جمعه 10 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیبازار سرمایه (بورس)توسعه پروژه‌های «سمگا» در راستای کسب بازدهی بیشتر

توسعه پروژه‌های «سمگا» در راستای کسب بازدهی بیشتر

مهتاب رحمتعلی مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران(سمگا)، با تشریح پروژه‌های این شرکت، سرعت بخشیدن به طرح‌‌های توسعه‌ای را راهبرد جدید شرکت در راستای کسب بازدهی بیشتر عنوان کرد.علی سنگینیان با اشاره به اینکه «سمگا» به‌عنوان نخستین هلدینگ گردشگری در ایران شناخته شده، گفت: این هلدینگ اولین شرکت بخش خصوصی ایرانی است که به عضویت سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) درآمده‌ است.وی ادامه داد: سمگا با تکیه بر نیروی انسانی مجرب، اقدام به سرمایه‌گذاری در چند پروژه با هدف بهبود زیر‌ساخت‌های گردشگری و کسب انتفاع کرده و بازوی اجرایی گروه مالی در حوزه گردشگری و هتلداری است.به گفته سنگینیان، چشم‌انداز سمگا تا افق ۱۴۰۴، تبدیل شدن به نماد توسعه گردشگری در کشور و شناخته شدن به‌عنوان یکی از سه برند برتر گردشگری در منطقه ‌است. در این جهت، شرکت ماموریت خود را ارائه خدمات در بخش‌های مختلف زنجیره توسعه فعالیت‌های گردشگری تعریف کرده است.

به گزارش رتبه آنلاین، مدیرعامل «سمگا» در ادامه اظهاراتش به چشم‌انداز صنعت گردشگری در ایران اشاره کرد و گفت: صنعت گردشگری، بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان جهانی جهانگردی در سال ۲۰۲۰ به‌عنوان نخستین قطب صنعتی جهان مطرح خواهد شد. ایران برای تبدیل شدن به قطب جهانگردی از مزایای بی‌شماری برخوردار است.وی ادامه داد: تمدن ۵ هزار ساله، اخذ رتبه دهم برترین کشور از نظر جاذبه‌های تاریخی و باستانی، وجود اماکن زیارتی و زیارتگاه‌های اقلیت‌های مذهبی، ایران را به لحاظ گردشگری مذهبی در بین کشور‌های آسیای میانه حوزه قفقاز در زمره‌ برترین‌ها قرار داده ‌است. از دیگر جذابیت‌های این کشور طبیعت چهار فصل و گیاهان دارویی و آب‌های معدنی بوده که این عوامل می‌تواند در حوزه گردشگری سلامت مورد توجه قرار گیرد.

سنگینیان در ادامه افزود: به دلیل کمبود تاسیسات اقامتی و پذیرایی مطابق با استانداردهای بین‌المللی و زیرساخت‌های مناسب گردشگری، توسعه صنعت گردشگری کشور در مقایسه با سایر کشورهای منطقه چندان مطلوب نیست. به همین دلیل شرکت سمگا با هدف ارتقای صنعت گردشگری همراه با کسب بازدهی مناسب برای تامین منافع سهامداران اقدام به سرمایه‌گذاری در صنعت هتلداری مطابق با استانداردهای بین‌المللی کرده ‌است.

سنگینیان در ادامه به سرمایه‌گذاری در دیگر حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و اقامتگاه‌های ساخته شده در دستور کار قرار دارد. همچنین براساس بازار هدف و نوع توریسم انتخابی (اکوتوریسم، توریسم درمانی و…) مجموعه کاملی از خدمات به مشتریان ارائه خواهد شد.وی ادامه داد: با توجه به بهبود شرایط اقتصادی و بازار سرمایه، مدیریت جدید شرکت برای دستیابی به بازدهی کوتاه‌مدت، ورود به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را در دستور کار خود قرار داده ‌است. سمگا علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت در بورس، قصد دارد با تکیه بر دانش مالی، سهم‌های ارزنده را در بازار سرمایه تشخیص داده و پس از انجام مذاکرات لازم اقدام به خرید بلوک‌های مدیریتی و کنترلی کند.

وی در ادامه به معرفی برخی پروژه‌های «سمگا» پرداخت و گفت: تاسیس بانک گردشگری‌، سرمایه‌گذاری در هتل‌های چهار ستاره و پنج ستاره فرودگاه امام خمینی(ره) (هتل‌های ایبیس و نووتل با مدیریت گروه اکور)، سرمایه‌گذاری در مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی در محورهای مهم ترانزیت کشور بخشی از سرمایه‌گذاری‌های این شرکت به شمار می‌روند.وی ادامه داد: پروژه اداری- تجاری- اقامتی نگین افق نیایش در زمینی به مساحت تقریبی ۱۶ هزار متر مربع در منطقه ۳ شهری تهران، در مجاورت بزرگراه نیایش واقع شده ‌است. این پروژه در سال ۱۳۹۲ با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر۳۱ هزار و ۲۰۳ میلیارد ریال آغاز شده است.به گفته سنگینیان، مجموعه اقامتی و تجارتی سیرجان در استان کرمان (شهر سیرجان) در زمینی به مساحت ۳۵ هزار متر‌مربع با زیربنای ۶۶ هزار متر مربع با امکاناتی نظیر هتل، مرکز خرید،‌ هایپر‌مارکت و… در حال احداث است. پروژه‌های مرمت، احیا و بهره‌برداری بناهای تاریخی کاروانسرای وکیل کرمان وگراند هتل دومین مهمانخانه قزوین در حال اجرا هستند. همچنین پروژه هتل بافت در زمینی به مساحت ۷/ ۱۳ هکتار و با زیربنایی به متراژ حدود ۱۱هزار و ۵۰۰ مترمربع در شهرستان بافت در استان کرمان قرار دارد.

مدیرعامل «سمگا» در ادامه به تصمیم شرکت برای فروش برخی پروژه‌ها یا دارایی‌ها اشاره کرد و گفت: شرکت قصد دارد برخی از دارایی‌های خود را فروخته و به حوزه‌هایی با بازدهی و دوره بازگشت سرمایه مناسب‌تر ورود کند. به این ترتیب از مسیر علاوه بر کسب بازدهی بالاتر به بهسازی پرتفوی سرمایه‌گذاری بپردازد.

وی در ادامه توضیح داد: همچنین شرکت ورود در حوزه مرمت و بازسازی بناهای تاریخی از طریق برنده شدن در مزایده مرمت، احیا و بهره‌برداری گراند هتل قزوین و کاروانسرای وکیل کرمان، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، انجام مذاکرات اولیه در رابطه با تامین مالی پروژه‌ها از طریق انتشار اوراق بهادار بدهی و کاهش هزینه‌های مالی را در دستور کار خود دارد.همچنین در حالی پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان آذرماه ۹۷ «سمگا» با تعدیل مثبت بیش از ۱۷ درصدی منتشر شده که سنگینیان درخصوص دلایل این افزایش نیز توضیح داد و گفت: شرکت پیش‌بینی افزایش سود‌آوری از افزایش سود شرکت‌های زیر مجموعه و فروش بخشی از دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های با بازدهی بالاتر دارد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شرکت برای بهبود قیمت سهم خود برنامه‌ای در دستور کار دارد، گفت: دلایل بنیادی بسیاری از جمله سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جدید و با بازدهی مناسب، افزایش سود آوری شرکت‌های زیر مجموعه، فروش برخی دارایی‌ها برای ورود به حوزه‌های پربازده، برای افزایش قیمت سهام سمگا وجود دارد. ضمن اینکه اراده سهامدار عمده نیز حمایت تمام قد از سهام است، اما سایر سهامداران نیز باید ارزش واقعی سهم را بدانند و حاضر به فروش دارایی‌های خود پایین تر از ارزش واقعی نباشند.سنگینیان در ادامه افزود: برای حفظ منافع سهامداران و افزایش نقد شوندگی سهام سمگا، شرکت دارای صندوق بازارگردانی است. این صندوق از نقدینگی کافی برخوردار است و همیشه در شرایط بحرانی بازار سرمایه سعی در حفظ قیمت سهام و حمایت از منافع سهامداران دارد و این هدف به‌صورت جدی‌تر در آینده دنبال خواهد شد.

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید