جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیتشویق رقابت و کارآفرینی دربازار سرمایه

تشویق رقابت و کارآفرینی دربازار سرمایه

ولی نادی قمی| بازار سرمایه در ذات خود، بازاری شفاف است که بنگاه‌های اقتصادی را به سمت رقابت و بهره‌وری سوق می دهد و کارآفرینی را تشویق می کند؛ البته نقش این بازار زمانی تبلور می یابد که سایر نهادهای اقتصادی، سیاسی و حقوقی در کشور به خوبی تعریف شده باشند و فعالیت بهینه ای از خود بروز دهند. بازار سرمایه کشورمان بازاری نوپا است که در کنار سایر نهادهای سیاسی، اقتصادی و حقوقی مربوطه، مرحله به مرحله در حال رشد است.

قاعدتا بازار سرمایه تشویق کننده رقابت و کارآفرینی است اما نباید انتظارات نامعقول از آن داشت. راهی را که کشورهای پیشرفته طی چندین دهه پیموده اند، نمی توان یک شبه پیمود؛ مخصوصا وقتی که کشور از سوی قدرت های بزرگ تحت فشار و محدودیت است. سودآوری شرکت های بورسی و فرابورسی اغلب تحت تاثیر افزایش قیمت محصولات (به واسطه افزایش قیمت های جهانی مواد خام یا به واسطه افزایش قیمت ارز) رشد می کند در حالی که در یک اقتصاد رقابتی و سالم ، محرک اصلی رشد سود شرکت ها، افزایش بهره‌وری است.

در چنین شرایطی قیمت محصولات شرکت ها و قیمت خدمات به جای افزایش، کاهش خواهد یافت و عموم مردم با درآمدهای جاری خود قدرت خرید و مصرف بیشتری خواهند داشت.

در یک اقتصاد رقابتی و سالم همچنین مدیران اجرایی و هیات مدیره شرکت ها به جای اینکه منتظر افزایش قیمت محصولات باشند، روی کاهش قیمت تمام شده، جلوگیری از اتلاف و اسراف منابع، جذب تکنولوژی های نوین تولید و توزیع کالا و خدمات تمرکز می کنند. البته انجام این کار بسیار سخت است و تجربه ۵۰سال اخیر کشورمان نشان می دهد که بهره‌وری در سطح پایینی قرار دارد و رشد نکرده است.

تحلیل گران مالی، مدیران اجرایی و هیات مدیره شرکت ها باید حداکثر استفاده را از شفافیت اطلاعاتی و عملیاتی به وجود آمده توسط بورس داشته باشند تا شرکت ها به سمت افزایش بهره‌وری گام بردارند.

در عین حال تورم، ساختار دولتی اقتصاد، ضریب نفوذ پایین بازار سرمایه، عدم ارتباط های بین المللی شرکت ها، و نهادهای ناکارآمد به عنوان موانع موجود بر سر راه افزایش بهره‌وری شرکت ها قرار دارد که کارآفرینی و رقابت را تشویق نمی کنند.

پایین بودن ضریب نفوذ بازار سرمایه در بین آحاد مردم را می توان از طریق حمایت قانونی از حقوق سهامداران خرد، فرهنگ سازی، ایجاد اعتماد بین عموم مردم و توسعه زیرساخت های نرم افزاری، سامان داد. از طرف دیگر می توان راه پذیرش شرکت های کوچک و متوسط ( SME )که نزدیک به ۴۰ درصد اشتغال کشور را تامین می کنند، در بازار سهام هموار کرد.

در حال حاضر بازاری به نام SME در فرابورس فعال است و صندوق هایی برای تامین مالی و ایجاد استارتاپ ها ایجاد شده اند.

بازار سرمایه می تواند کمک شایانی به این شرکت ها و استارتاپ ها در حوزه تامین مالی ، شفافیت اطلاعاتی و تقویت عملیاتی داشته باشد، این شرکت ها می توانند اشتغال را که مساله اصلی کشور است سامان دهند و کالایی با کیفیت تحویل مردم  دهند.البته تحقق این موضوع را مستلزم اقدامات هماهنگ نهادها و سازمان های مختلف در کشور دانست.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید