جمعه 10 فروردین 1403
خانهیادداشتتحلیل رفتار مصرف‌کنندگان راهنمای تصمیم‌گیران

تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان راهنمای تصمیم‌گیران

صادق بشیری – عضو مجمع عمومی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کشور| یکی از استدلال‌ها برای داشتن تشکل حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان این است که تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان اگر چه در عدد گروه کوچکی نسبت به یکایک مصرف‌کنندگان هستند و مصرف‌کنندگان یکایک جامعه را دربر می‌گیرند


و از نظر زیادی، خیلی بیشتر از تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و عرضه‌کنندگان بوده و تجربه نشان داده امکان تبانی مصرف‌کنندگان وجود ندارد چون به شکل فردی در رقابت و شرایط بازار هستند و به صورت فردی در کوتاه‌مدت نمی‌توانند اثرگذار باشند. درحالی‌که تبانی، تبلیغات غیرواقع و دام‌های فروش اجباری، انحصار و ده‌ها شیوه مختلف در نزد عرضه‌کنندگان، تولیدکندگان و توزیع‌کنندگان برای تحت‌تاثیر قرار دادن مصرف‌کنندگان وجود دارد. از طرفی تصمیمات سازمان‌های متولی یا بخشنامه‌ها گاهی به نام مصرف‌کننده و به کام سایر ذی‌نفعان اتفاق می‌افتد.

بنابراین وجود یک تشکلی مقتدر که از مسیر کارشناسی و منطقی مطالبه‌گر حقوق مسلم مصرف‌کنندگان باشد یک ضرورت است و سازمان‌های دولتی بنا بر معذوریت‌هایی نمی‌توانند پرچمدار حقوق مصرف‌کنندگان باشند. تجربه نشان داده است که حمایت از مصرف‌کنندگان در سال‌های گذشته در غالب موارد جز نمایش و شعار چیز دیگری نبوده و اقدامات انجام شده کافی به صیانت از حق مردم نبوده است. یک انجمن مستقل و آگاه کاردان نیازمند افراد باکیفیت سالم کاردان است که در مقابل تبانی‌های احتمالی مصرف‌کنندگان را از مضرات و پیامدهای آن مصون نگه دارند و خود وارد بازی‌های تبانی و نمایش شعارگونه نشود منطق کارشناسی باید پیشران فعالیت‌های انجمن باشد، نه شعار. تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان اطلاعات ذی‌قیمتی از ترجیحات مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد که راهنمای دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران خواهد بود.

انجمن نخست باید جای پایی نزد مردم برای خود باز کند به این ترتیب محبوب مردم باشد که بتواند به پشتوانه آنها با تدبیر ایفای نقش کند. این مهم جز از طریق ایجاد ارزش برای مصرف‌کنندگان میسر نخواهد بود چراکه داشتن پشتوانه مردمی رفتارهای ارزش‌آفرین در مصرف‌کنندگان را هدایت می‌کند و شکل می‌دهد زیرا در مفهوم حمایت از مصرف‌کنندگان معنای ژرف و بلندمدت‌تری نهفته است. همچنین انجمن مدعی حمایت از حقوق مصرف‌کننده مسئولیت خطیری دارد و آن حمایت از حق نسل‌های آینده است، حمایت از منافع ملی کشور از رسالت‌های اوست.

برای تقبل همچین مسئولیتی مقدس و مهم، افراد باکیفیت و مقدسی لازم است تا قامت انجمن را بالاتر از همه بی‌عدالتی‌ها برسانند و پرچم حمایت از حق مردم را چنان بر افراشند و بانک حق جار بزنند تا همه جا دیده و شنیده شود. اما افسوس قامت بلند انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در پهنایی سازمان‌ها و نهادهای دولتی، در موانع امکان ورود افراد با صلاحیت به تشکل انجمن و در مسیر سخت و طولانی تحقق حق از طریق قانون در کم‌آگاهی، بی‌تفاوتی مردم و… نهفته است. زیاده‌خواهانی که فراتر از محدوده حق خود با حق‌نمایی حقوق مردم را پایمال می‌کنند و خود را در سنگر حق‌طلبی جایی داده‌اند قامت انجمن را برای ایفای نقش خم نگه داشته‌اند.

جان کلام اینکه هر چه بیشتر امور مردم به مردم واگذار شود و هر وقت امکان ورود افراد شایسته با صلاحیت مشتاق به انجمن‌ها فراهم شود، همچنین ضمانت اجرایی قانون مقتدرانه انجام شود افراد جامعه آگاهانه مطالبه‌گر منطقی حق‌شان خواهند بود. آن هنگام است که انجمنی برای حمایت از مصرف‌کنندگان به قامت ایران سرافرازمان خواهیم داشت و سایه این انجمن چتری خواهد بود بر بالای سر مظلومان و ضعیفان بی‌پناه، زیان‌دیدگان و… به امید آن روز.

صادق بشیری – عضو مجمع عمومی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کشور

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید