جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیتولید در حجم اقتصادی؛ برگ برنده صنعت تایرسازی

تولید در حجم اقتصادی؛ برگ برنده صنعت تایرسازی

پس از بررسی شاخص های اقتصادی شرکت سیمان ممتازان کرمان اینگونه به نظر می رسد که با وجود شرایط نامناسب تولید در صنعت سیمان در این شرکت سود مناسبی از ثروت ایجاد شده در یک سال به سهامداران اختصاص داده شده است.

بررسی های صورت گرفته در شاخص سودآوری شرکت های تایرسازی نشان می دهد ارتباط مستقیمی بین حجم تولید تایر و میزان سودآوری وجود دارد و بنابراین در حجم تولید بیشتر می توان به قیمت تمام شده هر کیلو تولید تایر دست یافت.

بنابر گزارش رتبه آنلاین و اطلاعات مندرج در سامانه ملی اندازه گیری شاخص های بهره وری ایران و نیز مطالعات صورت گرفته در این زمینه در صنعت تایر ارتباط مستقیمی بین حجم و تولید و سودآوری در این شرکت ها وجود دارد.

حجم تولید اقتصادی به عنوان یک شاخص یا مبنایی برای صنایع مختلف قابل تعریف می باشد و در صورتیکه شرکت های تولیدی به این مبنا نرسیده باشند میزان تولید آنها هنوز با حداقل هزینه انجام نمی شود.

در این بررسی شرکت های لاستیک بارز و یزدتایر در صنعت تایرسازی بررسی شده اند و نتایج حاکی از ا« است با توجه به آن که حجم تولید در شرکت لاستیک بارز بیشتر از یزد تایر می باشد میزان سودآوری این شرکت نیز بیشتر است و این روند در طی سال های مورد بررسی به همین صورت اتفاق افتاده است. گر چه این اتفاق به صورت قطعی و مطلق برای تمامی شرکت ها قابل تعمیم نیست  اما به عنوان ارتباط کلی اثبات شده این اربتاط در صمایع مختلف وجود دارد و اکنون در این دو شرکت مورد بررسی این حالت قابل مشاهده می باشد.

آمار منتشر شده در سامانه ملی اندازه گیری شاخص های بهره وری ایران (درصد)

براساس آمار منتشر در سامانه ملی اندازه گیری شاخص های بهره وری ایران وضعیت شاخص ردصد حاشیه سود خالص شرکت های لاستیک بارز و یزدتایر در طی سال‌های مورد بررسی به صورت زیر بوده است:

مقایسه سهم تولید شرکت های مختلف تایرسازی در کشور هم گویای این مطلب است که میزان تولید شرکت لاستیک بارز از همه شرکت ها بالاتر است و شرکت دیگر مورد بررسی یعنی یزدتایر تقریبا در رده های میانی در بین شرکت های تولید کننده قرار دارد.

 

 

مقایسه عملکرد این شرکت ها با متوسط صنعت تایرسازی

حجم تایر تولیدی شرکت لاستیک بارز از بقیه شرکت ها بیشتر است و با توجه به اینکه در حجم تولید اقتصادی بهتری نسبت به سایر شرکت های تولیدی تایر فعالیت می نماید انتظار می رود که سودآوری بهتری نیز داشته باشد اما در مورد یزدتایر با توجه به حجم تولید کمتر میزان سودآوری آن نیز کمتر می باشد همین نسبت در مورد سایر شرکت های تایرسازی نیز وجود دارد به گونه‌ای که درصد حاشیه سود خالص دو شرکت مورد بررسی در مقایسه با مایانگین صنعت تایرسازی در کشور در طی سال های بررسی شده بالاتر بوده و این نشان می دهد که تقریبا شرکت هایی که میزان تولید آناه کمتر از میزان تولید دو شرکت بوده است از نظر میزان سودآوری نیز کمتر از دو شرکت بوده اند. بنابراین در این صنعت میزان تولید عامل تعیین کننده ای در میزان سودآوری شرکت های فعال می باشند و با استفاده صرفه جویی های ناشی از مقیاس می توانند توان رقابت پذیری خود را افزایش دهند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید