پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیحضور بانک‌های غیرشفاف در بورس موضوعیت ندارد

حضور بانک‌های غیرشفاف در بورس موضوعیت ندارد

 

شرایط بانک ها در وضعیت مناسبی نیست

بیماری شیوه بانکداری نتیجه عدم تطبیق منابع با نیازهای مالی است

کلاف سردرگم سیستم بانکداری کشور سالهاست که اقتصاد ایران را دچار بیماری کرده است. بیماری که ریشه در فاکتورهای مهم دیگر اقتصاد دارد و همچون داستان پیدایش مرغ و تخم مرغ تقدم و تاخر اصلاحش مشخص نیست. این نکته همان موضوعی است که رسیدگی و ساماندهی به این بخش را پیچیده کرده است. در این حوزه غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس معتقد است که وضعیت مناسب نیست و حجم بالای بدهی‌های معوق به شبکه بانکی و پدیده مطالبات معوق شبکه بانکی کار را سخت کرده است. در ادامه تحلیل‌های تاجگردون از وخامت اوضاع شبکه بانکی را در قالب گزارشی گردآوری کرده ایم که در دوره های مختلف او روایت داشته است.

 

وضعیت مناسب نیست

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس با تشریح وضعیت بانکی کشور گفت: شرایط بانک ها به طور کلی در وضعیت مناسبی نیست و دلیل آن حجم بدهی بالا به بانک مرکزی است وهزینه‌های که درسنوات گذشته بانک‌ها انجام داده باعث انباشت بدهی بانک ها به بانک مرکزی است.

وی ادامه داد:هرچه حجم بدهی به بانک مرکزی بالاتر رود درنتیجه جرایم هم برای بازپرداخت آنها سنگین‌تر و با سود بیشتری مطالبه خواهد شد و این موضوع عملا توان سیستم بانکی کشور را کاهش می دهد.

نماینده گچساران وباشت درمجلس گفت: با روی کارآمدن دولت روحانی اتفاق خوبی که صورت گرفت این بود که بانک ها مانند سابق هزینه نکرده و بدهی خود را به بانک مرکزی کاهش دادند و عملا از ایجاد تورم در جامعه جلوگیری کردند.

وی تاکید کرد: رقم مطالبات معوق بانک‌های کشور در قالب وام های زیر یک میلیارد ریالی نزد مردم بالاست.

 

افزایش سرمایه بانک‌ها

غلامرضا تاجگردون در خصوص موضوع افزایش سرمایه بانک ها، گفت: از گذشته بحث افزایش سرمایه بانک های دولتی و غیردولتی مطرح شده؛ اما در این زمینه اقدام جدی صورت نگرفته است.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود:چند روش برای افزایش سرمایه بانک مطرح شده که می توان به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی یا استفاده از دارایی بانک ها اشاره کرد.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: راه حل استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای افزایش سرمایه بانک ها تنها راه حل برای موضوع مذکور نیست.

تاجگردون تصریح کرد: می توان گفت مجموعه دولت به دنبال استفاده از راهکارهای مجلس برای افزایش سرمایه بانک ها نیست وشاید ساده ترین راهکار برای انجام این مهم را استفاده از منابع صندوق توسعه ملی می دانند.

وی با مثبت ارزیابی کردن موضوع افزایش سرمایه بانک ها، افزود: درشرایط اقتصادی فعلی کشور ممکن است صندوق توسعه ملی از ظرفیت کافی برای افزایش سرمایه بانک ها برخوردار نباشد از طرفی بخشی از منابع بانک ها در بنگاه های اقتصادی قفل شده است.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود: بدیهی است حضور بانک های که عملکرد غیرشفاف و زیان ده دارند در بورس موضوعیتی ندارد بنابراین باید به موضوع بورسی شدن بانک ها توجه شود چرا که به ارتقای شفافیت و اطمینان مردم کمک می کند.

 

نظارت بیشتر در شبکه بانکی

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه خبرهای رسیده حاکی از آن است که بانک‌ها مصوبه نرخ سود بانکی را به درستی اجرا نمی کنند، گفت: به نظر می‌رسد نرخ سودبانکی با توافق بانک‌ها تعیین شده است از این رو انتظار می‌رود که به درستی اجرا شود و نظارت‌ها هم کافی باشد.

او درباره تخطی بانک‌ها از نرخ سود مصوب توسط شورای پول و اعتبار، گفت: از بانک مرکزی انتظار می رود بر نحوه اعمال دستورالعمل نرخ سودبانکی نظارت کند.

وی با بیان اینکه تجربه خوبی هم در این باره در سیستم بانکی نیست، افزود: به نظر می رسد نرخ سودبانکی با توافق بانک‌ها تعیین شده است از این روانتظار می رود که به درستی اجرا شود و نظارت‌ها هم کافی باشد.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه تنها تعدادی ازبانک‌هایی که درحیطه دسترسی دولت قرار دارند رعایت می کنند، گفت: ازکمیسیون اقتصادی مجلس می‌خواهیم که به این موضوع رسیدگی کند.

این نماینده مردم درمجلس در این باره که گفته می شود بانک‌ها به دلیل زیان ده بودن نرخ سود را افزایش می دهند،‌گفت: اگرمنابع ندارند یا ضرر می کنند می‌توانند وام ندهند اما بالاتر از این نرخ هم نمی توانند وام بدهند.

 

شناخت محیط اقتصاد ایران

غلامرضا تاجگردون جلوگیری ازبنگاه داری بانک‌ها نکته مهمی است. او اظهار داشت: اینکه بانک ها بنگاه داری بکنند یا نکنند بستگی به شرایط سیاست‌های اقتصادی کشورها دارد.

وی افزود: من تخصصی در بانک ندارم اما با توجه به شناخت محیط اقتصاد ایران باید بگویم که دولت سیاستی را برای جلوگیری از بنگاه داری به مجلس داده است اما تا یک تئوری علمی به عمل برسد در شرایط روز اقتصادی کشورمشکلات و خطاهایی را پیش رو دارد.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور خرج کرد منابع ندارد، تصریح کرد: درسیاست جلوگیری از بنگاه داری بانک ها یک طرف مساله بانک ها هستند، یکی از مباحث جدی همین عوض کردن ریل است. بزرگترین سرمایه گذاری در کشور توسط بانک ها انجام می شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در این سیاست ها آسیب های بسیار جدی پیش روی بانک ها در سال آینده است، گفت: مجلس گفته ظرف سه سال بنگاه های بانک ها واگذار شود اما اقتصاد کشور ظرفیت اجرای این کار را ندارد. جالب است که برخی می‌گویند اگر بانک ها این کار را انجام ندادند مالیات شان از 25 درصد به 50 درصد افزایش می یابد.

تاجگردون با بیان اینکه ظرفیت اقتصاد کشور جواب گوی واگذاری بنگاه های بانک ها نیست، افزود: بنظر من این سیاست را هم بانک مرکزی وهم سیستم بانکی باید با ظرافت عمل کند، شاید اگر درست بررسی می‌کردیم اصلا نیاز نبود این موارد قانون شود. دولت، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باید از طریق ابزارهای خود این سیاست ها را قبل از قانون شدن عملی می کردند چراکه در عمل احتمال بروز خطا وجود دارد.

 

سیستم بیمار است

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با انتقاد از نرخ بهره های بانکی بالا در کشور، گفت: سیستم بانکی ما بیمار بوده و تا زمانی که انضباط مالی صورت نگیرد و نتوانیم حجم نقدینگی و پایه پولی را اصلاح کنیم بیماری اقتصاد و بانکدای ما پابرجاست.

او با انتقاد از شیوه بانکداری در کشور و در نظر گرفتن بهرهای بهره های بالا، گفت: سیستم بانکداری ما بیمار بوده که این خود عاملی برای بروز مشکلات بسیار برای اقتصاد کشور ما شده است.

وی ادامه داد: بیماری شیوه بانکداری ما در کشور نتیجه عدم تطبیق منابع موجود با نیازهای مالی است که عدم تناسب بین عرضه و تقاضا شکاف موجود را بیش از پیش کرده است.

این نماینده مردم در مجلس ، با بیان اینکه سیاست های پولی و بانکی ما در کشور با هم هماهنگ نیستند، تصریح کرد: عدم همخوانی سیاست های پولی و بانکی به تشدید تورم و بیشتر شدن مشکلات اقتصادی در چند سال اخیر دامن زده است.

وی با بیان اینکه افزایش پایه پولی یکی از علل نا به سامانی اقتصاد کشور ما است، گفت: دولت ها کمترین توجهی به پیامدها و تبعات اقدامات اقتصادی خود تاکنون نداشته اند که این به رشد بهره های بانکی و مشکلات بعدی آن منجر شده است.

 

تورم محصول نقدینگی

تاجگردون با تاکید بر اینکه رشد نقدینگی در جامعه به زیاد شدن تورم منجر شده است، افزود: تا زمانی که انظباط مالی صورت نگیرد و نتوانیم حجم نقدینگی و پایه پولی را اصلاح کنیم بیماری اقتصاد ما و بانکدای پابرجاست.

وی ادامه داد: کمک به شیوه بانکداری اسلامی در کشور نیازمند همسو شدن سیاست های پولی در کشور با نرخ تورم است از این رو نباید برای کاهش نقدینگی در جامعه تنها به افزایش نرخ سودهای بانکی اندیشید.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دولت باید با درنظر گرفتن سازوکاری مناسب علاوه بر بهبود شرایط اقتصادی کشور بانک‌ها را به اداره به شیوه اسلامی هدایت کند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید