چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهیادداشتتوانمندسازی زنان روستایی، زیربنای تغییرات بزرگ در جامعه

توانمندسازی زنان روستایی، زیربنای تغییرات بزرگ در جامعه

علی اصغر خامنوی|مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار

مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار در یادداشتی به مناسبت 8 مارس، روز جهانی زن به تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی تشکل غیرانتفاعی ابرار در راستای توانمندی زنان پرداخت.

مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار در یادداشتی به مناسبت 8 مارس، روز جهانی زن به تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی تشکل غیرانتفاعی ابرار در راستای توانمندی زنان پرداخت.

نمی‌توان بدون توجه به نقش زنان از توسعه پایدار سخن گفت؛ به‌ویژه زمانی که بخواهیم توسعه در یک روستا را مدنظر قرار دهیم. زﻧﺎن روﺳﺘﺎﯾﯽ به‌عنوان ﻧﯿﻤﯽ از ﺟﻤﻌﯿﺖ روستاها، به‌رغم ایفای وظایف و نقش‌های مختلف و متعددی اعم از همسری، مادری، تولیدکننده محصولات زراعی و باغی، مشارکت در فعالیت‌های دامداری، کاشت، داشت، برداشت محصولات و…، به دلایل متعدد از دسترسی به بسیاری از منابع و دارایی‌ها محروم هستند. این در حالی است که تجربیات توسعه محلی در سراسر جهان نشان می‌دهد آموزش، توانمندسازی و تغییر در زندگی زنان، تغییرات بزرگی را در جامعه در پی خواهد داشت.

زمینه‌سازی جهت مشارکت اجتماعی و اقتصادی بیشتر زنان یکی از اهداف طرح توسعه پایدار روستایی جامعه نیکوکاری ابرار است. جمعیت 2 هزار و 226 نفری از زنان در 11 روستای استان‌های کردستان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، یکی از گروه‌های هدف اصل این طرح هستند. تلاش جامعه نیکوکاری ابرار از زمان تأسیس تاکنون این بوده است تا با شناخت نیازها و مسائل زنان به شیوه مشارکتی، راهبردهای توسعه‌ای مناسب را برنامه‌ریزی و اجرا کند.

آموزش

همسو بر این باور که آموزش سنگ بنای توسعه پایدار است، جامعه نیکوکاری ابرار تلاش کرده با اجرای برنامه‌ها و بازدیدهای آموزشی هدفمند، آموزش‌هایی را متناسب با نیاز و مسائل زنان ارائه دهد. در همین زمینه، 600 نفر از زنان روستاها، در 15 دوره آموزشی در موضوعات مختلف شامل خیاطی مقدماتی و پیشرفته، آرایش و پیرایش، مشاوره، پرورش قارچ صدفی، تولیدترشی، تولید وسایل چرم و چرم‌دوزی، فرآوری زعفران، حسابداری و نحوه تنظیم دفاتر، شیرینی‌پزی، عرق‌گیری گیاهان دارویی، بوم گردی و گردشگری روستایی، پارچه‌بافی، کیف بافی و 10 مورد بازدید آموزشی شرکت داده شدند.

ایجاد صندوق‌های اعتبارات خرد

صندوق‌های اعتبارات خرد، نهادهای اجتماعی و اقتصادی هستند که با اعطای وام‌های خرد  منجر به افزایش توان مالی و سرمایه‌گذاری زنان می‎‌شود. جامعه نیکوکاری ابرار نیز با ایجاد، تقویت و توانمندسازی 6 صندوق اعتباری خرد و با مشارکت 207 نفر از زنان روستا، امکان دسترسی آن‌ها را به 371 مورد تسهیلات خرد فراهم ساخته است. این وام‌های خرد عمدتاً در جهت ایجاد کسب‌وکارهای خرد صرف می‌شود.

اعطای تسهیلات ویژه اشتغال

ناکارآمدی بازارهای مالی و فقدان عدالت اجتماعی، دسترسی بسیاری از زنان روستایی را به تسهیلات بانکی محدود می‌کند. باهدف حل ابن مشکل تلاش شده تا در طرح توسعه پایدار روستایی، بخشی از این محدودیت‌ها از میان برداشته شود. بر همین اساس با تسهیل‌گری، حمایت، هدایت، نظارت مداوم ابرار، 40 نفر از زنان مستعد و کارآفرین روستاها توانسته‌اند از صندوق کارآفرینی امید تسهیلات ویژه دریافت و مبتنی بر علایق و مهارت‌هایشان، کسب‌وکارهای خود را ایجاد کنند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید