جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیحال بد اقتصاد ایران در شاخص سهولت کسب و کار

حال بد اقتصاد ایران در شاخص سهولت کسب و کار

سقوط 4 پله‌ای  ایران در شاخص کسب‌وکار،‌ باعث دوری سرمایه‌گذاران خارجی از اقتصاد ایران است.

به گزارش رتبه آنلاین،  حال اقتصاد ایران در شاخص سهولت کسب و کار خوب نیست و اوضاع به سمت بدی در حال حرکت است. این نکته را گزارش بانک جهانی اعلام داشته تا مشخص شود که بی توجهی به مقوله هایی مانند بهره وری در اقتصاد ایران تا کجا به زیان ما بوده است.

چرا که در دنیا، صفر تا ۱۰۰ وضعیت جهانی محیط کسب‌وکار بر ۱۰ شاخص «شروع کسب‌وکار»، «شرایط اخذ مجوز ساخت»، «دسترسی به برق»، «ثبت مالکیت»، «اجرای قراردادها»، «سهولت پرداخت مالیات»، «اخذ اعتبارات»، «تجارت فرامرزی»، «حمایت از سرمایه گذاران خرد» و «ورشکستگی و پرداخت دیون» استوار است. در این خصوص گزارش سال ۲۰۱۷ بانک‌جهانی نشان داده است که  ایران در میان ۱۹۰ کشور دنیا در رتبه ۱۲۰ قرار دارد.

دراین گزارش، تنها اصلاح ثبت شده  برای ایران، بهبود و توسعه پنج واحد تجاری بود که تبعات آن در کاهش اندک زمان صادرات و واردات قابل مشاهده است، اما با توجه به بهبود سایر کشورها در این موضوع، رتبه ایران در نماگر تجارت فرامرزی از ۱۶۷ به رتبه ۱۷۰ در سال ۲۰۱۷ تنزل یافته است.

بررسی گزارش‌های سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ بانک جهانی نشان می‌دهد در این دوره تنها سه مورد اصلاح در گزارش های انجام کسب‌و‌کار برای ایران ثبت شده و بخش عمده تغییر رتبه ایران در این سال ها به دلیل بازنگری در داده ها اتفاق افتاده است. این گزارش خبر از سقوط چهار پله‌ای رتبه ایران از نظر شاخص سهولت کسب‌وکار نسبت به سال گذشته می‌دهد اما این درحالی است که فاصله ایران از شاخص پیشرو نسبت به سال قبل کاهش یافته است. همچنین فاصله ایران از شاخص پیشرو در گزارش ۲۰۱۸ بانک جهانی، عمدتاً به واسطه عملکرد بهترش در زمینه اخذ اعتبارات بهبود یافته است.

فاصله ایران از شاخص پیشرو در زیرشاخص‌های حمایت از سرمایه‌گذاران خرد، سهولت پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی و اجرای قراردادها نسبت به سال قبل تغییر نکرده و رتبه ایران در این زیرشاخص‌ها هم به واسطه عملکرد بهتر سایر کشورها تضعیف شده است.

بهره‌وری از ایران رخت بر بسته است

در همین خصوص و برای بررسی موضوع ، محسن بهرامی‌ارض‌اقدس رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران به خبرنگار ما گفت:‌بهره‌وری در چند سال گذشته از اقتصاد ایران رخت بر بسته و باید با تسهیل شرایط کسب‌وکار و همچنین تسهیل قوانینی نظیر مالیات و تامین اجتماعی به سمت تسهیل شرایط تولید حرکت کرد.

وی ادامه داد:‌ بنگاه‌های کوچک و متوسط طی سال‌های گذشته در مراحل پیش‌تولید، تولید تخصصی و پساتولید با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده چرا که «تامین مواد اولیه مناسب»، «تولیدات تخصصی و طبق سلیقه مشتری» و البته در آخر «بازاریابی و عرضه به بازار داخلی و خارجی» به شکل مطلوبی صورت نمی‌گیرد و در بسیاری از مواقع حتی کالاهای تولیدی در همان بخش سوم، تبدیل به کالا رسوبی کارخانه‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: در چنین وضعیتی که شرایط بنگاه‌های اقتصادی برای تولید مساعد نیست، نمی‌‌توان انتظاری مبنی بر ورود سرمایه‌گذاران خارجی داشت چرا که این سرمایه‌گذاران ابتدا به لیست جهانی ایران در تمامی حوزه‌های اقتصادی نگاه کرده و پس از بررسی‌های اساسی تصمیم‌ می‌گیرند که به ایران بیایند یا خیر.

تاثیرات منفی رتبه کسب‌وکار ایران در ورود سرمایه‌گذاران خارجی

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز در همین خصوص گفت:‌ رتبه‌بندی بین‌المللی بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی و به‌طور کلی تجارت خارجی هر کشور و روابط اقتصادی بین‌المللی کشورها با هم تأثیرگذار است.

وی افزود: قطعا ۴ پله نزول ایران در فضای کسب‌وکار جهانی بر روابط اقتصادی بین‌المللی ایران تأثیرگذار است.

لاهوتی مشکلات داخلی را در این رتبه دخیل دانست و تاکید کرد: اگر در بحث تأمین اجتماعی و مالیات‌ها یک مقدار برای فعالین اقتصادی کشور از جمله تولید‌کنندگان و صادرکنندگان، تسهیلات ایجاد شود، رتبه جهانی فضای کسب و کار ایران می‌تواند به راحتی به ۸۰ تا ۷۰ برسد.

لاهوتی گفت: کاهش رتبه فضای کسب و کار قطعا روی سرمایه‌گذاری داخلی تأثیرگذار است چرا که سرمایه‌گذاران حتی سرمایه‌گذاران داخلی در این فضا احساس امنیت نمی‌کنند.

خوشبین به افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصاد نیستیم

ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد ما با اشاره به معایب افزایش رتبه جهانی کسب‌وکار ایران، اظهار کرد: درزمینهٔ جذب سرمایه‌گذاری نیز به دلیل تغییر پی‌درپی قوانین کسب‌وکار و چالش‌های سیاسی هنوز قادر به اطمینان‌بخشی لازم به متقاضیان سرمایه‌گذاری در فضای کسب‌وکار کشور نبوده‌ایم و هنوز اقدام چشمگیری که ریسک سرمایه‌گذاری در بخش تولید را کاهش دهد، توسط دستگاه‌های ذی‌ربط صورت نگرفته و تا زمانی که این تنگناها مرتفع نشود نمی‌توان انتظار رونق تولید در بنگاه‌های صنعتی حتی با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت را داشت.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: معتقدم سال‌هاست که بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران به فراموشی سپرده‌شده و بیش از ۸۵ درصد این واحدها یا تعطیل‌شده‌اند یا زیر ۵۰ درصد ظرفیت تولید می‌کنند.

روغنی گلپایگانی تاکید کرد: طبیعتا این موضوع از چشم هیات‌های تجاری که در رفت‌وآمد برای بررسی شرایط اقتصاد ایران هستند، پنهان نمی‌ماند و عملا اقتصادمان از ورود سرمایه‌گذاران محروم می‌ماند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید