پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیتوصیه‌ای به تازه واردان بورس

توصیه‌ای به تازه واردان بورس

توصیه‌ای به تازه واردان بورس

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با تحلیل وضعیت فعلی و پیش‌بینی آینده بازار بورس در کشور، گفت: افرادی که با بازار سرمایه آشنایی ندارند، به صورت غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سبدگردان، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری معتبر در بازار بورس اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، سید علی پایتختی اسکویی با تشریح وضعیت بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر، اظهار کرد: بازار بورس طی سال ۹۸ و به ویژه دو ماه اول امسال دچار رشد چشمگیری شد و سرمایه‌گذاران جدید بسیاری وارد این بازار شدند که در نتیجه این موضوع، حجم نقدینگی قابل توجهی وارد بازار بورس شد.

وی اضافه کرد: افزایش قابل توجه تعداد کدهای بورسی صادره نیز نشان می‌دهد که افراد بسیاری وارد بازار بورس شده‌اند که جای امیدواری دارد.

وی با بیان این‌که بازدهی بازار بورس ایران طی ۱۵ ماه گذشته به طور متوسط بالای ۲۰۰ الی ۳۰۰ درصد بوده است، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و شرایط کرونایی، علت رشد و افزایش قیمت در بازار بورس اندکی نگران‌کننده توصیف می‌شود، چراکه با شرایط اقتصادی همخوانی ندارد؛ البته با بررسی میزان تورم، افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی طی همین مدت می‌توان دریافت که بخش زیادی از افزایش قیمت در بازار بورس، به دلیل شرایط تورمی است.

دکتر پایتختی اسکویی در این رابطه، تاکید کرد: بر این اساس، قسمت عمده این افزایش رشد، نگران‌کننده نبوده و به خاطر همان تعدیلی است که در بازار بورس اتفاق نیفتاده بود.

وی افزود: همچنین، اخیرا افراد بسیاری بدون مطالعه، شناخت و توان تحلیل بازار و عمدتا به صورت هیجانی وارد بازار بورس شده‌اند که این موضوع اندکی نگران‌کننده است.

وی گفت: در کشورهای پیشرفته حدود ۷۵ درصد مردم در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما به علت این‌که وقت، تخصص و شناخت کافی از بازار ندارند، عمدتا سرمایه‌گذاری آنان به شکل غیرمستقیم بوده و از طریق شرکت‌ها و صندوق‌های‌ سرمایه‌گذاری معتبر در این رابطه اقدام می‌کنند.

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد تبریز افزود: خوشبختانه در کشور ما نیز طی دو سال اخیر فعالیت شرکت‌های سبدگردان جا افتاده و به صورت تخصصی مشاوره داده و با تشکیل سبد، به صورت غیرمستقیم اقدام به سبدگردانی می‌کنند که این فرآیند ریسک سرمایه‌گذاری را پایین می‌آورد.

سرمایه گذاران، سطح توقعات خود از بازدهی بازار بورس را اندکی پایین بیاورند

وی با بیان‌این‌که اتفافاتی که در سایر بازارهای موازی مثل بازار طلا، مسکن، ارز و… افتاده، منجر به افزایش سطح توقعات سرمایه‌گذاران در بازار بورس شده است و همه به دنبال بازدهی بالای ۲۰۰ الی ۳۰۰ درصد هستند که این توقعات با شرایط واقعی هم خوانی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه، تاکید کرد: توصیه می‌کنم که سرمایه گذاران، سطح توقعات خود از بازار بورس را اندکی پایین بیاورند؛ چراکه بازدهی ۵۰ تا ۱۰۰ درصد نیز در بازار بورس بازدهی خوبی است و سرمایه‌گذاران نباید رفتار هیجانی داشته باشند.

وی با اشاره به علل افت قیمت‌ها در بازار بورس طی ده روز اخیر، اظهار کرد: برخی، این افت‌ قیمت‌ها را تعبیر به اصلاح بازار کرده و معتقدند که که بازار باید اصلاح شود. بنده معتقدم بخش بیشتر این اصلاح به صورت دستوری بوده و دولت و سایر دستگاه‌های مرتبط اقتصادی درصدد جلوگیری از رشد بیش از حد بازار بودند، اما گویا خودشان هم کنترل بازار را از دست داده‌اند، چون همان مردمی که به صورت هیجانی وارد بورس شده بودند، امروز نیز به‌صورت هیجانی سهام خود را می‌فروشند که‌ طبعا تا میزانی در بازار بورس اثرگزاری منفی دارد.

تازه واردها تاثیر مثبتی در بازار بورس گذاشته‌اند

وی گفت: معتقدم در مجموع، تازه واردها تاثیر مثبتی در بازار بورس گذاشته‌اند و اندازه و حجم معاملات بزرگ شده است؛ همچنین علی‌رغم این‌که ورود سرمایه‌گذاران جدید باعث شد نقاط ضعف بازار عیان شود، اما در کل ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار بورس تاثیر بسیار ‌مثبتی در آن گذاشته است.

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد تبریز با بیان این‌که اگر سال‌ها برنامه تبلیغاتی اجرا می‌شد تا مردم با بازار بورس آشنا شوند، چنین استقبالی ممکن نبود، اما امروز جامعه درگیر بورس شده و این استقبال جای خرسندی دارد، گفت: اما از مردم خواهش دارم چون عمدتا با بازار سرمایه آشنایی ندارند، به صورت غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های معتبر در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: با نگاهی به میزان سوددهی بازار بورس در بلند مدت (پنج ساله، ۱۰ ساله و…)، می‌بینیم که بازدهی بازار بورس از تمامی بخش‌ها و بازارهای موازی مثل بازار ارز، طلا، مسکن و…، بالاتر بوده و حتی گاه دو برابر است؛ از این رو بازار بورس، بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری است.

وی در مورد پیش‌بینی آینده بازار بورس نیز، گفت: آینده بازار بورس در تمامی کشورهای جهان، ارتباط تنگاتنگی با آینده اقتصاد و شرایط اقتصادی دارد و به نظر می‌رسد با اتمام مسئله کرونا و شرایط فعلی، شاهد جهش اقتصادی خاصی در میات مدت باشیم که این جهش می‌تواند در بازار بورس نیز تاثیر مثبت بگذارد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید