جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریجشن بزرگ اسباب‌بازی‌‎های ایرانی در خیابان حجاب

جشن بزرگ اسباب‌بازی‌‎های ایرانی در خیابان حجاب

جشن بزرگ اسباب‌بازی‌‎های ایرانی در خیابان حجاب

دبیر چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، گفت: بیست و ششم تا سی‌ام آبان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان بیش از ۱۳۰۰ نوع اسباب‌بازی ایرانی خواهد بود.

به گزارش رتبه آنلاین از باشگاه خبرنگاران پویا، چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با شعار «تمرین زندگی» از بیست و ششم تا سی‌ام آبان‌ماه در خیابان حجاب با مشارکت مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران و شورای نظارت بر اسباب‌بازی برگزار می‌شود. اهداف کلی این جشنواره به حمایت از کالای داخلی در راستای تحقق شعار سال، برقراری ارتباط موثر میان طراحان، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و همه فعالان حوزه بازی و اسباب‌بازی، کمک به ساماندهی صنعت اسباب‌بازی و فراهم آوردن زمینه طراحی و استقرار نظام نوآوری برمی‌گردد.

محسن حموله دبیر چهارمین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی و مدیرکل سرگرمی سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به رویکردهای جشنواره اشاره کرد و گفت: توجه و اهمیت‌دادن به موضوع اسباب‌بازی به عنوان ابزاری تأثیرگذار در مراحل رشد کودک و نوجوان، ایجاد ارتباط میان نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با حوزه اسباب‌بازی، معرفی اسباب‌بازی‌های موثر در رشد جسمی و ذهنی کودکان، آشنایی تولیدکنندگان اسباب‌بازی با نیازهای این قشر، ارائه و معرفی آخرین دستاوردهای تولیدکنندگان داخلی، یکپارچه‌سازی فعالیت‌های حوزه اسباب‌بازی و ایجاد فرهنگ انتخاب درست اسباب‌بازی و فضای فرهنگی در توسعه سرگرمی و اسباب‌بازی، افزایش سطح اطلاعات عمومی در زمینه کودک، بازی و اسباب‌بازی، ایجاد بستری مناسب برای شکوفایی استعدادها و رشد قوه خلاقیت نوجوانان و جوانان، ایجاد بستر کارآفرینی و حمایت از تولیدملی، کار و سرمایه ایرانی جزو رویکردهای ایستگاه چهارم جشنواره ملی اسباب‌بازی به شمار می‌رود.

وی درباره بخش‌های جشنواره توضیح داد: چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در چهار بخش راه‌اندازی می‌شود که دستاوردهای صنعت اسباب‌بازی ایرانی که 80 تولیدکننده ایرانی با بیش از 1300 نوع اسباب‌بازی حضور پیدا می‌کنند و آن را در نمایشگاه تخصصی ارائه می‌دهند. بخش دیگر جشنواره چهارم، نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی اختصاص دارد که در راستای شعار اصلی جشنواره که “تمرین زندگی” است قصد دارد یک تجربه عملی و عینی از ظرفیت‌های بازی برای مخاطبین عمومی از خردسال تا کهنسال فراهم کنند. به خاطر همین شعار نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی، بازی برای همه است.

حامد تأملی مسئول کمیته نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی به خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره جزئیات این نمایشگاه،گفت: در این نمایشگاه فعالان حوزه بازی اعم از موسسات آموزشی از طریق بازی، بازی درمانی، مشاوره بازی، برگزارکنندگان رویدادهای بازی‌محور حضور دارند. در این نمایشگاه به جز مخاطبان کودک و نوجوان برای بزرگسالان و نیز کهنسالان فضای بازی مخصوص درنظر گرفته شده است. از سویی دیگر با همکاری سازمان‌های مردم نهاد، مخاطبان با ویژگی‌های خاص مانند معلولین حرکتی، نابینایان و کودکان کار در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. هدف اصلی این نمایشگاه به طور خلاصه نمایش کاربردها و کارکردهای بازی و اسباب‌بازی در زمینه عموم مردم است. امسال در این نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی 35 شرکت، سازمان مردم نهاد خصوصی و دولتی شرکت دارند که 85 درصد از آن‌ها بخش خصوصی هستند.

محسن رجبی مسئول کمیته نمایشگاه تخصصی صنعت‌ اسباب‌بازی و تولیدکننده اسباب‌بازی‌های ایرانی به خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره این نمایشگاه، گفت: اتفاقی که در نمایشگاه تخصصی می‌افتد به جرأت اولین بار است که در کشور شاهد آن هستیم. چرا که یک جمعی از بهترین تولیدکننده‌های ایرانی اسباب‌بازی‌های ایرانی را گردهم آورده‌ایم تا این توانمندی‌ها به رخ بازارهای جهانی کشیده شود. اگر بازار اسباب‌بازی را یک رصدی داشته باشید به این نتیجه خواهید رسید امروز دیگری خبری از آن وابستگی‌های به خارج از کشور نیست. با شروع نوسانات ارزی و اتفاقات بغرنج اقتصادی در سال‌ 91 و خصوصاً ابتدای سال 97 باعث شد تا صنعت اسباب‌بازی ایرانی جدی‌تر گرفته شود.

وی تأکید کرد: امروز سهم تولیدکننده‌های ایرانی در حال افزایش است؛ ما یک زمانی کمتر از پنج درصد بازار اسباب‌بازی را در اختیار داشتیم و امروز به 15 تا 20 درصد رسیده‌ایم. پیش‌بینی‌مان این است که امسال به سهم تولیدکنندگان ایرانی در بازار اسباب‌بازی به 25 درصد برسد. تولیدکننده‌های ایرانی در چند سال گذشته رشد خوبی را تجربه کردند و همگان می‌توانند این توانایی را در چهارمین جشنواره و نمایشگاه تخصصی به عینه ببینند.

 محسن حموله دبیر چهارمین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی درباره حمایت از تولیدملی و کالای ایرانی در جشنواره چهارم به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: تولیدملی یعنی کشف استعدادها، توجه به توانمندی‌ها و بالا بردن انگیزه‌ها که همه این ویژگی‌ها را در چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی شاهد هستیم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به میدان آمده تا برترین‌های اسباب‌بازی را به جامعه و مخاطبین خاص آن معرفی کند. از طرفی شورای نظارت بر اسباب‌بازی کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز را در دستور کار خود قرار داده که نتایج این کمیسیون‌ در جریان برگزاری جشنواره رسانه‌ای خواهد شد. ضمن آن طرح‌ها و ایده‌های جدید شکل می‌گیرند و یک سمت و سوی قابل توجهی را به صنعت اسباب‌بازی می‌دهند. در حوزه ثبت و مجوز تولید بعد از اعلام نظر کارشناسی که از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود اسباب‌بازی‌های جدید و خلاقانه مجوز تولید می‌گیرند.

دبیر چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در ادامه این نشست خبری، گفت: تعداد آثار رسیده به دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی، 339 مورد بوده که در 6 گروه به رقابت می‌پردازند. اسباب‌بازی‌های ثبتی در 6 دسته فکری، حرکتی و مهارتی، فرهنگی و هنری، آموزشی و کمک‌آموزشی، الکترونیکی و رایانه‌ای و کمک درمانی 224 مورد به دبیرخانه رسیدند و طی آن 83 اسباب‌بازی به مرحله عرضه در جشنواره و داوری نهایی رسیدند. اسباب‌بازی مجوز تولید که 115 مورد در دبیرخانه ثبت نام کردند و 104 مورد آن قابل عرضه و داوری نهایی اعلام شد. ایده‌های بازار که افکار نو در تولید اسباب‌بازی هستند 19 مورد بودند که در مراسم اختتامیه برگزیدگان آن‌ها معرفی خواهند شد.

وی همچنین درباره نشست‌ها، کارگاه‌ها و بخش‌های جنبی جشنواره چهارم تأکید کرد: روز اول جشنواره با همایش لزوم تأسیس رشته طراحی اسباب‌بازی کار خود را آغاز می‌کند و در ادامه شاهد نشست‌های تخصصی تولید اسباب‌بازی در ایران، بررسی مسائل توزیع اسباب‌بازی در ایران، نقش روانشناسی در طراحی و تولید اسباب‌بازی و حضور طراحان در صنعت اسباب‌بازی خواهیم بود. پنج کارگاه آموزشی تحت عنوان مهارت‌های یک فروشنده اسباب‌بازی، طراحی فرآیند و مکانیک بازی در اسباب‌بازی‌های رومیزی، نقش اسباب‌بازی‌ها در الگوهای نوین تدریس، طراحی و اجرای رویدادهای بازی‌محور و بازارپردازی شخصیت در اسباب‌بازی به مرحله اجرا می‌رسند.

حموله در خاتمه افزود: جشنواره ملی اسباب‌بازی در ایستگاه چهارم از بخش‌های جنبی و کمپین ویژه‌ای نیز برخوردار است. در بخش جنبی جشنواره شاهد رونمایی از کتاب فناوری‌های صنعت اسباب‌بازی و رونمایی از مجموعه 5 جلدی تئاتر اسباب‌بازی خواهیم بود. کمپین گروه سلامت و هنر با شعار “باز هم بازی” در جشنواره برگزار می‌شود که طی آن اسباب‌بازی‌های نو و سالم برای تجهیز اتاق بازی بیمارستان‌های کودکان جمع‌آوری خواهند شد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید