جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریتعرفه‌های صادرات و واردات مشکلات زیادی دارد

تعرفه‌های صادرات و واردات مشکلات زیادی دارد

حمایت از سرمایه گذاران رویکرد دستگاه قضا است

در چنین شرایطی واردات و صادرات امکان پذیر نیست

توسعه صادرات در ایران علاوه بر اقدامات داخلی در دستگاه‌های اجرایی نیازمند توجه به مساول قضایی و مبارزه با موضوعاتی است که در حوزه دیگر قواست. یکی از بخش‌هایی که باید زمینه ساز توسعه و رشد تولید صادرات محور باشد، قوه قضائیه است. رییس قوه قضائیه در این حوزه در سخنرانی های مختلف خود بر توجه به تولید داخلی و مبارزه در حوزه قاچاق کالا تاکید داشته و خواستار این شده است که قوه قضاویه در این بخش به توسعه صادرات کشور کمک کند. بر این اساس دیدگاه‌های آیت الله صادق آملی لاریجانی را در این نوشتار گزیده کرده ایم تا دیدگاه او در این بخش را تبیین کنیم. این مطلب را بخوانید:

 

کمک تولید کنندگان

رئیس قوه قضاییه با اشاره به حمایت قضایی از سرمایه گذاران گفته است: از برنامه های جدی این دستگاه حمایت قضایی از سرمایه گذاران و سرمایه گذاری صحیح  است و با این رویکرد به کمک تولیدکنندگان می رویم.

او با انتفاد از واردات بی رویه افزود: تخصیص ارز به لوازم لوکس، آرایشی و قاچاق، بازار داخلی را از بین می برد.باید به اقتصاد مقاومتی که بر تولیدات داخلی تاکید دارد، توجه کنیم.

رئیس دستگاه قضا در عین حال گفت: پایین بودن کیفیت تولیدات داخلی از شکایت های جدی مردم است. مسئولان باید حمایت از تولید کنندگان و تولید کنندگان و کیفیت را جدی بگیرند، تا مصرف کننده راضی باشد.

 

استفاده از تولیدات داخلی و ایرانی

آملی لاریجانی با بیان اینکه با تعرفه نامعقول و واردات بی رویه تولید داخل را ضربه نزنیم ، گفت: از طرفی کیفیت تولیدات داخلی نیز باید افزایش بیابد.

آملی لاریجانی گفت: استفاده از کالاهای خارجی در افکار عمومی کشور وجود دارد که باید با بالا بردن کیفیت محصولات داخلی استفاده از تولیدات داخلی و ایرانی را ترویج کنیم.

وی گفت: اکنون دستگاه اجرایی به درستی کار نمی کند، قانون نیز باید اصلاح و بازنگری شود و در این شرایط مشکلات به قوه قضاییه می رسد.

وی به مقوله بانک ها و تعامل آنان با تولید کنندگان اشاره کرد و گفت: مساله بانک ها دارای چند شق است و یکی از مشکلات این است که بنگاه اقتصادی شدن بانک ها از ریشه غلط است .

رئیس دستگاه قضا گفت: از طرفی وقتی ارزش پول و قدرت خرید مردم کاهش می یابد، تورم 40 درصدی را تجربه کنیم، طبیعی است که بانک ها نمی توانند به کم شدن ارزش پول بی توجه باشند و سود بالا که ضد تولید و رونق اقتصادی است را اعمال نکنند.

وی توضیح داد: البته اینکه بانک ها بهترین ساختمان ها می سازند ، در صورتی که سود سپرده ها باید به تولید برود نیز باید نظارت شود.

 

در حال کارزار قرار داریم

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امروز در تمام صحنه های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی در حال کارزار قرار داریم، گفت: صاحبان واحد های تولیدی و صنعتی در خط مقدم این کارزار قرار دارند و امروز تولید کنندگان بر خلاف تصویری که در جامعه که آنان انسان های متمول و در رفاه بالایی هستند، مجاهدت می کنند.

آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرد: اکنون کشور در تمام مقولات جریان سرمایه، سرمایه گذاری داخلی و خارجی ، تولید و مصرف تولیدات داخلی و خارجی، اعتبارات بانکی، مالیات، کیفیت اخذ مالیات، تعرفه های صادرات و واردات و سود بانکی با مشکلات زیادی مواجه است.

وی ادامه داد: عده ای با فعالیت های اقتصادی سنگین به دلیل شفاف نبودن نحوه اخذ مالیات ،کمترین مالیات را پرداخت می کنند.

وی با اشاره به اینکه زمانی با 10 درصد ال سی باز می شد اما اکنون با 120درصد ال سی باز می شود، ادامه داد: در چنین شرایطی واردات و صادرات امکان پذیر نیست.

آملی لاریجانی توضیح داد: سوء مدیریت در دوره های مختلف،عدم ثبات در سیاست ها اقتصادی، قدیمی بودن قوانین اقتصادی در زمینه تضمین و وثایق از چالش های جدی اقتصاد کشور است.

رئیس دستگاه قضا بر لزوم سهولت دستگاههای اجرایی برای دسترس قرار دادن امکانات مورد نیاز تولید کنندگان تاکید کرد و ادامه داد: بحث های سیاسی و فرهنگی نیز به مقوله اقتصادی مرتبط است و درگیری های سیاسی در اقتصاد کشور اثر دارد.

وی خاطر نشان کرد: برخی از اشکالات و مشکلات فعلی مربوط به مسئولان دولت های قبلی است، مسئولان قوا متخصص در همه فنون نیستند، اما کار عاقلانه این است که طرف مشورت باشند.وی گفت: محدودیت های ناشی از تحریم بر کشور اثر داشته است اما برخی از مشکلات از سوء مدیریت ها بوده است، تدبیر نکردیم، موقعی که ارز زیادی در اختیار داشتیم.

وی با بیان اینکه باید حمایت از تولید داخلی در بخش های کشاورزی و صنعتی را یاد بگیریم، گفت: تولید داخلی را برای ایجاد اشتغال تقویت کنیم.

 

مدیریت صحیح و اعتماد به توان داخلی

ملی لاریجانی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، رفع مشکلات اقتصادی، با وجود امکانات فراوان طبیعی، استعدادهای عظیم انسانی، جوان های خوش فکر و استادان اهل فکر و عمل، امری شدنی است و اگر مدیریت صحیح و اعتماد به توان داخلی وجود داشته باشد، از بسیاری از مشکلات می توانیم با سربلندی عبور کنیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه یکی از ارکان مهم جریان تولید ملی، استفاده از کالای ایرانی است، خاطرنشان کرد: ما با خرید هر کالای ایرانی، به تولیدکنندگان و اقتصاد کشورمان کمک می کنیم. بنده هم به عنوان یک مسئول در جمهوری اسلامی از مردم می خواهم که با خرید کالای ایرانی از تولیدکنندگان داخلی حمایت کمک کنند.

وی افزود: البته منکر این نیستیم که برخی کالاهای خارجی ممکن است نسبت به تولیدات داخلی مزایایی داشته باشد اما اگر ما مزیت بزرگتر یعنی کمک به اقتصاد کشور را مدنظر قرار دهیم، بی تردید به سمت استفاده از تولیدات داخلی می رویم. حسب برخی گزارش ها نیز بسیاری از کالاهای ایرانی بهتر از نمونه های مشابه خارجی هستند؛ لذا باید با تذکر این مزیت ارزشی که خرید کالای ایرانی در واقع کمک به خودمان است، این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم.

مبارزه با قاچاق

آملی لاریجانی در عین حال تاکید کرد: باید این تذکر قاطع را نیز به تولیدکنندگان داخلی بدهیم که کالای با کیفیت و قابل رقابت تولید کنند تا بتوان خرید محصولشان را به مردم توصیه کرد. کالای ایرانی نباید موجب وارد آمدن خسارت به مردم شود.

رئیس قوه قضاییه، یکی از مهمترین اقدامات در زمینه حمایت از تولید داخلی را مبارزه با قاچاق دانست و تصریح کرد: اینکه گاه می شنویم تا 20 میلیارد دلار قاچاق کالا داریم به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. باید با قاچاق مقابله کنیم، البته این مقابله نباید محدود به برخوردهای قوه قضاییه، نیروی انتظامی و گمرک باشد بلکه دستگاه های مسئول نیز باید برنامه های کارشناسی شده و نسخه های تجربه شده در زمینه توازن قیمت ارز و عدم استفاده از رانتهای دولتی را در دستور کار قرار دهند. دو نرخی بودن ارز همیشه به ضرر تولید داخلی است چون در جایی تبدیل به رانت می شود. بر همین اساس، دولت محترم، گمرک جمهور اسلامی، نیروی انتظامی و قوه قضاییه باید دست به دست هم دهند تا با یک مقابله معقول، واردات کالای قاچاق به حداقل برسد و این بیماری که به صورت یک اپیدمی در کشور درآمده، ریشه کن شود.

 

وارد کردن مُهر و تسبیح از کشورهای مختلف

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه وضعیت قاچاق کالا، اقتصاد کشور را بهم ریخته، افزود: معتقدم دستگاه قضایی در برخورد با این مساله کوتاهی کرده است.

وی گفت: هرچند دستگاه قضایی متولی اصلی این موضوع نیست اما می‌توانست براساس اختیارات قانونی در این زمینه ورود جدی‌تری داشته باشد .

رییس قوه قضاییه به قاچاق 25 میلیارد دلاری کالا و ارز در کشور اشاره کرد و افزود: وارد کردن مُهر و تسبیح از کشورهای مختلف به کشورمان، یک فاجعه است.

وی همه را مسئول برخورد با پدیده قاچاق کالا و ارز دانست و اظهار داشت: این موضوع به تنهایی و توسط یک دستگاه نمی‌تواند حل شود. آملی لاریجانی از دادستان‌های کل کشور خواست تا حساسیت خاصی را در مقوله مبارزه قاچاق کالا و ارز داشته باشند.

به گفته وی، براساس گزارش‌های دریافتی حتی در برخی از استان‌های کشور که مرزهای گمرکی دارند برخورد جدی ازسوی دستگاه قضایی برای پرونده قاچاق کالا نشده است.

وی گفت : اینکه جرم در قاچاق کالا و ارز رخ می‌دهد اما دستگاه قضایی برخورد جدی انجام ندهد نشانه کوتاهی و بی‌توجهی است و باید در کنار مسئولان دولتی درخط مقدم مباره با قاچاق کالا و ارز باشیم .

آیت الله آملی لاریجانی همچنین اظهار داشت: گزارش‌ها نشان می‌دهد در مبادی گمرکات در برخی استان‌های کشور با زد و بندها بدون پرداخت حقوق گمرکی انواع واردات کالاهای قاچاق صورت می‌گیرد.

وی همچنین به رانت خواری در ارز به دلیل بالا بودن اختلاف قیمت آن در بازارهای دولتی و خصوصی اشاره کرد.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به مبارزه با اشرار در مرزهای کشور اشاره کرد و گفت: امنیت اجتماعی مردم همواره در دستگاه قضایی بسیار مهم و جدی است و دستگاه قضایی باید نسبت به انجام درست این وظیفه حساس باشد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید