شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیتندیس فروشی برای رتبه‌بندی؟

تندیس فروشی برای رتبه‌بندی؟

امیر حیدری-رتبه آنلاین| مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه سال 1396 استان تهران با مشارکت بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تهران با حضور مقامات دولتی و بخش خصوصی 13 آذر در هتل ارم برگزار شد، اتفاقی که برای اولین بار با انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران به بخش خصوصی واگذار شد.


به گزارش رتبه آنلاین ،این اتفاق در شرایطی رخ داده است که جملگی فعالان اقتصادی برای رتبه بندی توسط بخش‌های دولتی گلایه مند هستند و همیشه منتظر این رخداد بوده اند.

بر اساس این گزارش، هر چند که این اتفاق مبارک، مورد انتظار بخش خصوصی بوده و هست اما به نظر می‌رسد این واقعه در حالی رخ داده است که برخی حاضران در این رویداد،چیز دیگری را اعلام می‌کنند.

به گفته یکی از حاضران در همایش که با خبرنگار ما صحبت می‌کرد، اخذ هزینه توسط برگزار کننده این رویداد برای ارائه تندیس یک ابهام محسوب می‌شود که به اعتبار این رویداد خدشه وارد می‌کند.

به گفته این فعال اقتصادی، عدم مشارکت برخی مجموعه ها  به دلیل دریافت هزینه برای ارائه تندیس بوده است.

در این خصوص ، رتبه انلاین بدون قضاوت درباره روند برگزاری این رویداد، با طرح این پرسش که در حاشیه این رویداد مطرح می‌شد، در آینده به حواشی این واقعه بیشتر خواهد پرداخت.

در ادامه مشروحی از وقایع این همایش را می خوانید:

 

عوارض عدم حضور ایران در WTO

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در این رویداد گفت: عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) از جمله عواملی است که رقابت نابرابری را برای صادرکنندگان ایرانی به وجود آورده است.در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران اظهار کرد: امسال برای اولین بار دبیرخانه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران به اتاق بازرگانی تهران واگذار شد.

وی درباره نحوه انتخاب صادرکنندگان نمونه هم اینگونه توضیح داد: در شانزده گروه کالایی هشت شرکت شناسایی شدند که صادرکننده نمونه هستند و سه شرکت هم شایسته تقدیر شناخته شده‌اند، این در حالی است که ملاک ورود شرکت ها در پروسه انتخاب عضویت در تشکل ها و رسیدن به کف صادراتی تعیین شده بوده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: بر اساس جدول آیین نامه اجرایی امسال قرار شد ٢٠ امتیاز اضافه بر ٩٥٠ امتیاز سال قبل شود که سقف تعیین شده امتیاز بود، در حالی که سال گذشته این امتیاز ٩٥٠ بوده است. در گروه کشاورزی ۹ پرونده دریافت شد که بر از میان آنها سه صادرکننده انتخاب شده اند ضمن اینکه اگر تعداد پرونده ها در یک گروه کالایی تا پنج پرونده بود دو صادرکننده در آن گروه کالایی انتخاب شدند.

لاهوتی اضافه کرد: در مورد فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه استعلام از گمرک و بانک مرکزی هم در آئین نامه اجرایی وجود داشت و با رایزنی با ریاست گمرک و بانک مرکزی این استعلام ها را به موقع دریافت کردیم. همچنین دولت باید شرایط ویژه ای را برای صادرکنندگان نمونه در بانک ها صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات در نظر بگیرد و باید برای حضور در بازارهای جدید از جمله بازارهای اروپایی یارانه حضور در نمایشگاه خارجی پرداخت شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی از جمله عواملی است که رقابت نابرابر را برای صادرکنندگان ایرانی ایجاد کرده است. برخی قوانین باید مورد بازنگری قرار بگیرد این در حالی است که قیمت بالای تمام شده رقابت را سلب می کند و از سوی دیگر نرخ ارز قیمت تمام شده را بالا می برد.

وی بیان کرد: کف حضور در یک نمایشگاه خارجی حداقل ۵۰ هزار یورو است و این موضوع نیازمند حمایت جدی است.

لاهوتی همچنین درباره مشکلات صادرکنندگان در بخش استرداد مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: هنوز مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد ضمن اینکه جلسه ای با وزیر اقتصاد برگزار شده که قرار بود برای حل آن جلسه با سازمان امور مالیاتی برگزار شود اما تا کنون انجام نشده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: تک نرخی کردن ارز وعده دولت بوده که شاهد هستیم نرخ ارز با وجود تورم همچنان ثابت است و افزایش پیدا نمی کند و این در قیمت تمام شده کالای صادراتی تأثیر دارد. صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز باید مورد حمایت قرار بگیرد.

 

وعده پرداخت وام به اصناف

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران سهم صادرات استان تهران را حدود ۲۵ درصد از صادرت کل کشور عنوان و اعلام کرد: قرار است ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به اصناف پرداخت شود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران سهم صادرات استان تهران را حدود ۲۵ درصد از صادرت کل کشور عنوان و اعلام کرد: قرار است ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به اصناف پرداخت شود.

محمدرضا مس فروش در مراسم معرفی صادرکنندگان نمونه استان تهران اظهار کرد: استان تهران براساس آمار گمرک و سازمان توسعه تجارت سهم صادراتش از کل صادرات کشور معادل ۲۴.۸۶ است. صادرات کالا از استان تهران به بیش از ۱۳۰ کشور جهان انجام می شود که محصولات پتروشیمی ۱۴.۵ درصد از کل صادرات استان تهران، فرش ۲.۵ درصد، محصولات کشاورزی پنج درصد و صنایع غذایی شش درصد از صادرات استان تهران را تشکل می دهد.

وی اضافه کرد: در هشت ماهه صادرات استان تهران ۹ میلیارد دلار بوده که در بخش های مختلف صادراتی تقریبا به هدف نزدیک شده ایم و حتی در حال برنامه ریزی هستیم که عدد صادرات در استان تهران را تا پایان سال به ۱۶.۱ میلیارد دلار برسانیم.
مس فروش افزود: براساس بخشنامه نباید بدهی‌های قبلی مشکلی برای دریافت تسهیلات بخش تولید به وجود می آورد. قرار است ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به اصناف پرداخت شود و امیدواریم این رقم در سال ۱۳۹۷ به بخش اصناف پرداخت شود. همچنین طرح سیمان جزو طرح های ملی است و در استان تهران ۱۳ کوره سیمان وجود دارد که جزو طرح های اقتصاد مقاومتی بوده و به پایان رسیده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تصریح: پنج طرح در حوزه اقتصاد مقاومتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با جدیت مورد پیگیری سازمان توسعه تجارت است. در سال ۱۳۹۵ چهار پروژه و در سال جاری چهار طرح اقتصاد مقاومتی داریم. در سال گذشته نیز دو پروه مربوط به رونق تولید می شد که اگرچه ۱۶ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شد ولی پرداخت‌ها از این عدد پیشی گرفت.

 

کاهش 70 درصدی حق بیمه صادرکنندگان

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت : این صندوق برای حمایت از صادرکنندگان، حق بیمه این فعالان را 70 درصد کاهش داده است. سیدکمال سیدعلی در مراسم معرفی صادرکنندگان نمونه استان تهران افزود: بسیاری از مسئولان و صادرکنندگان صندوق ضمانت را نمی‌شناسند و فقط نیمی از صادرکنندگان عضو این صندوق هستند حتی برخی تصور می کنند این صندوق یک صندوق قرض الحسنه است.

وی با بیان اینکه هر صادرکننده‌ای که از خدمات صندوق ضمانت استفاده کند ، خدمات مناسبی دریافت خواهد کرد ، گفت : 50 درصد حق بیمه صندوق اگر مشمول خسارت نشود به صادرکننده بازگردانده می شود و همچنین ضمانت نامه گمرکی نیز به جای ضمانت نامه بانکی از سوی صندوق داده می‌شود که امیدواریم هر چه زودتر ابلاغ شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: امسال صندوق ضمانت صادرات ایران دو میلیارد و 100 میلیون دلار پوشش بیمه‌ای می دهد ضمن اینکه پوشش بیمه‌ای نوسان ارزی در دستور کار صندوق قرار دارد البته اگر نرخ ارز تا پایان سال تک نرخی شود.
سیدعلی گفت : همچنین صدور ضمانت نامه‌ برای پوشش محتوای داخلی فاینانس در دستور کار صندوق قرار دارد.

 

حل مشکل صادرات؛ 30 سال فقط در حد شعار

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: 30 سال است که مشکلات صادرات بیان و ارائه راهکار می شود اما مشکلات ادامه دارد.

محسن بهرامی ارض اقدس در مراسم معرفی صادرکنندگان نمونه استان تهران افزود: مشکلات مربوط به توسعه صادرات غیرنفتی همیشه از سوی بخش خصوصی و مسئولان دولتی بیان می‌شود، اما نمی‌دانم چرا مشکلات و گرفتاری‌های فضای کسب و کار حل و فصل نمی‌شود.وی با بیان اینکه توسعه صادرات غیرنفتی برغم شعار 30 ساله هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده است ، گفت : بحث تعیین تکلیف نرخ ارز، تامین اجتماعی، زیرساخت‌ها و موضوع های مالیاتی بارها تبیین شده است و اقدام جدی می خواهد.
رئیس کمیسیون تسهیل تجات و توسعه صادرات اتاق تهران افزود : بعد از تحریم های بین المللی و ظالمانه ، نامناسب بودن فضای کسب و کار و مانند ان از جمله تحریم‌های داخلی است که باید برای آن فکر شود و به نظر می‌رسد، باید قوای سه گانه با همدلی و هم‌فکری قوانین مخل تولید و تجارت را از سر راه بردارند.

وی افزود : در کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران برنامه‌هایی با همکاری تشکل های صادراتی تدوین شده است و مسائل و مشکلات این بخش را به دستگاه‌های ذیربط ارسال می‌کنم و از دست اندرکاران بخش می خواهیم که در این زمینه به ما کمک کنند.

 

انتقاد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از رقابت منفی صادرکنندگان

محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران با بیان اینکه تبیین راهبرد حضور در بازارهای جهانی بسیار مهم است ، گفت :فعالان اقتصادی ما در خارج از کشور حتی خودی را هم می‌زنند که به عنوان نمونه می‌توان به بازار روسیه اشاره کرد که فعالان اقتصادی ما در خارج از کشور رقابت منفی و خودزنی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه تخریب بازارهای خارجی را به صادرکنندگان داد، افزود: یکی از عواملی که باعث شده است وضع صادرات ما در خارج از کشور خوب نباشد ، نبود راهبرد است و مسئولان دولتی و غیردولتی در این زمینه مسئول هستند.

پورابراهیمی گفت : آماده ایم در کمیسیون اقتصادی مبنای قانونی پیشنهادی بخش خصوصی و دولتی را برای تقویت صادرات و حضور در بازارهای جهانی تصویب کنیم.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رفت اتفاقات خوبی بعد از برجام رقم بخورد ، افزود: انتظارات هنوز تحقق نیافته و لازم است در کنار این انتظارات موانع صادراتی هم برداشته شود.

پورابراهیمی گفت: در 8 ماه امسال تراز بازرگانی ما 4 میلیارد دلار منفی است ، وزیر صنعت باید پاسخگو باشد و دلیل کاهش
صادرات را مدیران متولی بررسی کنند زیرا اگر این وضع استمرار یابد این نگرانی وجود دارد که تراز منفی بخش بازرگانی به 6 میلیارد دلار هم برسد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در مجلس چند نکته مورد توجه است ، گفت : تعیین راهبرد اساسی در بخش بازرگانی مورد توجه مجلس است.

وی افزود : در 2 سال اخیر در مجلس یکی از موضوع های اساسی و مورد پیگیری این بوده است که وزارت امور خارجه دیپلماسی اقتصادی را هم مدنظر قرار دهد که در حال حاضر بیشتر دیپلماسی سیاسی را مدنظر دارد.
پورابراهیمی اضافه کرد: البته اصلاح ساختار انجام و معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه ایجاد شده است ، اگرچه نیازمند تحول اساسی در این بخش هستیم.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مشوق های صادراتی پرداخت نشده که البته ناشی از محدودیت‌های بودجه‌ای دولت است.پورابراهیمی گفت: باید در این حوزه و پرداخت مشوق های صادراتی تحول جدی ایجاد شود و برای حل این موضوع راهکارهایی از سوی مجلس پیشنهاد شده است.

وی افزود : می‌خواهیم بحث جوایز صادراتی و مشوق های صادراتی به میزان پرداخت‌هایی که فعال اقتصادی ما به گمرک و سازمان امور مالیاتی می پردازد مرتبط شود تا مشوق‌ها از این طریق تحقق یابد و نیاز نباشد جوایز صادراتی در بودجه اختصاص یابد.

پورابراهیمی گفت : تامین منابع صادراتی یکی از دغدغه های صادرکنندگان است و هزینه هایی که در حوزه اقتصادی برای تامین منابع صادراتی وجود دارد از جمله نرخ تسهیلات بانکی متاسفانه بالاست.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: کاهش نرخ تسهیلات متناسب با کاهش نرخ سود سپرده‌ها مورد توجه است و در دستور کار مجلس قرار دارد.وی افزود : متوسط نرخ تامین مالی 4 تا 5 برابر سایر کشورهاست و صادرکنندگان به این ترتیب قدرت رقابت خود را از دست می‌دهند.

پورابراهیمی افزود : کاهش سود سپرده‌ها باید به کاهش سود تسهیلات پرداختی منجر شود اما بر اساس گزارش های دریافتی، بانک ها از مصوبه بانک مرکزی در کاهش نرخ سود سپرده ها، به طور کامل تبعیت نمی کنند که ما در مجلس حتما در این زمینه برای بانک مرکزی تصمیم گیری می‌کنیم.

 

دولت بزرگ، بزرگ‌ترین آفت برای اقتصاد

مسعود خوانساری در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: دولت بزرگ، بزرگترین آفت برای اقتصاد است و باعث می شود مشکلات پابرجا بماند.رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود : اگر قرار باشد ایران هشت درصد رشد اقتصادی داشته باشد، باید سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم ، در این حال مشکلات در ارتباط با دولت بزرگ و دخالت بیش از اندازه آن در تولید و صادرات یکی از آفت های بزرگ است.

وی تصریح کرد: در سال های بعد قرار بر این است که همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه را به یک همایش چالشی تبدیل کنیم و از سال بعد یک در هزار صادرات را حذف خواهیم کرد که بسته آن از سال بعد اجرایی خواهد شد و البته یارانه حضور در نمایشگاه ها هم به صادرکنندگان پرداخت خواهد شد. وی افزود: در هیئت های تجاری نیز از صادرکنندگان نمونه استفاده خواهیم کرد.

 

اجرای تعهدات در بخش توسعه صادرات

محمد حسین مقیمی استاندار تهران در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران با اشاره به اینکه لازم است مقایسه ای اساسی بین صادرات و واردات انجام شود گفت: در این بخش با یک هشدار جدی رو به رو هستیم و آمارها شرایط را برای صادرکنندگان سخت تر می کند.

وی افزود: امروز مجموعه دولت و مجلس در یک جهت همراهی می کنند و اختلاف نظری در حوزه صادرات بین دولت و مجلس وجود ندارد و از سوی دیگر صنعت و بخش خصوصی ارتباط نزدیکی با دولت دارد.

مقیمی ادامه داد: نباید با شرایط موجود صادرات به این شکل باشد و باید بتوانیم مشکلات صادرات را حل کنیم و هر دو هفته یکبار جلسات مشتکر شورای گفت و گو بین دولت و بخش خصوصی برگزار می شود و باید تعهدات نیز در کنار بیان مشکلات اجرایی شود.
استاندار تهران با بیان اینکه صادرات باید رونق یابد تصریح کرد: در سال 95 ، در حوزه صادرات 6 میلیارد و 500 میلیون دلار تعهد داشتیم و باید برای انجام تعهدات همه تلاش خود را به کار ببریم و از طریق طرح مشکلات صادرات در اتاق گفت وگو در پی حل مشکلات هستیم.

وی گفت: اینکه تراز واردات و صادرات منفی شود برای اقتصاد خوب نیست و امسال با افزایش 15 درصدی تعهدات خود در این بخش باید تلاش بیشتری کنیم.

در این مراسم 20 صادرکننده نمونه استان تهران معرفی می‌شوند که 3 نفر از این صادرکنندگان به نام‌های علیرضا انصاری شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر، مسعود قصاعی شرکت صنایع چینی زرین ایران، محمد تک دهقان شرکت تکنو تک، شایسته تقدیر شناخته شده‌اند.

براساس این گزارش اسامی 17 نفر از صادرکننده نمونه این استان هم بدین شرح است: شرکت نورد لوله یاران سید علیرضا ابویی مهریزی، مهدی جمالی گروه خودروسازی سایپا، وحید زاده شرکت سایپا یدک، محمد رحیمی شرکت سولان سبز، احمد بستانچی شرکت دمنده، خانم خواجه شرکت هنگ پاییزه، سیامک شهریاری شرکت تهیه و بسته بندی خشکبار آرات، مجید بازیان شرکت تجارت آرمان پگاه، حسن جودکی شرکت شیر پاستوریزه پگاه، سعید آقا صادقیان شرکت تک ماکارون، رضا عزیزان شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا، مهدی علیخانی زاده شرکت رنگ و رزین الوان، محمد علمی گروه صنعتی پاکشو، نیکپو قسملو شرکت بین المللی محصولات پارسی، اسعد عزیز شرکت نفت بهران، مجید فصیحی شرکت تولیدی کفش شیما، سمیع سمیعی شرکت نبواد برزن به عنوان صادرکنندگان نمونه معرفی و تقدیر شدند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید