شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریتجارت مرگ در پستوی عطاری‌ها

تجارت مرگ در پستوی عطاری‌ها

داروهای گیاهی همیشه در فرهنگ ما جایگاه خاصی داشته‌اند و همه ما از گل گاو زبان‌ها و گل‌ختمی‌هایی که مادربزرگ‌هایمان دم می‌کردند و برای‌مان معجونی شفا بخش بود، خاطره داریم و نام این گیاهان با عطاری‌ها عجین شده بود.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، اما باید بدانیم اتفاقی که در بسیاری از این عطاری‌ها می‌افتد، شبیه دوران کودکی مان نیست و گاهی عطاری‌ها اقلامی را می‌فروشند که مجاز به فروششان نیستند.

هنوز کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد به‌صورت کامل برچیده نشده‌اند که خبر می‌رسد برخی عطاری‌ها هم به فکر درمان معتادان افتاده‌اند. آن هم با قرص‌ها و داروهای من درآوردی! این در حالی است که عطاری‌ها مجاز به فروش هیچ نوع دارو، قرص و کپسول لاغری نیستند و تنها می‌توانند برخی گیاهان خشک را به‌صورت باز و فله‌ای و در شرایط بهداشتی عرضه کنند.

فروش داروهای ترک اعتیاد و غیرمجاز در عطاری‌ها حاد شده است

دکتر «مجبوری» رئیس اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر این‌که عطاری‌ها به هیچ عنوان مجوز فروش داروهایی گیاهی را ندارند، گفت: اما متأسفانه در برخی عطاری‌ها شاهد فروش داروهایی گیاهی هستیم و این مشکل زیاد به چشم می‌خورد.

وی افزود: عطاری‌های تنها مجاز به آن هستند که گیاهان دارویی چون نعنا، مرزه، آویشن و … را به‌صورت فله‌ای به فروش برسانند.

مجبوری ادامه داد: از سوی دیگر برخی عطاری‌ها اقدام به تولید قرص و یا پودرهای دست‌ساز می‌کنند که به اعتقاد آن‌ها برای درمان چاقی، دیابت و … موثر است اما گاهاً دیده شده که آثار مخربی را به‌دنبال داشته است.

وی با اشاره به این‌که داروسازان طی دوره تحصیلی خود دروس مختلف را درباره اثرات، مضرات و … داروها را گذرانده و آشنایی کامل با داروها را دارند، ادامه داد: اما بیشتر افرادی که در عطاری‌ها کار می‌کنند به صورت تجربی برخی موارد را درباره داروها فرا گرفته‌اند و یا این‌که تنها یک مغازه عطاری باز کرده و هیچ اطلاعی درباره گیاهان دارویی ندارند.

این مقام مسئول تصریح کرد: علاوه‌بر آن برخی عطاری‌ها پا را فراتر گذاشته و حتی اقدام به فروش داروهای ترک اعتیاد چون متادون و داروهای غیرمجازی از قبیل داروی افزایش میل جنسی را به فروش می‌رسانند و این مشکل حاد شده است.

وی گفت: هم‌اکنون فروش این گونه داروها در عطاری‌ها و حتی در برخی سوپرمارکتی‌ها مسأله‌ساز شده است.

رئیس اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی توضیح داد: معاونت غذا و داروی استان با همراهی تعزیرات بازرسی‌های لازم را از عطاری‌ها به عمل می‌آورند و در صورت مشاهده فروش داروهای غیر مجاز در عطاری‌ها، برخوردهای لازم را با آن‌ها انجام می دهند.

کفش عطاری با داروخانه‌ها یکی شده است

دکتر «آرمان ریحانی» رئیس انجمن داروسازان خراسان‌شمالی نیز در ادامه در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: از گذشته عطاری‌ها پا در کفش داروخانه‌ها می‌کردند و هم‌اکنون به گونه‌ای شده است که کفش عطاری با داروخانه‌ها یکی شده است.

وی با تأکید بر این‌که عطاری‌ها تنها مجاز به فروش گیاهان دارویی به صورت فله‌ای هستند، افزود: بیشتر عطاری‌های جدید کاربرد گیاهان دارویی را نمی‌شناسند و از سواد کافی در رابطه با گیاهان دارویی برخوردار نیستند و ممکن است فروش داروهای گیاهی در عطاری برای مردم مشکل‌ساز باشد.

ریحانی با اشاره به این‌که داروسازها در خصوص عوارض داروها از اطلاعات کافی برخوردار هستند، ادامه داد: گاهی اوقات داروسازها نیز برای رفع تعدادی از بیماری‌ها که هنوز حاد نشده‌اند به سوی استفاده از گیاهانی که کم‌عارضه‌تر هستند، پیش می‌روند.

وی تصریح کرد: رئیس اتحادیه عطاری‌ها باید با بخش غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جلسه‌ای برگزار کند و میان این دو حوزه هماهنگی‌های لازم انجام شود.

فعالیت 20 عطاری در بجنورد

«آذری» رئیس اتحادیه خواروبارفروشان بجنورد همچنین در ادامه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در بجنورد 20 عطاری فعال است که فعالیت همه آن‌ها به صورت مجاز انجام می‌شود.

وی یادآور شد: عطاری بدون مجاز در این شهر وجود ندارد و تاکنون تخلفی از سوی عطاری‌های این شهر به ثبت نرسیده است.

 

دبیر: آرزو سعید

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید