شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهنظام‌های رتبه‌بندیانتشاراتتکامل بیمه ملی: خاستگاه دولت رفاه

تکامل بیمه ملی: خاستگاه دولت رفاه

نگارندگان: بینتلی گیلبرت و پت ثین

تعداد صفحات: – صفحه

انتشارات: ادوارد اورت روت (ویرایش دوم، سپتامبر 2018)

شابك: 1912224395-978

ویرایش اول این کتاب در سال 1993 به چاپ رسید. محتوای کتاب به بررسی داستان نگرش‌های سیاسی نسبت به مشکل فقر در انگلستان در دهه 1880 می‌پردازد و با جزئیات، تلاش‌های قانون‌گذاران برای حل این معضل در دهه اول قرن بیست و یکم را تشریح می‌نماید. با نگاهی به قوانین مربوط به بیمه سلامت و بیکاری، مستمری‌های سالخوردگی و بهبود استانداردهای پایه مدارس، نگارنده تلاش دارد تا نشان دهد که پس از حذف قانون فقرا، انگیزه‌های سیاسی و انسانی برای تغییر وجود داشته است.

هراس از سوسیالیسم، منفعت سیاسی مکتسبه از قانون‌گذاری رفاه، شرایط پاسخ‌گویی به مردم و دغدغه فوری شرایط فیزیکی فقرا پس از جنگ بوئر همگی نشان از مشکلات فقر را نشان می‌داد که با تأسیس بیمه اجتماعی تلاش‌ها برای کاهش آن را ایجاد نمود.

نگارنده با مهارت خاصی، مطالعه‌کننده را از سه مرحله دولت رفاه می‌گذراند. وی سیستم سنتی حمایت از فقرا و تلاش‌های دوره میانی ویکتوریا از طریق راه‌های داوطلبانه برای مبارزه با فلاکت و بدبختی را نشان می‌دهد. فصل‌هایی از کتاب، به پوشش افراد خردسال و سالخورده می‌پردازد و رویکرد جدیدی از دولت رفاه نسبت به گروه‌ها را مطرح می‌نماید و دریافت‌کنندگان سنتی مساعدت‌های عام را مورد تحلیل قرار می‌دهد. با راه‌اندازی بیمه سلامت و بیکاری، دولت، کارکردهایی که برای بخش داوطلبانه و خصوصی بود را بر عهده گرفت. ذینفعان این بخش از کارکردها، شهروندانی بودند که فقیر نبودند اما خود-حامی محسوب می‌شدند.

این کتاب از منظر نیروهای اقتصادی و اجتماعی کشور نسبت به دولت رفاه، اهمیت فرانشیز خانوارها، مساعدت و بیمه فقرا برای ریشه‌کن کردن فلاکت و بدبختی آنان، و سیر تاریخی نگراش‌های سیاسی نسبت به این دوران را به خوبی تبیین می‌کند. این کتاب، برای افرادی که درپی آموزش بیمه همگانی و استفاده از بیمه خرد در سطح ملی هستند و نیز بر برنامه‌ریزی‌های دولتی در این میان اهمیت قائل بوده و درپی نمونه‌ی تاریخی آن هستند، بسیار مفید خواهد بود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید