جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرفرهنگی و هنری«تلاش مذبوحانه» افسرده‌ترین آدم جهان برای نجات جهان

«تلاش مذبوحانه» افسرده‌ترین آدم جهان برای نجات جهان

کارگردان «تلاش مذبوحانه ژان پل برشتوک پنجم برای تبدیل دنیا به‌جای بهتری برای زندگی» عنوان کرد این اثر نمایشی یک فانتزی گروتسک است که به مسئولیت فردی در قبال جامعه توجه دارد.

به گزارش رتبه آنلاین از مهر، آناهیتا قرچه کارگردان «تلاش مذبوحانه ژان پل برشتوک پنجم برای تبدیل دنیا به‌جای بهتری برای زندگی» درباره اجرای این اثر نمایشی که تا ۲۹ تیرماه در پلاتو اجرای مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است به خبرنگار مهر گفت: ایده این نمایش بعد از خواندن نمایشنامه «شاه اسکوریال» نوشته میشل دوگلدرود و شناخت آیینی مایایی که یک رقص – درام در ستایش زندگی است، شکل گرفت. این ایده را با محمدحسین معارف نویسنده نمایشنامه مطرح کردم و قرار بر این شد که ما به سمت اجرای اثری اجتماعی با وام گیری از آیین ها و بدون شعارزدگی برویم که در ستایش زندگی باشد.

وی درباره انتخاب نام نمایش و داستان اثر توضیح داد: عنوان «تلاش مذبوحانه ژان پل برشتوک پنجم برای تبدیل دنیا به‌جای بهتری برای زندگی» بخشی از خلاصه داستان را در خود دارد. این نمایش به ستایش زندگی از جنبه ای متفاوت می پردازد به شکلی که چطور با مسئولیت پذیری فردی، دنیا را به جای بهتری تبدیل کنیم. در شیوه اجرایی نیز تلاش کردیم فضایی گروتسک خلق کنیم و از تکنیک فاصله گذاری نیز در اجرا بهره بگیریم.

به گفته وی، تلاششان این بوده در اجرای اثر یک درام فانتزی – اجتماعی خلق کنند.

قرچه ادامه داد: این نمایش داستان فردی است که پولدارترین و در عین حال افسرده ترین آدم روی کره زمین است و در زندگی همه تلاشش این بوده که دنیا را به بهترین جای جهان تبدیل کند اما در این کار موفق نشده است و حالا آمده در سَرِ سَر دنیا که اول راه آهن سیبری است و فضولات انسانی را از روی ریل پاک می کند تا… این اثر نمایشی به این مساله اشاره دارد که هرکدام از ما تک به تک چه مسئولیت هایی داریم و اینکه یک نفر به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد.

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: در این نمایش از جغرافیا و زمان خاصی صحبت نمی کنیم چون قرار نیست ارجاعی به کشور خاصی داده شود. درست است که اسم شخصیت اصلی ژان پل است اما از طرف دیگر فامیلش برشتوک است که نشان دهنده بی جغرافیا بودن اوست و در عین حال به باز فانتزی نمایش نیز افزوده است.

خشایار قرچه و حسام افسری بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۲۹ تیرماه ساعت ۱۸ در پلاتو اجرای تئاترشهر روی صحنه است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید