جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزثبت «سرو کهک» و «چنار نایه» قم در فهرست ملی میراث طبیعی...

ثبت «سرو کهک» و «چنار نایه» قم در فهرست ملی میراث طبیعی کشور


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: سرو کهک و چنار نایه قم در فهرست ملی میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.

‌به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا‌، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، حمید یزدانی، امروز چهارشنبه ۲۶ دی ماه با اعلام این خبر، عنوان کرد: در جلسه کمیته ملی ثبت میراث طبیعی که با حضور کارشناسان، صاحب نظران و مسئولان مربوطه برگزار شد، “سرو کهک” و “چنار نایه قم”  واجد ارزش ثبت در فهرست ملی میراث طبیعی شناخته شدند.

وی ادامه داد: سرو آفین واقع در شهر کهک درختی کهنسال با تنه ای ضخیم، توخالی و زیبا است که در مزارع حاشیه جنوب غرب کهک قرار دارد، محیط تنه در حدود ۵.۵ متر بوده و ارتفاع آن از سطح زمین ۱۷ متر است.

یزدانی تصریح کرد:  تنه سرو کهنسال آفین به دلیل سن بالا از درون خالی شده که خالی بودن تنه آن جلوه خاصی به درخت داده است، این سرو  به دلیل قدمت زیاد و ارزش فراوان، شایسته حفاظت جدی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم خاطر نشان کرد: سرو آفین شهر کهک یادگاری از قرن های گذشته است و می تواند به عنوان نمادی از زندگی قدیم مردم منطقه باشد، بنابراین این سرو، شایسته حفاظت بوده و به عنوان کهنسال ترین موجود استان قم با سنی در حدود ۱۲۰۰ سال دارای ارزش ثبت به عنوان یک اثر طبیعی ملی است.

یزدانی بیان کرد: درخت  چنار کهنسال روستای نایه درختی قطور و بزرگ بوده که در مجاور امام زاده، داخل روستای نایه و در بستر رود فصلی روستا قرار گرفته است.

وی گفت: عمر درخت چنار روستای نایه بیش از ۵۰۰ سال برآورد می شود، این درخت علی رغم سن بالای آن، درختی شاداب و سرحال بوده و نگهداری  درخت توسط مردم روستا به خوبی انجام شده است.

یزدانی در پایان تصریح کرد: کاشت نهال که در دین اسلام ارج نهاده شده، سبب شده است که کاشت و نگهداری از درخت همواره به عنوان ارزش تلقی شود و به همین دلیل‌ شاهد وجود درختانی با عمر چند ۱۰ ساله و حتی چند صد ساله نیز هستیم.

‌دبیر: زهرا حبیب پور

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید