پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیتقویت نقدینگی واحد‌های تولیدی در دستور کار

تقویت نقدینگی واحد‌های تولیدی در دستور کار

رحمانی گفت: حفظ وضع موجود در شرایط تحریم و جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی اصلی‌ترین سیاست وزارت صمت خواهد بود.

به گزارش رتبه آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه هم اندیشی و تبیین نظرات وزرای پیشنهادی وزارت صنعت، معدن، تجارت، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت کار، تعاون و رفاه امروز با  حضور نمایندگان اتاق تعاون ایران برگزار شد در این نشست رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مشارکت در فرایندهای تصمیم‌گیری در بخش‌های اقتصادی، صنعتی باید جدی گرفته شود گفت: در شرایط و دوره جدید تحریم ها بدون شک رمز موفقیت در خروج از آن حضور و مشارکت جدی مردم است.

وی ادامه داد: باید مردم همانند گذشته پای کار بیاییند و ما باید این روند را تقویت کنیم.

رحمانی با اشاره به اینکه تشکیل اتاق‌های فکر در حوزه‌های اصلی و گرفتن تصمیمات اساسی از مهمترین بناهایی است که باید تقویت شود و این امر باید با همکاری مسئولان حقوقی و حقیقی صورت بگیرد.

وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: حضور مجلس و نمایندگان در این راستا بسیار اساسی است و باید در این بخش کمک‌های اساسی انجام دهند.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت یک وزارتخانه بسیار بزرگ است و وظایف متعددی از جمله تولیدی، صنعتی و صنوف را برعهده دارد و ما در این بخش شاهد اشتغال ده میلیون نفری هستیم.

رحمانی با اشاره به اینکه تا زمانی که بخش صنعت و تولیدی در این حوزه فعال نشود وزارت کار و وزارت اقتصاد و دارایی نمی‌تواند به وظیفه اصلی خود که ایجاد اشتغال است کمک کند در نتیجه راهکار اصلی خروج از مشکلات کشور رونق تولید و به ویژه تولیدات مولد و صنعتی و تجاری است.

وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در شرایط جدید یکی از محورهای اصلی وظایف ما حفظ وضع موجود در ماه‌های آینده و جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی است افزود: هم اکنون در چنین شرایط اقتصادی بسیاری از ظرفیت‌های تولیدی ما خالی است و ما باید در چنین موقعیت و شرایط اقتصادی آن‌ها را فعال کنیم.

وی تأکید کرد: تحریم‌ها فرصت‌هایی را برای کشور ایجاد کرده است که ما باید از آن‌ها استفاده‌های مؤثری کنیم و این امر می‌تواند با کمک مجلس و مدیریت درست انجام شود.

رحمانی اظهار کرد: در سال جاری نیاز نقدینگی بسیاری از واحد‌های تولیدی نسبت به سال گذشته بیشتر شده و جهت گیری اصلی ما در نظام بانکی این است که نیاز نقدینگی این واحد‌های تولیدی را تأمین کنیم.

وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در چنین شرایطی بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که در حوزه صادرات یک فرصت جهشی ایجاد شده و بسیاری از واحد‌های تولیدی می‌توانند در این بخش رشد کنند به شرط آن که موانع موجود در این بخش را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه در نوسانات ارزی و  افزایش نرخ ارز  توجیهی برای بخش صادرات ایجاد شده است افزود: تعاونی ها در این بخش می توانند نقش خوبی ایفا کنند به شرط آن‌ که صادرات با استان‌های مرزی، بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد را جدی بگیرند و نقش برجسته‌ای در چنین شرایطی را ایفا کنند.

رحمانی تأکید کرد: وزارت صمت نیز سعی خواهد کرد بسترهای لازم را در این بخش فراهم کند.

وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در آینده‌ای نزدیک تجارت فرامرزی با شرکت‌های کوچک و بزرگ ارتباط برقرار خواهیم کرد افزود: شرکت‌های بزرگ مشکلات بیشتری دارند و ما باید بتوانیم واحد‌های کوچک و متوسط را فعال کنیم و از این فرصت استفاده مؤثری ببریم.

وی توضیح داد: برای یک سال و دو سال آینده برنامه‌هایی متناسب با شرایط امروز را تدوین کرده‌ایم و برای بلند مدت و میان مدت نیز یک برنامه دیگر را طراحی کرده‌ایم.

رحمانی تأکید کرد: برای جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی نیاز به تصمیمات درست و به روز است و در برخی از شرایط نیز باید تصمیمات آنی بگیریم.

وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حوزه صادرات باید از تغییر رویه‌های آنی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه معدن و صنعت یک اقدام بسیار مؤثری انجام داده‌ایم افزود: با همکاری فراکسیون معدن نقشه راه معدن را طراحی کرده‌ایم که این اقدام برای اولین بار در حوزه معدن کشور صورت گرفته و این امر می‌تواند یکی از محورهای مؤثر در پیشرفت این حوزه باشد.

رحمانی ادامه داد: استفاده از معدن‌های فعال با همکاری تعاونی‌ها یکی دیگر از اقداماتی است که در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: برای آینده نیز فعالیت‌ها و محورهای مهم دیگری را در نظر گرفته‌ایم وسعی خواهیم کرد به طور مثال چند معدن مگاسایت و زنجیره‌ای را راه‌اندازی و تقویت کنیم و با این اقدام در حوزه معادن کوچک یک گام بزرگ برداریم.

وی اظهار کرد: در حوزه تنظیم بازار توزیع و بخش بازرگانی تعاونی نیز سعی خواهیم کرد نقش‌های برجسته‌ای را از جمله ورود تعاونی به این بخش را ایفا کنیم.

رحمانی با اشاره به اینکه در شرای جدید تعاونی‌ها به ما ایده بدهند تا از ظرفیت آن‌ها بتوانیم استفاده مؤثری کنیم افزود: برخی از تعاونی‌ها اعلام کرده‌اند که شبکه توزیع و تنظیم به ما بدهید که ما از این ایده استقبال خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در حوزه صنعت، صنایع منتخب و مهمی از جمله پتروشیمی و خودرو و فولاد وجود دارد که برنامه‌هایی نوشته و تعیین شده و مراحل نهایی را طی می کند که امیدواریم این طرح‌ها به تصویب برسد.

وی با اشاره به اینکه من به تفویض اختیار به استان‌ها و تشکل‌ها اعتقاد دارم و هیچ اصراری به برگزاری مراسم‌ها ندارم و در این خصوص نیز از مشارکت تعاونی‌ها استقبال می‌کنم.

رحمانی تأکید کرد: من از توان عظیم تشکل‌ها و بخش‌های خصوصی در بسیاری از بخش‌ها استقبال می‌کنم و این یکی از سیاست‌های اصولی ما خواهد بود.

وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اصلاح فضای کسب و کار و در کنار بهره‌وری یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های من به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید