پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهاخبار روزتورم فرانسه شتاب گرفت

تورم فرانسه شتاب گرفت


نرخ تورم در فرانسه به یک درصد رسید.

به گزارش رتبه آنلاین، ایسنا به نقل از لو فیگارو، نرخ تورم فرانسه در دوازده ماه منتهی به نوامبر با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به یک درصد افزایش پیدا کرده است که در این بین بیشترین افزایش تورم مربوط به تورم تنباکو بوده است که تورم آن از ۸.۸ درصد ماه اکتبر به ۱۵.۳ درصد در ماه نوامبر رسیده است. پس از تنباکو نیز ارتباطات با تورم ۲.۳ درصد، مواد غذایی و حمل و نقل نیز با ۲.۱ درصد در رده های بعدی قرار گرفته اند.

به مانند بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، بیشترین کاهش قیمت ها در ماه نوامبر مربوط به حوزه انرژی بوده است به طوری که قیمت مواد پتروشیمی ۱.۹ درصد و انرژی ۰.۶ درصد کمتر از ماه قبل خود بوده اند. پوشاک با منفی ۰.۲ درصد و لوازم منزل نیز با منفی ۰.۱ درصد از دیگر بخش های کاهشی تورم در فرانسه بوده اند.

متوسط نرخ تورم فرانسه در بازه زمانی۱۹۵۸ تا ۲۰۱۹ برابر با ۴.۳۵ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به آوریل ۱۹۵۸ با ۱۸.۸ درصد و کمترین نرخ تورم ثبت شده نیز تورم منفی ۰.۷ درصدی ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹ بوده است.

بر مبنای ماهانه نیز تورم فرانسه در ماه نوامبر ۰.۱ درصد اندازه گیری شده که نسبت به تورم ثبت شده ماه قبل تغییری نکرده است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مربوط به گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات آن‌ها در نظر نمی‌گیرد در ماه نوامبر به یک درصد رسیده است.

طبق اعلام مرکز آمار فرانسه، شاخص تعدیل‌شده بهای مصرف‌کننده در مقایسه با نوامبر سال گذشته ۱.۲ درصد افزایش یافته که این رقم ۰.۳ درصد بیشتر از رقم ثبت شده برای دوره مشابه منتهی به ماه قبل بوده است.

با تداوم اعتصابات در فرانسه در اعتراض به برنامه پیشنهادی دولت برای اصلاح نظام بازنشستگی انتظار می‌رود که کار بانک مرکزی برای افزایش سطح تورم و رساندن آن به محدوده دو درصدی بیش از پیش سخت تر شود.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید