به گزارش رتبه آنلاین از چمدان : حرمت الله رفیعی رئیس هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در ارتباط با تاثیر افزایش نرخ ارز بر سفر در کشور گفت: بخش عمده‌ای از دفاتر خدمات مسافرتی با چالش عجیبی روبرو شده‌اند که هیچ راه حلی برای آن نداریم. برای سفرهای شب عید آژانس‌ها با ایرلاین‌ها، هتل‌های خارجی و کارگزاران قرار داد بستند و سپس برمبنای دلار ۴ هزار تومان تا نهایتا ۴ هزار و ۸۰۰ هزار تومان به مردم بسته سفر ارائه کردند و پول گرفتند اما اکنون باید با دلار ۶ هزار تومانی با ایرلاین‌ها، هتل‌های خارجی و …  تسویه حساب کنند.

وی در مورد این مساله که افزایش قیمت دلار سبب ارائه پکیج‌های سفر با کیفیت پایین خواهد شد تا افزایش ناگهانی قیمت‌ها تعدیل شود ادامه داد: شان و حق مردم ایران این نیست که به هر سفری تن بدهند. متاسفانه در ایام نوروز شاهد مواردی کوچک از نتیجه افزایش قیمت ارز یعنی ازدحام مردم در مرز زمینی به سمت وان در ترکیه بودیم که سبب شد مردم به دلیل سفر با قیمت مناسب‌تر،  ۷ الی ۸ ساعت در صف باشند. این مساله واقعا در حد و فرهنگ مردم ایران نیست بنابراین من توصیه می‌کنم تا وضعیت ثبات نرخ ارز، مردم سفر نکنند.

رفیعی افزود: از طرفی این مساله که مردم تمایل پیدا کرده‌اند زمینی به مرزها بروند سبب می شود که  بعد از رد شدن از مرز نیز از هواپیماهای ترکیه در مسیرهای داخلی این کشور استفاده کنند و این به نفع خطوط هوایی ما نیست.

وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارز نه تنها سبب کاهش سفرهای خارجی بلکه سبب کاهش سفرهای داخلی نیز می‌شود اظهار کرد: قیمت خطوط هوایی در داخل نیز بر اساس قیمت دلار تعیین می‌شود چرا که ایرلاین‌ها بر اساس دلار برای هواپیماهایشان هزینه می‌کنند.

رئیس هیات مدیره دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی در مورد افزایش نرخ عوارض خروج از کشور که امروز از سوی اداره امور مالیاتی ابلاغ شد، گفت: این اقدام اصلا کارشناسی نبود و عواقب بدی در پی خواهد داشت و من مطمئنم این افزایش به خاطر کسری بودجه دولت است و نه ایجاد بستر مناسب برای گردشگری.