پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهتجارتتثبیت نرخ ۵گروه کالای اساسی

تثبیت نرخ ۵گروه کالای اساسی

بازار مصرف در هفته نخست اسفند ماه شاهد تثبیت نرخ ها در پنج گروه کالای اساسی شامل لبنیات، برنج، قند و شکر، چای و روغن نباتی بود.

به گزارش رتبه آنلاین، تازه ترین بررسی های میدانی بانک مرکزی از قیمت خرده فروشی 11 گروه کالای خوراکی در هفته منتهی به 4 اسفند ماه نشان می دهد که در هفته یاد شده نرخ حبوب 0.1 درصد، میوه های تازه 1.3 درصد و سبزی های تازه 2.2 درصد کاهش داشته و در مقابل قیمت تخم مرغ 4.9 درصد و گوشت قرمز 0.2 درصد رشد کرده است.

* لبنیات و تخم مرغ

در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت پنیر پاستوریزه نسبت به هفته قبل 0.1 درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

قیمت تخم مرغ معادل 4.9 درصد افزایش داشت و شانه ای 126 هزار تا 190 هزار ریال فروش می رفت.

* برنج و حبوبات

در این هفته در گروه برنج بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو ثابت بود. در گروه حبوب قیمت لوبیا چیتی معادل 0.5 درصد کاهش یافت و بهای سایر اقلام بدون تغییر بود.

* میوه ها و سبزی های تازه

در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری انار، انگور و هندوانه و موز عرضه کمی داشت و سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آن ها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می شد.

میوه فروشی های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می کردند که در گروه میوه های تازه بهای نارنگی، لیموشیرین و انار هریک معال 1.1 درصد و موز 1.7 درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام بین 1.1 درصد تا 6.6 درصد کاهش داشت.

در گروه سبزی های تازه، قیمت کدو سبز 0.8 درصد و سبزی های برگی 0.3 درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام بین 0.4 درصد تا 6.4 درصد کاهش یافت.

* گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش قیمت گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود و بهای گوشت گوسفند 0.3 درصد افزایش ولی قیمت گوشت مرغ معادل 0.5 درصد کاهش یافت.

* قند، شکر، چای و روغن نباتی

در این هفته بهای شکر، قند، چای خارجی و انواع روغن نباتی ثابت بود.

** تغییرات ماهانه قیمت ها

در یک ماه منتهی به چهارم اسفند، نرخ برنج و روغن در بازار مصرف ثابت بوده و نرخ لبنیات 2.2 درصد، سبزی های تازه 3.1 درصد و قند و شکر 0.1 درصد کاهش یافته است.

در مقابل در این دوره یک ماهه نرخ تخم مرغ 21.2 درصد، حبوب 0.6 درصد، میوه های تازه 5.1 درصد، گوشت قرمز 0.2 درصد و چای 0.2 درصد رشد کرده است.

منبع : اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید