پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزتداوم روند کاهش وابستگی روسیه به دلار

تداوم روند کاهش وابستگی روسیه به دلار


بررسی آمارهای وزارت خزانه داری آمریکا نشان دهنده کاهش تمایل کشورهای جهان برای نگهداری اوراق دلاری است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا به نقل از راشا تودی، تا پایان ماه مارس حجم اوراق قرضه دلاری در اختیار کشورهای خارجی ۲۱.۷ میلیارد دلار کاهش یافته است. روسیه که دیگر جزو دارندگان بزرگ اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا نیست در ماه مارس نیز به روند کاهش وابستگی خود به این اوراق ادامه داده است به گونه‌ای که اکنون این کشور ۱۳.۷۱۶ میلیارد دلار اوراق قرضه در اختیار دارد که ۸۰۰ میلیون دلار کمتر از ماه قبلی است.

روسیه در مقایسه با ژانویه ۲۰۱۸ حدود ۸۵ درصد اوراق قرضه در اختیار خود را به فروش رسانده است که این روند از سال ۲۰۱۲ بی سابقه است. در سال ۲۰۱۲ روسیه ۱۷۰ میلیارد دلار اوراق قرضه در اختیار داشت که از آن زمان به بعد روند کاهشی حجم این اوراق شدت گرفت.

ژاپن به عنوان دومین دارنده بزرگ اوراق قرضه جهان بر دارایی‌های خود افزوده است به گونه‌ای که حجم اوراق در اختیار این کشور از ۱.۰۷۲ تریلیون دلار در ماه فوریه به ۱.۰۷۸ تریلیون دلار در ماه مارس افزایش یافته است.

روسیه از زمان تحریم‌های آمریکا علیه این کشور به بهانه حوادث اوکراین، به شدت در حال کاهش وابستگی خود به دلار، متنوع سازی ذخایر ارزی و تقویت ذخایر طلا خود است به گونه‌ای که تا پایان سال گذشته حجم ذخایر طلای روسیه به بیش از ۲۱۰۰ تن رسید. آن طور که بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است، اشتهای روسیه به ذخیره طلا افزایش یافته است به گونه‌ای که تنها در ماه فوریه این کشور بیش از ۳۱ تن طلا به ذخایر طلای خود افزوده است.

در حال حاضر آمریکا با بیش از ۲۲ تریلیون بدهی، بدهکارترین کشور جهان است و انتظار می‌رود این روند در ماه‌های آینده شدت بیشتری به خود بگیرد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید