جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیتک‌روستای بدون برق تهران روشن می‌شود

تک‌روستای بدون برق تهران روشن می‌شود


اهالی روستای سرخ‌دشت، تنها ساکنان پایتخت هستند که از بین ۳۲ شهر و ۷۵۵ روستا هنوز برق بر تن خانه‌های آنان ننشسته است.

روستانشینان دو سال است که جدی‌تر از گذشته چشم به راه نشسته‌اند تا بلکه با تاریک شدن رنگ آسمان، کوچه پس کوچه‌های روستا روشن شود. انتظاری که به نظر می‌رسد مراحل نهایی خود را طی می کند و همزمان با دهه فجر رنگ سرخ این روستا طلایی خواهد شد.

به‌گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، روستای سرخ‌دشت در شرقی‌ترین نقطه تهران پشت هزاران جاده پیچ در پیچ در انتظار مسافر نشسته است؛ روستایی که با یک جاده باریک به فیروزکوه متصل و چشم ده‌ها ساکن آن به روشنایی خانه‌هایشان با برق، خشک شده است.

«برق دار شدن» تقاضایی است که اهالی سرخ‌دشت حداقل در دو سال اخیر بیش از پیش پیگیر آن بوده‌اند و در نهایت وزارت نیرو در دولت دوازدهم نوید برق‌دار شدن را به‌گوش اهالی روستا رساند و به آن‌ها وعده داد چراغ‌های سرخ‌دشت همزمان با دهه فجر روشن شود.

از هوشنگ داداش‌زاده – مدیر برق شهرستان فیروزکوه – درباره آخرین وضعیت برق‌رسانی به شهرستان فیروزکوه جویا شدیم.

وی گفت: در حال حاضر در شهرستان فیروزکوه حدود ۱۰۷ آبادی و روستا با جمعیت تقریبا ۳۳ هزار نفر وجود دارد که از این تعداد تمام روستاها برق‌دار شده‌اند و تنها یک روستا به نام سرخ‌دشت از نعمت برق برخوردار نشده است.

داداش زاده علت عدم برق‌رسانی به این روستا را جمعیت این روستا دانست و افزود: با توجه به این‌که این روستا یک روستای فصلی است و در سال ۱۳۹۵ در سرشماری نفوذ و مسکن تعداد خانوار این روستا ۱۵۱ نفر بود، این روستا نتوانست کد آبادی را دریافت کند اما در سال ۱۳۹۶ شورای روستای سرخ‌دشت شکل گرفت و در سال ۱۳۹۷ نیز دهیار این روستا تعیین شد.

به گفته وی پس از پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده قرار شد که به این روستا برق داده شود که هزینه اجرای این پروژه نیز حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است و براساس این طرح می‌بایست ۲۰۰ تیر چراغ برق و شش دستگاه ترانس در این روستا ایجاد شود.

مدیر برق شهرستان فیروزکوه با بیان این‌که این روستا در محور خط راه‌آهن تهران – شمال گسترش یافته و فاصله طولی روستا هشت کیلومتر است، اظهار کرد: می‌بایست این هشت کیلومتر برق‌رسانی شود. علاوه بر این براساس انجام این کار دو فیدر سازمان آب و دو بلوک نیز به یکدیگر متصل خواهند شد که این مساله نیز تاثیرات خوبی را به دنبال خواهد داشت، چرا که موجب می‌شود شاهد کمترین خاموشی در سطح شرکت‌ برق فیروزکوه باشیم.

به گفته داداش‌زاده، از هفته گذشته پیمانکار اجرای این طرح معرفی و از همان زمان نیز استارت کار زده شد؛ به گونه‌ای که تاکنون این کار ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تمام هم و غم ما این است که تا دهه فجر این روستا به طور کامل برق‌دار شود. البته در حال حاضر نیز کمتر از ۱۰ درصد روستا که متصل به روستای کناری یعنی روستای جلیل‌آباد است، از سال‌ها پیش برق‌دار شده است.

همچنین مهدیه صفایی – دهیار روستای سرخ‌دشت – در خصوص وضعیت اهالی روستا و تقاضای آن‌ها برای برق‌دار شدن روستا، اظهار کرد: از سال ۱۳۷۵ این منطقه در تقسیمات کشوری به عنوان روستا تعریف شد، اما به دلیل این‌که تعداد خانوار در این روستا کم بود، تا سال ۱۳۹۵ نتوانستیم کد آبادی را دریافت کنیم، چرا که اغلب روستانشینان در حال رفت و آمد به فیروزکوه بودند.

وی تاکید کرد: با پیگیری اهالی روستا شورا در این روستا شکل گرفت و با اقدامات صورت گرفته از ابتدای دی‌ماه استارت پروژه برق‌رسانی به روستای سرخ‌دشت زده شد و امیدواریم که طبق وعده مسئولان تا دهه فجر برق‌رسانی به این روستا به طور کامل انجام شود.

فرامرز صادقی – یکی از اعضای شورای روستای سرخ‌دشت – نیز با بیان این‌که قدمت این روستا به ۲۰۰ سال قبل باز می‌گردد، اظهار کرد: از سال ۱۳۷۵ این روستا در تقسیمات کشوری تعریف شد اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، نتوانسته‌ایم بسیاری از چالش‌ها و مشکلات موجود در این روستا را برطرف کنیم.

به گفته وی یکی‌دیگر از مشکلاتی که اهالی این روستا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، موضوع تامین آب شرب است؛ چرا که در واقع در این منطقه آب به حد کافی نداریم و آبی که از رودخانه می‌آید از فاضلاب شهر است و طبق وعده‌های داده شده قرار بود در ابتدای ورودی روستا یک تصفیه‌خانه احداث شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر تامین آب شرب از طریق چاه‌های سطحی صورت می‌گیرد و این همان مشکلی است که از سال‌ها پیش وعده رفع آن داده شده بود و امیدواریم دولت به این بخش نیز نگاه داشته باشد.

ناصر کیانی – رییس شورای روستای سرخ‌دشت – نیز تصریح کرد: این روستا سالیان متمادی است که از کمبود آب، برق و گاز رنج می‌برد که خوشبختانه به همت مسئولان وقت، پروژه برق‌رسانی به این روستا استارت خورده و امیدواریم که مشکلات دیگر در حوزه آب و گاز نیز به زودی برطرف شود.

بی‌شک تامین آب و برق مشترکان یکی از اصلی‌ترین وظایف وزارت نیرو است و با توجه به اینکه این روستا نیز در پایتخت واقع شده انتظار نگاه ویژه به آن می‌شود؛ هرچند که تامین برق روستانشینان سرخ‌دشت استارت خورده و این روستا طلایی خواهد شد اما انتظار می‌رود در حوزه آب و گاز نیز مشکلات آن‌ها برطرف شود.

گزارش از خبرنگار ایسنا؛ سحر بابایی

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید