پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریجمعیت گرسنگان ایران؛ نهایتا ۴درصد

جمعیت گرسنگان ایران؛ نهایتا ۴درصد

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از رسانه‌هایی که در دولت قبل حتی از تورم 40 درصدی نیز انتقاد نمی‌کردند و در دولت روحانی مدام «پمپاژ یاس» می‌کردند، آنها را یکی از عوامل بروز مسایل امروز دانست.

به گزارش رتبه آنلاین، احمد میدری در نشست «بودجه ۹۷، تشدید یا کاهش فقر؟» که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد در پاسخ به اینکه با توجه به شعار ریشه کنی فقر مطلق، در بودجه ۹۷ تا چه اندازه به کاهش فقر توجه شده است و آیا بودجه مستقلی دارد یا خیر؟ اظهار کرد: به طور کلی فقر همانند سایر شاخص‌های کلان به عملکرد اقتصادی برمی‌گردد و متغیرهای فراوانی دارد. وقتی تحولات فقر را مرور می کنیم در دو دهه گذشته، دولت اصلاحات فقر را با ۳۲ درصد تحویل می‌گیرد و ۱۸ درصد تحویل می‌دهد. دولت آقای احمدی‌نژاد فقر ۱۸ درصدی را تحویل می گیرد و ۳۰ درصد تحویل می‌دهد.

وی با بیان اینکه این امر که چه طور فقر در دولت اصلاحات کاهش می‌یابد؟ بسیار مهم است گفت: معتقدم کیفیت حکومت است که خروجی سیستم را مشخص می‌کند. کیفیت حکومت را میزان فساد در جامعه، میزان پاسخگویی دولت، میزان شفافیت، میزان اثربخشی و کارایی دولت تعیین می‌کند و همه اینها به شرایط سیاسی که حاکم می‌شود بستگی پیدا می‌کند. در دولت اصلاحات احزاب شکل گرفتند و این شرایط اقتصادی در اثربخشی و کاهش فساد بسیار نقش داشتند.

در دوره احمدی‌نژاد هیچ نقدی صورت نمی‌گرفت

وی با اشاره به شرایط دولت احمدی نژاد گفت: در این دوره هیچ نقدی صورت نمی‌گرفت، دولت مرتب خطا کرد و کشور در اوج درآمدهای ارزی با بحران های عدیده روبرو شد.

میدری ادامه داد: اما ما امروز به دولتی برمی‌گردیم که منتقدان جدی در درون حکومت دارد. در دولت دکتر روحانی صدا و سیما و خبرگزاری های منتقد چون فارس و تسنیم و کیهان از محل منابع عمومی فعال اند و نقد می‌کنند و در واقع دولت روحانی کمتر خطا خواهد کرد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه وقتی حزب نداریم، پارلمان حزبی نداریم عنوان کرد: مجلس، فرد محور شده و وقتی احزاب محدود باشند فرد به جای حزب حاکم می شود و در نهایت کیفیت قوه مقننه کاهش می یابد. مجلس یک سیستم تسهیل کننده است و وقتی کیفیت مجلس کاهش یابد کیفیت تمام دستگاه‌های اجرایی کاهش می یابد.

انتشار اخبار بودجه نباید به چماقی بر علیه دولت تبدیل شود

میدری اظهار کرد: امروز اگر اخباری درباره بودجه منتشر می‌شود نباید تبدیل به چماقی علیه دولت شود، درحالی که در دولت قبل اجازه حق انتقاد نداشتید و در همین پژوهشگاه اجازه نقد نمی دادند و شاهد بودید چند نفر اخراج شدند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز دیگر این فضا نیست، خطاب به رئیس جمهور دولت نهم و دهم گفت: فراموش کردی با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها چه کردی؟ مگر این بلیه براحتی قابل جبران است؟ الان فضا باز شده است و این دولت به قدری سعه صدر دارد که میروم دفتر رییس جمهور و می‌گویم با افزایش قیمت حامل های انرژی تورم ۶ درصد رشد می‌کند. مگر آن زمان میشد چنین رفتار کرد؟ باید قدر این فضایی که در آن امکان نقد وجود دارد را ببینیم.

میدری ادامه داد: امروز خبرگزاری‌های مخالف دولت از آشوب ناراحت هستند. خب چیزی را درو می‌کنید که خودتان کاشتید. وقتی تورم ۴۰ درصد بود کسی صدایش در نیامد، چرا آن موقع خبرگزاری فارس و صداو وسیما چیزی منتشر نمی‌کردند؟ شما بی وقفه پمپاژ یاس کردید و امروز باید بروید اوضاع را جمع کنید.

میدری ادامه داد: اگر ائتلاف در درون حکومت بوجود بیاید باید بحران ترافیک، آلودگی، فقر و تورم را حل کرد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بودجه ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی سال ۹۷ گفت: ۷۸ هزار میلیارد به رفاه اجتماعی اختصاص داده شده که عمدتا به صندوق های بازنشستگی برمی‌گردد. یعنی ۲۵هزار میلیارد صرف سایر امور و ۵۰هزار میلیارد تومان نیز صرف صندوق‌های بازنشستگی می شود.

وی افزود: در دولت احمدی نژاد بازنشستگی های بدون موعد و منطق ایجاد شد و بحران هایی ایجاد کرد. بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر ۲۲۷ میلیارد تومان است و باید دید چگونه می‌شود با این بودجه در برابر اعتیاد ایستاد؟ بودجه کمیته امداد امداد ۴۷۰۰، بودجه هلال احمر ۴۲۰۰ و بودجه بهزیستی ۲۴۰۰ میلیارد تومان است که قرار است مشکل معلولان، زنان سرپرست خانوار، طلاق و روسپی‌گری را حل کنند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بودجه تامین اجتماعی در لایحه پیشنهادی سال آتی ۴۲۰ میلیارد تومان است اظهارکرد: دولت باید ۱۹هزار میلیارد تومان بابت تعهداتش در هر سال به تأمین اجتماعی پرداخت کند اما متاسفانه قرار است کمتر از ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن محقق شود.

میدری ادامه‌داد : دولت خواسته در سال ۹۷ به مقررات مربوط به صندوق توسعه ملی تا حدود زیادی وفادار بماند و ۴۰هزار میلیارد تومان را ذخیره کند. ما به عنوان مسوولان حوزه رفاه پیشنهاد دادیم ۴۰هزار میلیارد را به صندوق توسعه واریز نکند زیرا دیگر دولت نمی‌تواند تعهدات ۱۷هزار میلیاردی تامین اجتماعی را بدهد که باعث فشار به واحدهای تولیدی و مراکز درمانی می‌شود.

لزوم کمک 30 هزار میلیاردی به صندوق بازنشستگی

وی افزود: دولت می‌خواهد ۱۲هزار میلیارد اوراق قرضه منتشر کند که بانک ها را دچار مشکل بیشتر می‌کند. چرا باید پول در صندوق توسعه ملی بگذاریم که از محل آن به بخش خصوصی وام بدهیم؟ در شرایط خوبی نیستیم که اینکار را انجام دهیم. دولت باید تعهداتش به تأمین اجتماعی و بدهی به بانک ها را تسویه کند.

میدری با بیان اینکه بودجه خود وزارت رفاه ۱۶۰۰ میلیارد تومان است گفت: باید به صندوق بازنشستگی ۳۰هزار میلیارد کمک شود. ما باید نزدیک به ۵۲هزار میلیارد تومان بابت حقوق صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری بپردازیم که در مقایسه با قبل ۱۵هزار میلیارد تومان افزوده شده و این بحران حکومت است و به این دولت و آن دولت برنمی‌گردد.

بر اساس برآوردهای بین المللی 4 درصد و بر اساس برآوردهای داخلی 2 درصد مردم ایران گرسنه‌اند

وی با اشاره به شعار کاهش فقر گفت: دولت ها می‌توانند اشکالی از فقر را هدف قرار دهند. فقر شدید یعنی گرسنه در کشور نماند. دولت موظف بوده از شش ماه گزارش فقر منتشر کند که یکبار در آن دولت منتشر نشد. بر اساس برآوردهای بین المللی چهار درصد مردم ایران و بر اساس برآوردهای ما دو درصد مردم ایران گرسنه‌اند که البته نرخ بدی نیست.

شناسایی 800 هزار خانوار با درآمد کمتر از 700 هزار تومان

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طبق شاخص های بین المللی یک خانوار پنج نفره نباید کمتر از ۷۰۰هزار تومان دریافت کند و می‌خواهیم فقر شدید را از بین ببریم عنوان کرد: از دهه ۷۰ می‌خواهند این برنامه را اجرا کنند که محقق نشد. اگر دولت منابع بدهد این کار شدنی است که هیچ خانواده ای زیر ۷۰۰هزار تومان درآمد نداشته باشد. اکنون دو میلیون و ۲۰۰ هزار خانواده تحت پوشش نهادهای حمایتی داریم؛ ۸۰۰هزار خانواده با درآمد زیر ۷۰۰ هزار تومان غیر تحت پوشش‌اند و دولت می‌خواهد آن ها را تحت پوشش ببرد تا شمار مددجویان دو نهاد ما به ۳ میلیون خانوار برسد.

بخش عمده‌ای از جامعه ایران زیرخط فقر هستند

میدری با بیان اینکه بخش عمده‌ای از جامعه ایران زیرخط فقر هستند گفت: ما فقر ۳۲ درصد را تحویل گرفتیم و شاید آن را یک درصد کاهش داده باشیم. شیب افزایش درآمدها بسیار پایین است.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از ۲۴ میلیون خانوار ایرانی ۱۸ میلیون شهری و شش میلیون روستایی اند اظهار کرد: ۴۲۴هزار خانواده روستایی و ۳۶۲ هزار خانواده در شهرها زیر خط حداقل مستمری خانوارهای تحت پوشش نهادهای امدادی هستند. بنابراین ۷۷۷هزار و ۴۸۰ خانواده باید به جمعیت مستمری بگیران افزوده شوند.

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید