سه‌شنبه 28 فروردین 1403
خانهخبرتوصیه «آشنا» به دولت‌های منطقه

توصیه «آشنا» به دولت‌های منطقه

حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری دیروز در همایش «امنیت در غرب آسیا؛ چالش‌ها و روندهای نوظهور» که در دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: انبارکردن سلاح، در خوش‌بینانه‌تربن سناریو، به دامن زدن به جنگ سرد جدیدی در منطقه منجر خواهد شد و باعث از دست رفتن سرمایه‌هایی می‌شود که باید به پیشرفت کشورها بینجامد.

به گزارش رتبه آنلاین، آشنا در این همایش، امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا و شمال آفریقا  را نه فقط یکی از تامل‌برانگیزترین مسائل برای دانشگاهیان بلکه چالشی برای رهبران کشورها خواند و در ادامه گفت: تشدید ناآرامی‌ها ممکن است کشورهای منطقه را به سمت تولید سلاح هسته‌ای سوق دهد؛ اگر قرار است تضعیف حکومت‌های مستقر منطقه در دستور کار کشورهای فرا منطقه‌ای باشد کشورهای منطقه واکنش نشان خواهند داد و واکنش آنها غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در ادامه با طرح این احتمال که تبدیل غرب آسیا و شمال آفریقا به پناهگاه تباهکاران تروریست دور از ذهن نیست، گفت: اگر کشورهای منطقه به اصلاحات درونی تن ندهند و انعطاف بیشتری در مقابل شهروندان خود نشان ندهند باید منتظر شورش‌های خشونت باری باشند که کل کشور را فرا خواهد گرفت.

آشنا ادامه داد:‌ اتفاقی که برای سوریه افتاد از این منظر بسیار قابل تامل است. انعطافی که باید در وقت خود صورت می‌گرفت و نشد، اگر در زمان خود انجام می‌شد هزینه آن بسیار کمتر از چیزی بود که الان باید از مجامع بین‌المللی بپذیرد.

رئیس‌ مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در ادامه اظهارات خود درباره موضوع امنیت فضای سایبری تصریح کرد: مساله همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه سایبری بسیار حیاتی است. اگر کشورها، جنگ نیابتی را به عرصه سایبری بکشند و سعی در از بین بردن زیرساخت‌های دیگر کشورها داشته باشند فروپاشی منطقه‌ای بسیار تسریع خواهد شد، در این منطقه می‌تواند با یکجانبه‌نگری یک کشور، کل منطقه به‌هم ریزد و برای این کار، یک کشور کافی است اما برای حفظ ثبات و پیشرفت منطقه، چاره‌ای جز همکاری همه کشورها نیست.

او لزوم کمک به بهبود حکمرانی‌هایی را که به شکل مطلوب کشور خود را اداره نمی‌کنند مورد تاکید قرار داد و گفت: کمک به بهبود حکمرانی کشورهایی که می‌توانند سیاست‌های خود را با دنیا تطبیق دهند، بدون نیاز به براندازی، باید ستون‌های راهبردی در این منطقه را تشکیل دهد.

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید