پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهکسب‌وکارهای دانش‌بنیاناستارتاپ‌هاتمام دستگاه‌های دولتی تصدی‌گری را باید رها کنند

تمام دستگاه‌های دولتی تصدی‌گری را باید رها کنند

در صنعت ایران باید فضایی بوجود آید که مردم به راحتی قدرت انتخاب داشته باشند.

به گزارش رتبه آنلاین، یکی از مهمترین مقوله ها در حوزه صنعت ایران وجود بنگاه های شبه دولتی است که ناشی از واگذاری غلط در دهه های گذشته است. در این خصوص دولت یازدهم و دوازدهم بارها بر این موضوع تاکید داشته و حتی مقرر کرده تا در سال 97 واگذاری های واقعی را به صبت برساند. در این حوزه تاکید های چندباره ای را از سوی دولتمردان شاهد هستیم و یکی از کسانی که همواره بر نقش بورس و بازار سرمایه تاکید داشته ، شخص رییس جمهور بوده است.

نگاهی به صحبت ها و اعلام های رییس دفتر رییس جمهور نیز در این حوزه گویای این حقیقت است که موضوع صنایع بورسی در دولت دوازدهم به صورت جدی در بخش خصوصی واقعی پیگیری می شود و مقرر است تا تغییراتی ایجاد شود. در ادامه بخشی از صحبت های محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور را که در ان حوزه سخن به میان اورده را مرور کرده ایم که می خوانید:

دستور رئیس جمهور برای واگذاری بنگاه های دولتی

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، اولویت اول دولت را ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور و کاهش هر چه بیشتر آثار تحریم‌ها دانست و گفت: رئیس جمهور برای ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور جلسات متعددی طی هفته‌های گذشته با فعالان اقتصادی بخش های خصوصی و دولتی برگزار کرده و برنامه‌ریزی‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.

او ادامه داد: موضوع تحریم‌های آمریکا در هفته‌های گذشته به دلیل تبلیغات بیش از حد خود آمریکا و عوامل آن در منطقه و اتاق جنگ روانی که به این منظور ایجاد کرده‌اند و با خبرسازی‌های دروغین، افکار عمومی کشورمان را تا حدودی تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: رئیس جمهور طی هفته‌های گذشته جلسات متعددی با فعالان بخش خصوصی و دستگاه‌های ذیربط با موضوع ساماندهی وضعیت اقتصادی تشکیل داده است و در این رابطه و بخصوص تأمین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم، برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است.

واگذاری بنگاه ها در بورس

واعظی با تاکید بر اصرار دولت  بر خصوصی‌سازی واقعی افزود: رئیس جمهور همچنین دستور دادند که تمام دستگاه‌های دولتی تصدی‌گری را رها کرده و بنگاه‌های خود را در بورس واگذار کنند و فضایی بوجود آورند که مردم به راحتی قدرت انتخاب داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به طرح موضوع صندوقهای بازنشستگی در این جلسه هیات دولت، اظهارداشت: رییس جمهور در این جلسه به همه اعضای دولت که مجموعه زیر نظر آنها از جمله بانکها، شستا، بنیاد شهید، وزارت دفاع و دیگر بخشها، به نوعی بنگاه داری و تصدی گری می کنند، دستور دادند که برای واگذاری هر چه سریع تر بنگاههای خود به بخش خصوصی و فروش اموال برنامه ریزی اجرایی کنند.

رییس دفتر رییس جمهور گفت: دکتر روحانی تاکید کردند که واگذاری ها از یکسو هر چه سریع تر انجام شود تا در سال 97 دیگر همه این بخشها و یا حداقل بیشتر آنها در اختیار بخش خصوصی باشد و از سوی دیگر این واگذاری‌ها به بخش خصوصی، واقعی باشد نه اینکه اموالی از بخشهای دولتی گرفته شده و به بخش شبه دولتی داده شود.

تقویت ارتباط تنگاتنگ بخش خصوصی، صنعت و دانشگاه

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با تاکید بر حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان در این عرصه، اظهارداشت: باید مثلث ارتباط تنگاتنگ بخش خصوصی، صنعت و دانشگاه را مرتباً تقویت کنیم و در این راستا از همه توانایی‌های خود استفاده خواهیم کرد.

دکتر محمود واعظی در دیدار فعالان توسعه فناوری‌های دانش بنیان استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان در طول تاریخ از استعدادهای درخشان و فرهیخته‌ای برخوردار بوده که در عرصه‌های مختلف علمی و اقتصادی به خوبی نقش‌آفرینی کرده‌اند، گفت: با شناختی که از مردم شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی دارم، مطمئن هستم که امروز هم با تفکر و اندیشه بالای خود و با نوآوری می‌توانند تحولات چشمگیری ایجاد کنند.

دکتر واعظی با تأکید بر لزوم درک تحولات فناوری اقتصادی دنیای جدید و تنظیم فعالیت‌های خود براساس این تحولات، گفت: امروز برخلاف گذشته ده شرکت برتر دنیا از آن کسانی است که براساس فکر و با استفاده از فناوری‌های نوین به این جایگاه دست یافته‌اند و امروز حتی دانشگاه‌ها نیز فعالیت‌های خود را با تحولات نوآورانه تنظیم می‌کنند و آموزش را با هدف خلق ثروت از طریق فناوری‌های نوین پیگیری می‌‌کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری مسیر میانبر و کوتاه‌مدت برای غلبه بر مشکلات اقتصادی را حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: بر همین اساس یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید حمایت از فعالین و شرکت‌های دانش بنیان بوده است و امروز برای دستیابی به این هدف همه باید دست به دست هم دهیم.

نه به بنگاه داری دولت

دکتر واعظی  گفت: دولت نباید به بنگاه‌داری بپردازد و مصمم هستیم در این مسیر حرکت کنیم  و نقش دولت باید سیاستگذاری و حمایت از تولیدکنندگان باشد، چرا که رقابت شرکت‌های دولتی با بخش خصوصی را ناعادلانه می‌دانیم و چنانچه چنین رقابتی وجود داشته باشد، اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.

وی حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی به عنوان شعار امسال و نقش شرکت‌های دانش‌بنیان برای تحقق این شعار را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید توجه داشت تا زمانی که محصول باکیفیت بالا و قیمت مناسب و سازگار با ذائقه ایرانی وجود نداشته باشد هر چقدر هم تبلیغات انجام شود مردم محصول بی‌کیفیت و با قیمت بالا را خریداری نخواهند کرد و در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در زمینه ارتقاء  کیفیت محصولات تولید شده نقش زیادی ایفا کنند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید