جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیتحقیق و توسعه عامل کلیدی رقابت‌پذیری

تحقیق و توسعه عامل کلیدی رقابت‌پذیری


به گزارش رتبه آنلاین، علی سلیم در برنامه نودو هشتی های رادیو اقتصاددر خصوص الزام پژوهش محور بودن تولید و صنعت افزود: موضوع تحقیق و توسعه و پژوهش در صنعت به لحاظ تئوریک و تجارب موفق بین المللی از دو مسیر می تواند تاثیرگذار باشد.

وی اظهارداشت: مسیر اول از طریق ارتقای بهره‌وری در فرآیندهای تولید شرکت های تولیدی و مسیر دوم از طریق بهبودهای که در محصول به لحاظ کیفیت و انواع و اقسام آپشن ها می‌تواند تاثیرگذار باشد.

مدیرگروه پژوهش های فناوری و نوآوری موسسه مطالعات بازرگانی گفت: بحث تکنولوژی و تحقیق و توسعه از جمله محورهای کلیدی رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی در سراسر دنیاست منتها الزاماتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: یکی از الزامات اصلی بحث ظرفیت جذب و قابلیتی که بنگاه‌ها نیاز دارند برای اینکه از اساس فعالیت‌های تحقیق و توسعه را انجام دهند به لحاظ ابعاد مختلف زیر ساختی، منابع انسانی مورد نیاز و همینطور رقابتی که بنگاه‌ها در سطح فضای اقتصادی کشور احساس می‌کنند.

سلیم تصریح کرد: برای مثال با وجود شرایط انحصاری ویا برقرار نبودن ابعاد مختلف رقابت در کشور شرکت ها به هیچ وجه تمایلی به انجام فرآیندهای تحقیق و توسعه، بهبود کیفیت و بهره‌وری از خود نشان نمی‌دهند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر وضعیت تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی کشور مطلوب نیست، گفت: هرچند کشور دستاوردهای خیلی مهمی در خصوص رشد علمی کسب کرده‌است اما ارتباط این رشد علمی با فضای واقعی اقتصاد و بنگاه‌های صنعتی چنگی به دل نمی‌زند.

مدیرگروه پژوهش های فناوری و نوآوری موسسه مطالعات بازرگانی افزود: هزینه کردن آرندی به کل جی دی پی کشور بر اساس محاسبات صورت گرفته شش دهم درصد است در حالیکه هدف‌گذاری در برنامه‌های پنج ساله توسعه سه درصد بوده که متاسفانه هیچ وقت این مهم محقق نشده‌است.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد تصریح کرد: هزینه کردن آرندی به کل جی دی پی در مالزی، اسرائیل و آلمان به ترتیب ۱، ۴ و ۲,۹ درصد است.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه مورد نظر اختلاف فاحشی با کشورهای دنیا دارد، یادآورشد: این اعداد و ارقام نشان می دهد واحدهای تولیدی و فضای اقتصادی کشور هزینه کرد قابل توجهی روی بحث آرندی ندارند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید