جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریجیب‌برها به بهشت نمی‌روند!

جیب‌برها به بهشت نمی‌روند!

موضوع سرقت عابربانک‌ها به یکی از موضوعات اقتصادی قابل توجه این روزها تبدیل شده است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، در ماه‌های اخیر اخباری در رابطه با سرقت خودپرداز بانک‌ها منتشر شده است و طی آن دستگاه‌های خودپرداز به طور شبانه و طی اقدامی که عجیب به نظر می‌رسد از جای خود سرقت شده‌اند. شاید اولین سوالی که در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود این است که شرایط امنیتی و حفظ خودپردازها چگونه است که این روزها به راحتی به دزدیده می‌شود که می‌تواند موجب خدشه‌دار شدن اعتماد به امنیت در حوزه بانکی شود.

بررسی موضوع و پیگیری آن از مسئولان مربوطه با توضیحاتی همراه بود به طوری که در اهم آن جمشیدی – دبیر کانون بانک‌های خصوصی – اینگونه توضیح داد که در حال حاضر برای ایجاد شعب جدید استانداردهای لازم و ضوابط آن تعریف شده و طبق آن شعب ایجاد می‌شود به‌گونه‌ای که برای شعب باید تائیدیه‌ای از سوی پلیس پیشگیری ناجا دریافت شود آنگاه این تائیدیه موجب صدور مجوز بانک مرکزی نیز خواهد شد.

به گفته جمشیدی در مورد  نصب خودپردازها، محل آن و ضوابط امنیتی فعلا هیچ دستورالعمل و ضوابط تعیین شده و مدونی که به تصویب شورای امنیت رسیده باشد، وجود ندارد، از این‌رو هر یک از بانک‌ها براساس آنچه که خود تعیین کرده‌اند اقدام می‌کنند.

در این شرایط به نظر می‌رسد سازمان‌های مربوطه باید هرچه زودتر ضوابط ایمن‌سازی خودپردازها را تصویب و اجرایی کنند تا دیگر پول را با جایش نبرند!.

توقف پیش‌فروش سکه به “۳ماهه‌ها” رسید

اما در خبر اقتصادی قابل توجه دیگری امروز اعلام شد بعد از توقف پیش فروش سکه در سررسید یک ماهه، بانک مرکزی از امروز پیش فروش در سررسید سه ماهه را نیز متوقف کرده است.

در اواخر هفته گذشته بانک ملی به عنوان کانال اجرای طرح پیش فروش سکه از ثبت نام موعد یک ماهه خودداری و دلیل آن را دستور بانک مرکزی اعلام کرد. هر چند که در همان زمان اخباری در رابطه با توقف پیش فروش سررسید سه ماهه نیز وجود داشت اما عملی نشد تا اینکه امروز (یکشنبه) شعب بانک ملی با دستور بانک مرکزی ثبت نام برای پیش فروش سکه در موعد سه ماهه را نیز متوقف کردند.

پیش فروش سکه طرحی است که بانک مرکزی از بهمن ماه سال گذشته در قالب بسته سیاستی خود برای کنترل بازار ارز و هدایت نقدینگی به سمت شبکه بانکی به اجرا درآورد.

واردکنندگان: از دلار ۴۲۰۰ خبری نیست

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفته که تاکنون هیچ واردکننده‌ای نتوانسته است با دلار ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کند و ادامه این روند باعث خواهد شد قیمت‌ها در بازار غیررسمی به شکل فزاینده‌ای افزایش یابد.

بیش از ۱۰ روز از اجرای سیاست‌های جدید ارزی دولت می‌گذرد که بر اساس آن دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان تک‌نرخی شده و بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، دلار ۴۲۰۰ تومانی فقط به متقاضیان قانونی از جمله واردکنندگان و صادرکنندگان ارائه می‌شود. اما محمدحسین برخوردار، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در این باره اظهار کرده که “تاکنون هیچ واردکننده‌ای نتوانسته با دلار ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کند. هنوز گشایشی در این زمینه ایجاد نشده و ثبت سفارشی با دلار ۴۲۰۰ تومانی صورت نگرفته است”.

وی اظهار امیدواری کرده که فرایند تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان هرچه زودتر آغاز شود.

برخی پروازها به ترکیه متوقف شد

اما در خبر اقتصادی قابل توجه دیگری امروز اعلام شد که پروازهای فوق‌العاده شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به ترکیه متوقف شده و فعلا امکان پرواز به سه شهر ازمیر، اسپارتا و دنیزلی وجود ندارد.

آن‌طور که محمود پورعبداله – معاون بازرگانی قشم‌ایر – اظهار کرده “تاکنون روال کار اینگونه بوده که شرکت‌های ایرانی درخواست پروازهای فوق‌العاده خود را به ترکیه تسلیم می‌کردند و مجوزهای لازم برای آنها صادر می‌شد، اما اخیرا ترکیه درخواست کرده که در ازای این مجوزها برای ایرلاین‌های ترکیه‌ای نیز مجوزهای فوق‌العاده قابل توجهی دریافت کند که این موضوع تاکنون از سوی سازمان هواپیمایی ایران مورد تایید قرار نگرفته است”.

به گفته وی، به دنبال این اتفاق ترکیه از چند هفته قبل به ما اعلام کرد که مجوز پروازهای فوق‌العاده‌مان لغو شده و تمام شرکت‌های ایرانی که جدا از پروازهای برنامه‌ای پروازی به ترکیه داشتند باید این روال را متوقف کنند.

دلیل گران شدن لوازم خانگی

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی علت افزایش پنج تا ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی در برندهای مختلف داخلی و خارجی را نوسانات نرخ ارز و افزایش حداقل دستمزدها اعلام کرد.

حمیدرضا غزنوی درباره افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی و وارداتی در بازار مصرف، اظهار کرد: طبق قانون قرار بر این بود تا پایان فروردین‌ سال جاری قیمت‌ها افزایش پیدا نکند که این مساله مدنظر قرار گرفت و پس از آن شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی با برند داخلی و خارجی در بازار هستیم. باید اعلام کرد که برندهای داخلی لوازم خانگی بین پنج تا هشت درصد و برندهای خارجی بیش از ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

وی اظهار کرده که “به دلیل افزایش قیمت ارز و نوسانات ارزی و نیز افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارگران، شاهد افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی هستیم”.

درخواست موتورسیکلت‌سازان از دولت

با توجه به توقف تولید موتورسیکلت‌های بدون استاندارد یورو ۴ بر اساس مصوبه هیئت دولت از ابتدای سال جاری، انجمن صنعت موتورسیکلت ایران از دولت درخواست کرده است تا فرصتی ۱۰ ماهه برای تولید موتورسیکلت‌هایی با استاندارد یورو ۴ به تولیدکنندگان داده شود.

ابوالفضل حجازی – عضو هیات رئیسه انجمن صنعت موتورسیکلت ایران- اظهار کرده که “باید صراحتا اعلام کرد که در حال حاضر امکان تولید موتورسیکلت در کشور بر اساس استاندارد یورو ۴ توسط تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد و  انجمن صنعت موتورسیکلت ایران خواستار ارائه مهلتی تا ابتدای دی ماه سال جاری در این خصوص شده است”.

به گفته وی، شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت در حال حاضر توانایی تولید محصولاتی با استاندارد یورو ۴ را ندارند و مسئولانی که چنین تصمیمی را اتخاذ کرده‌اند، باید بدانند با چنین رویکردی صنعت موتورسیکلت از بین می‌رود و صد در صد تولید داخل به واردات تبدیل خواهد شد.

خبر خوب برای واردکنندگان برنج!

در حالی که ممنوعیت واردات برنج براساس تصمیم وزیر جهاد کشاورزی در نیمه دوم پارسال هم تمدید شده بود، یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی از آزاد شدن مبادی این محصول استراتژیک خبر داد.

هر ساله پس از فصل برداشت برنج و در نیمه دوم سال، واردات برنج آزاد می‌شد و تا ابتدای مرداد ماه ادامه پیدا می‌کرد، اما سال گذشته وضعیت به‌گونه‌ای دیگر بود چرا که براساس دستور وزیر جهاد کشاورزی با توجه به افزایش واردات بیش از حد برنج در نیمه نخست پارسال، ورود این محصول در نیمه دوم ممنوع شد تا تعادلی در بازار آن به وجود بیاید.

حالا یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید که “بنا بر تصمیم مسئولان ارشد دولت، از امروز همه مبادی وارداتی برنج آزاد شده و واردکنندگان تنها با رعایت شرایط و ضوابط سازمان استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌توانند نسبت به ورود این محصول استراتژیک از هر یک از مبادی رسمی کشور اقدام کنند”.

ون الکتریکی هم می‌آید، خودروسازان کجایند!؟

در خبر دیگری امروز اعلام شد که شرکت خودروسازی مان می‌خواهد به زودی یک ون تمام برقی و الکتریکی به بازار عرضه کند.

این در حالی است که بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

در این میان اما خبر چندانی از خودروسازان داخلی در زمینه تولید و عرضه خودروهای برقی نیست و مشخص نیست که خودروسازان دقیقا چه می‌کنند!؟.

مینی‌بوس در جاده رشد تولید

براساس گزارشی که امروز ارائه شد اسفند ۱۳۹۶ تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس به طور میانگین ۲۱.۱ درصد افزایش یافته است.

در این مدت تولید این محصولات از ۱۵۲ دستگاه در اسفند ۱۳۹۵ به ۱۸۴ دستگاه رسید و تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس در شرکتهای بهمن، سروش دیزل مبنا و عقب افشان روندی صعودی داشت.

برخلاف این شرکت‌ها اما تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس در ایران خودرو دیزل نزولی بوده و از ۷۴ دستگاه در اسفند ۱۳۹۵ به ۵۶ دستگاه رسید.

تولید این محصولات در پیشرو دیزل آسیا نیز متوقف شده و از ۱۳ دستگاه در اسفند ۱۳۹۵ به صفر کاهش یافت.

همکاری نفتی با عمان

امروز وزیر نفت عمان اعلام کرد این کشور قصد دارد ماه آینده مزایده‌ای برای پروژه ساخت یک خط لوله گاز طبیعی زیردریایی بین سوهار و ایران برگزار کند.

محمد بن حمد الرومهی به تامسون رویترز گفت: کار مربوط به مطالعات بستر دریا، طراحی خط لوله و تجهیزات جانبی و ایستگاه‌های کمپرسور کامل شده است.

مطبوعات ایران هفته گذشته خبر داده بود که انتظار می‌رود تهران در خصوص پروژه خط لوله فراساحلی با همسایه جنوبی خود به توافق نهایی دست پیدا کند. این پروژه تا پایان ژوئن گاز طبیعی ایران را به عمان خواهد رساند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید