پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریتوان کشور برای تولید غذا، برای ۵۰میلیون نفر است!

توان کشور برای تولید غذا، برای ۵۰میلیون نفر است!

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با بهره وری موجود، فقط می‌توانیم برای ۵۰ میلیون جمعیت غذا تولید کنیم و مابقی آن را وارد می‌کنیم.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، عیسی کلانتری ضمن تشریح وضعیت تالاب ها در کشور اظهار کرد: در دولت این موارد تا حدودی بهتر شده است ولی قوانین، دستگاه‌های اجرایی را گیر انداخته استۀ به عنوان مثال قانون برنامه ششم می‌گوید در ۹۵ درصد محصولات کشور باید خودکفا شویم و در این صورت باید ۳۶ میلیون متر مکعب آب دیگر برای بخش کشاورزی تامین کرد در حالی‌که چنین ظرفیتی وجود خارجی ندارد.»

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: با توجه به خشکسالی‌های یک دهه گذشته پیش‌بینی می‌شود این وضعیت تا ۲۰ سال آینده ادامه داشته باشد و تالاب‌ها، اولین قربانی خشکسالی هستند.

وی برداشت بیش از حد رودخانه‌ها را موجب خشکی تالاب‌های کشور دانست و گفت: بیش از ۸۰ درصد تالاب‌های کشور فاقد آب هستند یا در وضعیت بحرانی شدید به سر می برند.

کلانتری با بیان اینکه حق‌آبه زیست محیطی باید برای تالاب‌ها اختصاص یابد،اظهارکرد: وزارت نیرو در سه دهه گذشته هیچگاه حق‌آبه زیست محیطی برای تالاب‌ها تعیین نکرده و هم‌اینک حدود ۱۲ میلیارد متر مکعب حق آبه برای تالاب‌های کشور تعیین شده است.

معاون رئیس جمهور افزود: سازمان حفاظت محیط زیست مدعی است این حق‌آبه ۲۵ میلیارد مترمکعب است.

کلانتری خشکی تالاب‌ها را منتج به افزایش اثرات مخرب ریزگردها در جنوب کشور دانست و گفت: این وضعیت اکولوژی منطقه را بر هم می‌ریزد و وقتی تالابی خشک می‌شود، بافت گیاهی و جانوری تخریب می‌شود و گرد و غبار برمی‌خیزد.

وی تالاب ها در کشورمان را اولین قربانی خشکسالی دانست و اظهارکرد: بخشی از این وضعیت به دلیل زیاده خواهی انسان است چراکه کل آب‌های سطحی و زیر زمینی را مصرف کرده است ولی حق آبه طبیعت را نمی پردازد. بخش کشاورزی نمی‌تواند تمام آب‌های سطحی را از آن خود بداند اما متاسفانه تلاش می شود تا این کشاورزی به هر قیمتی حفظ شود بنابراین سیاست های کلان باید تغییر کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: جمعیت کشور به ۸۰ میلیون نفر رسیده است و متاسفانه همچنان فشار می‌آوریم که غذای خود را به هر قیمتی داخل کشور تولید کنیم بنابراین به حقوق طبیعت تجاوز می‌کنیم. در نهایت دریاچه ارومیه و تالاب‌های جنوب کشور قربانی همین سوء مدیریت‌ها شده است.

کلانتری تالاب‌های جنوب کشور، دریاچه بختگان، جازموریان و گاوخونی را قربانی ساخت سدها و توسعه بی رویه دانست و گفت: باید قبول کنیم که با محدودیت آبی زندگی می‌کنیم اما می خواهیم در حد توان ۳۰۰ میلیون جمعیت داشته باشیم.

وی با انتقاد از فقدان دانش محیط زیست در برخی سازمان‌ها و نهادها از جمله سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه تشکیلات کشور زیربخشی پیش می رود ولی تصمیم گیری‌ها به صورت بخشی صورت می گیرد در حالی‌که از بین رفتن آب یا سایر عناصر زیست محیطی به نابودی خود طبیعت می انجامد.

کلانتری در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با انتقاد از نبود آمایش سرزمین در کشور گفت: آمایش سرزمین بدین معناست که ظرفیت تولید کشور را بسنجیم اما از طرفی تاکید داریم جمعیت کشور رو به افزایش باشد و از دیگر سو با کمبود ظرفیت منابع آب رو به رو هستیم و این جمع اضداد قابل توجیه نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود:‌ از نظر هزینه مصرف آب برای تولید محصولات کشاورزی، یکی از گران‌ترین کشورها هستیم و بیش از ۸۵ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود.

کلانتری تاکید کرد:‌ ما در سازمان حفاظت محیط زیست هیچگاه مدعی نبوده‌ایم چراکه این سازمان همواره در عمل انجام شده قرار گرفته، سدها ساخته شده و آب تالاب‌ها برداشت شده است بدون اینکه نظر این سازمان را جویا شوند.

وی ادامه داد: در گذشته به چرخه آب در محیط زیست پی نبرده بودند ولی همه تالاب‌های کشور به علت برداشت و سدسازی‌های بی رویه از بین رفته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست کلانتری که در یک برنامه رادیویی سخت می‌گفت،با مثالی از خشکسالی آب زاینده رود و کمبود آب برای جمعیت این شهر اظهار کرد: نیازهای شهر اصفهان به سه برابر ظرفیت زاینده رود می‌رسد. در شیراز و دیگر شهرها نیز همین اتفاق افتاده است چراکه آمایش سرزمین اتفاق نیفتاده و محیط زیست همواره در حاشیه بوده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید