جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیتورم مجارستان به بالاترین سطح رسید

تورم مجارستان به بالاترین سطح رسید


نرخ تورم مجارستان تا پایان ماه آوریل به حدود چهار درصد رسید.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا به نقل از بوداپست بیزینس ژورنال، بانک مرکزی مجارستان در گزارش جدید خود از مخارج مصرف کنندگان اعلام کرد با توجه به افزایش محسوس قیمت نوشیدنی و مواد غذایی در این کشور، متوسط نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به آوریل در این کشور به بیش از ۳.۹ درصد رسیده است که از اوایل سال ۲۰۱۲ تاکنون بی سابقه بوده است.

در بین بخش‌های مختلف، میوه و سبزی با تورم ۲۰.۳ درصدی بیشترین نقش را در افزایش نرخ تورم داشته است و پس از آن، آرد با ۱۱.۲ درصد و نان با هشت درصد قرار دارند. از طرف دیگر بهای نوشیدنی‌ها در طول یک سال ۸.۵ درصد، تنباکو ۱۲.۷ درصد و سوخت ۶.۹ درصد افزایش داشته است.

به گفته بانک مرکزی مجارستان، نرخ تورم ماهانه این کشور نیز ۰.۹ درصد بوده است. هسته تورمی که تغییرات مرتبط با سوخت و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای آن در نظر نمی‌گیرد به ۳.۸ درصد رسیده است که دوازدهمین افزایش متوالی ماهانه و بالاترین سطح از دسامبر ۲۰۱۲ تاکنون محسوب می‌شود.

با وجود آن که مجارستان یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارد، بانک مرکزی این کشور اعلام کرده است نرخ تورم در سطوح معقولی باقی مانده است.

طبق اعلام این بانک، نرخ تورم در ماه‌های پیش رو در سطح سه درصدی هدف‌گذاری باقی خواهد ماند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید