جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریتجلیل از محمدعلی بهمنی

تجلیل از محمدعلی بهمنی


محمدعلی بهمنی، شاعر و غزل‌سرای پیشکسوت، در پنجمین اجلاس شاعران هم‌سرا تجلیل می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا به نقل از  دبیرخانه پنجمین اجلاس شاعران هم‌سرا، امیر عبدالحسینی، دبیر این اجلاس، از  تجلیل از محمدعلی بهمنی در «نشست شاعران آزاد ایران» که قرار است روز یکشنبه ٢٣ تیر ٩٨ و مصادف با میلاد امام رضا(ع) در سالن همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شود، خبر داد.

او درباره این تجلیل گفت: استاد بهمنی از چهره‌های شاخص و محبوب شعر معاصر به ویژه در قالب غزل‌سرایی است که طی بیش از نیم قرن فعالیت شاعرانه، علاوه بر سرایش و ارائه اشعار متعدد، بر شعر معاصر نیز تاثیر گذاشته است. اولین شعر او در سال ٣٠ و زمانی که ٩ ساله بود با انتخاب فریدون مشیری در مجله روشنفکر منتشر شد.  فروردین امسال این شاعر پیشکسوت وارد هفتادوهشتمین سال زندگی‌اش شد. با این وصف این هنرمند عرصه شعر و ادب نزدیک به ٧٠ سال است که شعر می‌سراید.

این پژوهشگر و مدیر هنری در ادامه گفت: دیگر نکته قابل توجه در آثار بهمنی معاصر بودن و امروزی بودن آن‌ها است. کارشناسان و منتقدان حوزه شعر معتقدند که بهمنی از نیما یوشیج تأثیر پذیرفته است و خود بهمنی هم این نگاه را تأیید کرده و آثارش را تلفیقی از فرم آثار نیما و قالب غزل‌های عاشقانه دانسته است. بهمنی در بیتی گفته؛ «جسمم غزل است اما، روحم همه نیمایی است، در آینه‌ تلفیق، این چهره تماشایی است».

عبدالحسینی درباره اهمیت و تاثیر غزل‌های بهمنی بیان کرد: عشق مهم‌ترین  مضمون غزل‌های محمدعلی بهمنی است و اشعار او توسط خوانندگان بسیاری از جمله حبیب محبیان، ناصر عبداللهی، شادمهر عقیلی، همایون شجریان، علیرضا قربانی و … خوانده شده و بسیاری از آن‌ها در خاطرات همه ما هم ماندگار شده است.

دبیر اجلاس شاعران هم‌سرا با اشاره به تعداد کتاب‌های منتشرشده از این شاعر غزل‌سرا به مسئولیت او به عنوان رییس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اشاره کرد و گفت: حضور بهمنی در این شورا از منظر کیفی‌سازی سرودها و ترانه‌ها بسیار پراهمیت بود اما بهمنی از کیفیت پایین آثار و ارائه کارهای سخیف و دم‌دستی آزرده‌خاطر شده بود و با انتشار نامه‌ای در شهریور ٩٧، خداحافظی‌اش از ریاست شورای شعر و ترانه را اعلام کرد. بهمنی در انتهاب این مطلب نوشته بود: من با آگاهیِ اشتباهم از قبول ریاست شورای ترانه – نه به‌دلیل این که شش ماه است کارشناسانش حقوق نگرفته‌اند – فقط به این دلیل که دیگر مزاحم ترانه‌های ضعیف نباشم، با شرم خداحافظی می‌کنم.

عبدالحسینی در پایان با اشاره به این‌که اجلاس شاعران هم‌سرا  هر سال در روز میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) برگزار می‌شود به نقل قولی از بهمنی برای سرایش غزلی برای ساحت امام هشتم اشاره کرد و گفت:؛ زمانی که ٦٣ ساله بود، برای داوری جشنواره رضوی دعوت می‌شود. بهمنی به آن‌ها می‌گوید که من خود شعری برای امام رضا (ع) ندارم و نمی‌توانم برای این موضوع داوری کنم اما برگزارکنندگان اصرار می‌کنند که او داور جشنواره باشد. استاد بهمنی می‌گوید پس فرصت دهید که ببینم می‌توانم شعری برای حضرت بگویم یا خیر و اگر شعری سرودم، داوری جشنواره را می‌پذیرم.

او در ادامه بیان این نقل قول و خاطره افزود: خلاصه آن‌که استاد بهمنی در ٦٣ سالگی به همراه همسرش و برای اولین‌بار راهی مشهد می‌شود و در داستان و روایت و خاطره جذاب و دلنشینی در صحن و رواق حرم مطهر این غزل با این مطلع متولد می‌شود که «شرمنده‌ام که همت آهو نداشتم / شصت و سه سال، راه به این سو نداشتم».

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید