پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزتعامل اکوسیستم استارتاپی ایران با دنیا

تعامل اکوسیستم استارتاپی ایران با دنیا

اجلاس استارتاپ جاده ابریشم، با حضور استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و شتاب‌دهنده‌هایی از سراسر ایران و نیز کارآفرینان، مدیران و سرمایه‌گذارانی از اروپا و سایر نقاط جهان ۲۹ و ۳۰ فروردین ماه ۹۷ در کیش برگزار خواهد شد.

سفر کاروان استارتاپ جاده ابریشم با حضور تیمی از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران استارتاپی برجسته از اروپا از تاریخ ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۶ از تبریز شروع شد و در تاریخ ۹ آبان در مشهد پایان یافت. در این رویداد استارتاپی که در ٧ شهر ایران برگزار شد، ٨۴ استارتاپ برگزیده بومی به معرفی خود در برابر هیات داوران و شرکت‌کنندگان پرداختند. در پایان نیز ۱۰ استارتاپ برتر از شهرهای مختلف جواز حضور در رویداد کیش را یافتند. همچنین ۶ استارتاپ دیگر نیز توسط تیم داروی انتخاب شدند که خود را برای حضور در رویداد کیش آماده خواهند کرد.

در اجلاس استارتاپ جاده ابریشم که در اواخر فروردین ماه برگزار می‌شود، این ۱۶ استارتاپ منتخب طی دو روز، کسب‌وکار نوآورانه خود را در مقابل حدود ۳۰۰ شرکت‌کننده رویداد ارائه خواهند داد. همچنین در این اجلاس دو روزه، بخش‌های متنوعی همچون شبکه‌سازی، سخنرانی داوران خارجی و همچنین برگزاری کارگاه‌های مختلف را نیز شاهد خواهیم بود.

از سخنرانان این رویداد می‌توان به ماروین لیائو (از صندوق سرمایه‌گذاری و شتابدهنده Startup 500)، مارال کلاجیان (کارآفرین سرشناس سوئد)، رضا ملک زاده (سرمایه‌گذار و کارشناس بازاریابی از سان‌فرانسیسکو)، یورگن فوریان (هم‌بنیانگذار صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و مشاوره شرکت Pioneers از اتریش)، کیان زندیه (یکی از مدیران صندوق سرمایه‌گذاری Sturgeon از انگلستان)، کی شیمادا (مدیر نوآوری مرکز نوآوری و شتابدهی IBM) و نیکولاس اندیو (مدیر بخش خاورمیانه و آسیای میانه شرکت  Sigfox‌ از فرانسه) اشاره کرد.

اینترنت اشیاء، فین‌تک، هوش مصنوعی، فناوری بلاک چین، سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری ایران، غلبه بر چالش‌های ناشی از تحریم‌ها و موانع مختلف در ایران برای کارآفرینان و نیز مشارکت دولت در بهبود فضای کسب‌وکار نوآورانه از جمله برخی موضوعات مورد بحث در سخنرانی‌ها و کارگاه‌های این اجلاس است.

جاده ابریشم ۱۰۰: توانمندسازی استارتاپ‌های ایرانی

«جاده ابریشم ۱۰۰» (SilkRoad 100) یکی دیگر از برنامه‌های تدارک دیده شده بود که در آن ۴۰ منتور از کشورهای مختلف جهان طی ۱۰۰ روز به صورت آنلاین به ارائه مشاوره به استارتاپ‌های منتخب پرداختند. همچنین وبینارهایی توسط این ۴۰ منتور برای ۸۴ استارتاپ شرکت‌کننده در اولین رویداد استارتاپ جاده ابریشم برگزار شده است. از ۱۶ منتور اصلی حاضر می‌توان به جان آمری (از مدیران ArcticStartup از فنلاند)، اورلی سالور (بنیانگذار The A Factor و Shiftbalance از فرانسه)، امیر و وحید جوزی (کارآفرین و سرمایه‌گذار از کانادا)، جورج بارتلت (مدیر سرمایه‌گذاری Columbia Lake Partners از انگلستان) و باربارا بلویسی (هم‌بنیانگذار و از مدیران Hardware Club از فرانسه) اشاره کرد.

هادی فرنود (هم‌بنیانگذار استارتاپ جاده ابریشم) در تشریح برنامه «جاده ابریشم ۱۰۰» می‌گوید: «این برنامه به استارتاپ‌های ما کمک کرد تا بتوانند فراتر از مرزهای کشورمان عمل کنند، چیزهایی ارزشمندی از شبکه منتورهای بین‌المللی‌مان بیاموزند و با دنیا در ارتباط باشند.»

او ضمن اشاره به برگزاری جلسات مشاوره‌ای در این طرح به شکل آنلاین و تنوع بالای تخصصی منتورهای مذکور، آن را زمینه‌ساز ارتباط موثر و تعامل سازنده استارتاپ‌های کشورمان با دنیا می‌داند. فرنود ضمن تاکید بر نقش کلیدی استارتاپ‌ها در ایجاد اشتغال، ارزش و ثبات، آنها را از اصلی‌ترین عوامل تشویق جوانان تحصیل‌کرده و متخصص در کشور برمی‌شمرد.

فرصتی برای تعامل با دنیا

اجلاس دو روزه استارتاپ جاده ابریشم در جزیره کیش، میزبان کلیدی‌ترین فعالان اکوسیستم استاتاپی ایران، نوآوران و سرمایه‌گذاران ایرانی در کنار جمعی از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران اروپایی خواهد بود. این رویداد فرصتی بی‌نظیر به منظور گسترش شبکه تعاملی و زمینه‌سازی برای همکاری‌های آینده در اختیار فعالان این اکوسیستم قرار می‌دهد.

موژان اصغری (یکی دیگر از هم‌بنیانگذاران استارتاپ جاده ابریشم) این اجلاس را نخستین رویداد استارتاپی در این مقیاس در ایران می‌داند که با همکاری جمع گسترده‌ای از کارآفرینان، داوطلبان و نیز حمایت بی‌دریغ دولت برگزار خواهد شد. خانم اصغری می‌گوید: «شرکت‌ها و افراد زیادی برای حضور در این رویداد ابراز تمایل کرده‌اند. سخنرانان و مهمانان ما از ۱۵ کشور خارجی از جمله ژاپن، سنگاپور، هند، عمان، امارات عربی متحده، آلمان، فرانسه و اتریش خواهند بود. بسیاری از این افراد برای اولین بار در ایران حضور خواهند یافت و اشتیاق زیادی برای شناخت اکوسیستم استارتاپی ایران دارند.»

ثبت‌نام به عنوان شرکت‌کننده در این رویداد هم اکنون از طریق این لینک امکان‌پذیر است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید