به گزارش رتبه آنلاین از دنیای اقتصاد، در چند ماه گذشته قیمت ارز دچار نوسانات زیادی شده است و تاثیر زیادی را در اقتصاد جامعه بوجود آورده است. یکی از راه‌کارهای بانک مرکزی برای خروج از بحران اقتصادی تک نرخی شدن ارز و سیاست‌های جدید برای دریافت ارز مسافرتی است.

ارزی که به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان حوزه‌ی گردشگری در سفرهای خارجی اخلال ایجاد کرده است، به عبارت دیگر این ارز یارانه‌ای به‌شمار می‌آید که دولت از منابع محدودش در اختیار مسافران قرار می‌داد. براساس تصمیمات جدید بانک مرکزی، پرداخت ارز مسافرتی از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی حذف شده است، از این جهت گردشگران باید ارز مورد نیاز خود را از طریق بازار آزاد و بانک‌ها بدست آورند.

حذف ارز مسافرتی چه تاثیری در سفرهای خارجی دارد؟

بسیاری از افراد معتقدند که توقف ارز مسافرتی می‌تواند شوک بزرگی را در حوزه‌ گردشگری ایجاد کند و کارهای سفرهای گردشگری خارجی همانند تور ترکیه را با کاهش مواجه کند. شایان ذکر است با وجود اینکه توقف حواله ارزی از سوی بانک‌ها هنوز صرافی‌ها تمایلی به فروش ندارند و بسیاری از مسافران برای خرید ارزهای دیگر به غیر از دلار همانند دینار، درهم، لیر، ین و… دیگر بلاتکلیف و سرگردان هستند.

2

در این میان اکبر غم‌خوار، عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی بر این باور است حذف ارز مسافرتی باعث ارزان شدن تورهای خارجی می‌شود و سفر برای کسانی که واقعاً خواهان آن هستند امکان پذیر می‌کند. وی همچنین تاکید کرد؛

“با حذف شدن ارز مسافرتی در بازار آزاد گروهی تنها به انگیزه‌ فروش ارز مسافرتی در بازار آزاد به سفرهای خارجی می‌رفتند و اتفاق ناشایستی را رقم می‌زند، آمار کنسلی صندلی‌های پرواز زیاد می‌شود و روی نرخ پروازها تاثیر خواهد گذاشت. پیش‌بینی ما این است که با کاهش نرخ تورهای خارجی تحت تاثیر ثبات ارزی در بازار روبه‌رو شویم. البته طول می‌کشد تا بازار ثبات پیدا کند و این تغییر را در یک بازه‌ کوتاه‌مدت تجربه نخواهیم کرد.”

تا مشخص شدن بسته‌ ارزی همچنان نمی‌توان به‌طور قاطع درباره‌ آینده‌ سفرهای خارجی از جمله تور آنتالیا و بسیاری از تورهای دیگر و همچنین آژانس‌های مسافرتی که در این حوزه فعالیت می‌کنند نظر داد. شایان ذکر است که تعادل ارز کمک شایانی به قشر متوسط جامعه خواهد کرد. کسانی که توان مالی ندارند در هر صورت به سفر خواهند رفت؛ چون دیگر محدودیت ارزی وجود نخواهد داشت. اما قشر متوسطی که تا قبل از این نوسانات سفر خروجی داشتند درحال حاضر سفرهای خارجی‌شان را متوقف کرده‌اند.

3

به‌طور کلی با حذف شدن ارز مسافرتی بسیاری از علاقه‌مندان به سفر به‌جای استفاده از تورهای خارجی و خارج کردن ارز از کشور به فکر استفاده از تورهای داخلی مانند کیش، قشم، مشهد و… هستند که این امر علاوه بر درآمدزایی در حوزه‌ توریسم داخلی، رشد و شکوفایی اقتصادی را در پی دارد. دولت نیز همچنین در تلاش است که بسترهای لازم برای افزایش سفرهای داخلی را فراهم کند تا افراد ترغیب شوند از تورهای داخلی استفاده کنند. با نگاهی گذرا به درآمدهای جهانگردی کشورهای مختلف به این نتیجه می‌رسیم که نگاه کشورهای مختلف دنیا به توسعه‌ جهانگردی با اهداف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و… کاملاً متفاوت بوده و بسیاری از کشورها توسعه‌ اقتصادی را در اولویت قرار داده‌اند.

براساس آمار منتشر شده، جهانگردی 10 درصد از درآمدها و شغل‌های دنیا را بوجود آورده است و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال 2020 به دو برابر برسد. از این جهت خارج نشدن ارز از کشور و ایجاد بسترهای گردشگری در کشور می‌تواند رشد اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد. براساس اطلاعیه بانک مرکزی، قانون حذف ارز مسافرتی از 20 شهریور عملیاتی شود و برطبق گزارشاتآژانس مسافرتی سالیان سفر گردشگران در تلاش هستند به‌هر طریقی که شده در روزهای آینده از ارز مسافرتی خود استفاده کنند و همین امر قیمت تورهای مسافرتی را افزایش داده است. به‌دلیل ارزان‌تر بودن سفر به گرجستان نسبت به سایر کشورهای توریستی در اطراف ایران همانند ترکیه، آذربایجان و… سفر به گرجستان گرم شده است و گردشگران زیادی به‌خود جذب می‌کند.