جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیحریری:نگاه سیاستمداران به ایجاد اشتغال دو بعدی است

حریری:نگاه سیاستمداران به ایجاد اشتغال دو بعدی است

عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است اگر اقتصاد شفاف و رقابتی شود، فضای کسب و کار بهبود پیدا می‌کند، رشد سرمایه گذاری داخلی و خارجی افزایش پیدا می‌یابد و درنتیجه اشتغال ایجاد می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین،مجیدرضا حریری در گفت و گوبا خبرآنلاین،گفت: موضوع اشتغال و آمار بالای بیکاری در کشور ما تبدیل به یکموضوع مزمن شده است که صرفا مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم نمی شود.

وی با بیان اینکه آمار رسمیحاکی از آن است که در سال‌های پس از جنگ با نرخ بیکاری ۹ تا ۱۳ درصدی روبه رو بوده‌ایمافزود:‌ یک فاصله ای در دولت‌های نهم و دهم در زمینه اشتغال ایجاد شد و همان روند لنگلنگانمان هم متوقف شد و نتیجه آن یک بیکاری انباشته شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانیایران و چین عنوان کرد: حدود پنج سال قبل آقای مسعود نیلی- قبل از آنکه در دولتسمتی داشته باشند -اعلام کرده بود که بزرگترین مشکل دولت اشتغال است و این خطر رادر همان موقع گوشزد کرده بود و اعلام کردند که کلا در دولت نهم و دهم ۶۰ هزارشغل ایجاد شده است.

حریری اضافه کرد: در آن زمانحدود پنج میلیون جمعیت دانشجو داشتیم که در چند سال بعد یعنی امروز قراراست اینجمعیت وارد بازار کار شوند. ما در کشورمان در مقاطعی موضوع بیکاری را به موضوعایجاد موسسات آموزش عالی پیوند دادیم و بیکاران مان را تبدیل به دانشجوی لیسانس،فوق لیسانس و دکتری کردیم و همین موضوع باعث شده است که با یک تقاضای کار انباشتهروبرو شویم.

عضو اتاق بازرگانی ایراندرباره میزان اشتغالی که باید سالانه در کشور ایجاد شود گفت: به نظر می‌رسد برایآنکه به سمت اشتغال ایده‌آل بریم ایجاد سالانه حدود ۱.۵ میلیونبرای  ضروری است. در برنامه پنجم هم یک میلیون شغل گفته شده است امامشاهدات میدانی نشان می دهد که بیکاری روز به روز عمیق‌تر می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانیایران با بیان اینکه بیکاری در جامعه به اشکال مختلف از جمله بیکاری جوانان،بیکاری بانوان، بیکاری تحصیل کردگانو انواع دیگر تقسیم می‌شود تصریح کرد: موضوعاشتغال به موضوع ذهنی جامعه ما تبدیل شده است، علت آن هم نوع نگاه تصمیم‌گیران وسیاست گذاران است. سیاست گذاران ما اصولا دو نگاه به اشتغال داشته اند. یک نگاهاین بوده است که فکر می‌کردند با تزریق پول مشکل اشتغال حل می‌شود و دیگر اینکهتصورشان بر این بوده است که باید به هر قیمتی از تولیدات داخلی حمایت کنند. درپسذهن سیاست گذاران ما همواره این موضوع بوده است که باید هر تولیدی را با هر کیفیتیحفظ کرد.

حریری افزود: اما به نظر می‌رسدتولید اشتغال به عوامل دیگری بستگی دارد که مهمترین آن تسهیل و روان کردن فضای کسبو کار است. اگر اقتصاد شفاف و رقابتی شود فضای کسب و کار هم تسهیل می‌شود و سرمایهگذار داخلی و خارجی هم به سرمایه گذاری روی می آورد و طبیعتا نرخ رشد اقتصادی بالامی‌رود، تولید بهبود پیدا می‌کند و در نتیجه اشتغال ایجاد می‌شود.

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید