پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزتولید و بهره‌وری زیرپای واردات ذبح می‌شود!

تولید و بهره‌وری زیرپای واردات ذبح می‌شود!

طبق ابلاغیه شماره 96/981134 گمرک واردات هر گونه گندم به کشور ممنوع شده اما افرادی که دارای رانت اطلاعاتی و ثروت هستند، گندم را تا پشت درهای گمرک آورده و امیدوار به ترخیص آن هستند که از همین سو، ورود نهادهای ناظر و قاطعیت گمرک باید در راستای اقتصاد مقاومتی اجرایی شده تا افراد سودجو به منافع‌ملی کشور ضرری وارد نکنند.

به گزارش رتبه‌آنلاین، از اواسط ماه جاری، طی بخشنامه‌ای ابلاغی از سوی دفتر واردات گمرک به گمرکات سراسر کشور ارسال شد که طبق آن، “واردات گندم” تحت هر عنوانی را به کشور ممنوع شده دانست.

بر این اساس با توجه به نامه معاون جهاد کشاورزی در خصوص تحقق خودکفایی گندم و مواجهه با مازاد تولید و ذخایر کالای مزبور برممنوعیت واردات گندم تاکید شد.

البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که واردات گندم تنها برای ورود موقت و آنهم با مقاصد صادراتی تنها تبصره موقت این بخشنامه است.

بر پایه این گزارش، در حالی که ورود گندم به کشور ممنوع وبده و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام می کنند تا اوایل سال 98 بدون تولید سال بعد و نیاز به واردات، ذخیره مکفی گندم در کشور وجود دارد، برخی مستندات حاکی از ورود گندم این محصول به گمرکات کشور است.

نکته قابل توجه در این میان آن است که با وجود ممنوعیت واردات گندم؛ چگونه اجازه داده شده گندم های وارداتی تا پشت گمرکات کشور بیایند.

در راستای بررسی واردات گندم به پشت درهای گمرک به علی‌قلی ایمانی، رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران و علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات صحبت کرده‌ایم که به شرح زیر است.

واردات گندم، رانت اطلاعاتی می‌خواهد و کار افراد ساده نیست

علی‌رضا مناقبی در این خصوص گفت: صحت واردات گندم به گمرکات را تایید و تکذیب نمی‌کنیم اما وجود یک قانون بهتر از نبود آن است؛‌ قانون باید در همه حال و شرایطی اجرایی شود و هر فرد یا گروهی با هر لباس و مقامی اگر برخلاف قانون گام برمی‌دارند باید با آن‌ها برخورد شود.

واردات گندم به دلایل تخصصی صحیح یا ناصحیح به کشور ممنوع شده اما اینکه برخی افراد سودجو از قانون چشم‌پوشی کنند و بخواهند با ابزارهای فشار به نفع خود و برای ترخیص گندم استفاده کنند، این اقدام اشاعه یک کار غلط در فرهنگ کشور است.

از سوی دیگر باید توجه داشت که واردات گندم از سوی افراد عادی امکان‌پذیر نیست چراکه میزان تناژ و سرمایه‌گذاری در این حوزه مربوط به افراد خاصی می‌شود که دارای اطلاعات اقتصادی بودند و از اهرم فشار نیز می‌توانند استفاده کنند، بنابراین نهاد ناظر باید برای مبارزه با کار خلاف قانون، از ریشه و اساس  با این موضوع برخورد کند.

جلوگیری از واردات گندم یک بحث استراتژیک بوده که صلاحدید آن از سوی مسئولان کشور رقم خورده چراکه خودکفا شدن در بحث گندم به هر قیمتی را در دستور کار قراردادیم؛ کشورمان در بخش کشاورزی با چالش کم‌آبی مواجه بوده و باید با نگرش دیگری به این حوزه نگاه کرد.

دولت باید مسیری جدیدی برای کشاورزی ترسیم کند تا با بهره‌ور کردن فعالان این حوزه، دیگر سوبسیدی به کشاورزی ندهد اما از طرف دیگر کشاورزان نیز لطمه نبینند.

گندم بدون ثبت‌سفارش تا گمرک آمد، مسئولان قاطعانه برخورد کنند

در همین زمینه علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران کشور اظهارداشت: وقتی گفته می شود نیازی به واردات نداریم، کشور در زمینه تولید گندم خودکفا شده و ثبت سفارش واردات نیز انجام نمی شود، چرا عده ای گندم را تا پشت گمرکات کشور آورده اند؟

وی با بیان اینکه افراد مذکور مدتی فضای کشور را با مطرح کردن مباحثی در زمینه کم کیفیت بودن گندم داخلی، آغشته بودن آن به خاک و مواردی از این قبیل درگیر کردند، گفت: واردات چی‌ها می خواستند از این طریق روزنه امیدی برای واردات باز کنند.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران کشور تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی براساس وظیفه ای که بر عهده دارد، اعلام کرده کسی مجاز نیست تحت هیچ شرایطی حتی یک کیلوگرم گندم وارد کشور کند.

ایمانی اضافه کرد: گندمی که در گمرکات وجود دارد یا باید به کشور مبدا، عودت داده شود یا اینکه آنقدر بماند تا از بین برود. و امیدواریم مسئولان قاطعانه پای این ممنوعیت بایستند و اجازه ندهند که واردکنندگان این بار با دستاویز قرار دادن یک بهانه دیگر، به دولت برای واردات محموله هایشان فشار واردکنند.

وی تصریح کرد: بنده واقعا نمی دانم که این کالاها در نهایت وارد بازار داخل خواهند شد یا خیر، اما امیدوارم که این اتفاق رخ ندهد.

یک مقام مسئول در حوزه کشاورزی هم در این زمینه گفت: ابلاغیه دیروز مدیرکل گمرک به گمرکات کشور و تاکید بر عدم ترخیص این محموله ها، مایه دلگرمی است اما سوال این است که چرا علیرغم ممنوعیت، عده ای، گندم را تا پشت دروازه گمرک آورده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این گندم با هدف صادرات مجدد وارد گمرکات شده باشد و قصد واردکنندگان، صادرات دوباره آن به کشورهای ثالث باشد، توضیح داد: مدتی است عده ای در داخل کشور دایم ادعاهایی را درباره بی کیفیت بودن گندم داخلی و لزوم واردات گندم خارجی مطرح می کنند، که این اظهار نظر ها نمی توانند به گندم های موجود در گمرکات بی ربط باشد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه، ابلاغیه به گمرکات نشان می دهد احتمالا فشارها یا تحرکاتی در گمرکات برای ترخیص این محموله ها وجود دارد که مدیرکل گمرک تاکید کرده اکیدا اجازه ترخیص داده نشود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید