چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهگزارش روزتبعیض شغلی در کدام کشورهای اروپایی بیش‌تر است؟

تبعیض شغلی در کدام کشورهای اروپایی بیش‌تر است؟


کشورهای جنوب اروپا بیشترین و کشورهای شمال شرق اروپا کمترین تبعیض جنسیتی در بازار کار خود را دارند.

به گزارش رتبه آنلاین  از یورونیوز، تا پایان سال ۲۰۱۷ مالت با اختلاف ۲۴.۱ درصدی تعداد شاغلان زن و مرد، بیش‌ترین شکاف جنسیتی را در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا داشته است و پس از این کشور، ایتالیا با ۱۹.۸ درصد و یونان با ۱۹.۷ درصد قرار دارند.

این در حالی است که سه کشور حوزه اسکاندیناوی لیتوانی، فنلاند و سوئد با شکاف جنسیتی زیر پنج درصد در محیط کار، بیشترین عدالت شغلی را داشته‌اند.

هم‌چنین بیشترین اختلاف بین حقوق پرداختی به کارکنان مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا، در بخش مالی و بیمه بوده است. متوسط درآمد زنان در این بخش ۳۰ درصد کمتر از متوسط درآمد مردان بوده است. این در حالی است که حقوق زنان در مشاغل مربوط به آب و فاضلاب و بخش ساخت و ساز، از متوسط حقوق مردان بیشتر بوده است.

بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷، اتحادیه اروپا عملکرد موفقی در کاهش تبعیض در محیط شغلی داشته است به گونه‌ای که اختلاف بین مردان و زنان استخدام شده در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال ۲۰۰۱ به میزان ۶.۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

کارفرمایان اروپایی، تمایل زنان به ورود دیر هنگام‌تر به بازار کار در مقایسه با مردان و نیز مجبور شدن آنها به نگهداری از کودکان تازه متولد شده خود را از جمله دلایل اصلی کمتر بودن شمار شاغلین زن در مقایسه با شاغلین مرد عنوان کرده است.

لازم به ذکر است اتحادیه اروپا متشکل از ۲۸ کشور: اتریش، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و انگلیس است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید