جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرتک درنای سیبری به تالاب فریدونکنار رسید

تک درنای سیبری به تالاب فریدونکنار رسید


رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران از رسیدن تک درنای سیبری به تالاب بین المللی فریدونکنار خبر داد.

به گزارش رتبه آنلاین، کوروس ربیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه درنا به عنوان یک پرنده مهاجر منظم است که مهاجرت آن به آخرین حد جنوبی دریای خزر در  تالاب فریدونکنار می‌رسد، اظهار کرد: این پرنده آخرین بازمانده گله غربی درنای سفید سیبری است که به صورت منظم مهاجرت خود را به تالاب فریدونکنار دارد.

وی تصریح کرد: این پرنده یکی دو سال تاخیر در پرواز داشت که آخرین پرواز آن 4 آذرماه 96 بوده و امسال اگر در 29 مهر به تالاب رسیده است در واقع مهاجرت عادی را طی کرده که به مدت 4 ماه در ایران زمستان‌گردانی می‌کند.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران گفت: این پرنده در طی مسیر شمال به جنوب، در دو مسیر قزاقستان و روسیه توقفی دارد که نهایتا به ایران، تالاب بین المللی فریدونکنار می‌رسد و همان مسیر را برای بازگشت طی می‌کند.

ربیعی خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک شدن ماه آبان، هرسال انتظار آمدن این پرنده را داریم که امسال با توجه به شرایط آب و هوایی زودتر به تالاب سفر کرده است و انتظار ما این بوده که بتوانیم میزبان خوبی برای این پرنده باشیم و علاقمندان بتوانند از تنها بازمانده درنای سیبری در تالاب فریدونکنار دیدن کنند.

وی افزود: در ایران فقط در منطقه تالاب فریدونکنار شاهد این پرنده نادر هستیم نه اینکه در دنیا درنای سیبری وجود ندارد بلکه  اگر این پرنده از بین رود دیگر درنایی در ایران نخواهد بود اما در بخش شرقی به چین سفر می‌کنند.

 هیچ خطری این پرنده را تهدید نمی‌کند

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران یادآور شد: تک درنای سیبری یک گونه از پرنده رو به انقراض بوده  که سنبل زیبایی و طول عمر است و به تنهایی مهاجرت خود را انجام می‌دهد و علاقمندان زیادی هم دارد که می‌توانند از دیدن این پرنده لذت ببرند.

ربیعی با اشاره به اینکه این پرنده طرفداران زیادی دارد و خطری آن را تهدید نمی‌کند، گفت: محیط بانان تالاب فریدونکنار گزارش‌های هفتگی از وضعیت موجود برای ما ارسال می‌کنند و تاکنون هیچ خطری انسانی این پرنده را تهدید نکرده است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید