پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هاتاسیس پنج دفتر تجارت ملی در پنج کشور جهان در دستور کار...

تاسیس پنج دفتر تجارت ملی در پنج کشور جهان در دستور کار بخش خصوصی

رئیس اتاق ایران گفت: پارلمان بخش خصوصی، آماده ایجاد پنج دفتر تجارت ملی در پنج کشور جهان، با هدف توسعه بازار و معرفی کالای ایرانی به کشورهای هدف است و نخستین دفتر در روسیه تاسیس خواهد شد.

به گزارش رتبه آنلاین از اتاق ایران، رئیس اتاق ایران گفت: پارلمان بخش خصوصی، آماده ایجاد پنج دفتر تجارت ملی در پنج کشور جهان، با هدف توسعه بازار و معرفی کالای ایرانی به کشورهای هدف است و نخستین دفتر در روسیه تاسیس خواهد شد.

غلامحسین شافعی که در نشست کمیسیون تجارت اتاق مشهد سخن می گفت، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه را از یکی از راهبردهای اساسی کشورمان برشمرد و عنوان کرد: در این مسیر باید به سمت توسعه روابط پایاپای تجاری حرکت کنیم. طبیعتا نقش سفرا و رایزنان اقتصادی ایران در کشورهای همسایه انکارناپذیر است.

وی با اشاره به تجارب نهادهایی نظیر جترو (مرکز توسعه تجارت خارجی ژاپن) و آژانس کوترا (سازمان توسعه تجارت و سرمایه گذاری کره جنوبی)، بیان کرد: قریب به ده ماه پیش و با استناد به تجربه های موفقی که ذکر شد، پیشنهاد ایجاد دفاتر تجارت ملی با راهبری اتاق ایران را مطرح کردیم تا به مدد این ساختار، توسعه بازار برای کالاهای ایرانی ممکن شود و این موضوع می تواند توقعی که از رایزن های اقتصادی می رود را نیز تامین کند.

وی ادامه داد: با توجه به پیوستن ایران به اتحادیه کشورهای اوراسیا، مقرر گردید تا اولین دفتر تجارت ملی در روسیه راه اندازی و فعال شود که تا به امروز کار ایجاد دفتر مذکور 40درصد پیشرفت داشته است.

به گفته شافعی، کشورهای همسایه در اولویت تاسیس این دفاتر خواهند بود.

فرصت ها و چالش های پیوستن به اتحادیه اوراسیا

رئیس اتاق بازرگانی ایران، پیوستن ایران به اتحادیه کشورهای اوراسیا را فرصتی طلایی برای کشورمان برشمرد و عنوان کرد: البته این اقدام می تواند علاوه بر فرصت، چالش هایی را نیز رقم بزند. تاکید داریم اقلامی که میان ایران و اوراسیا تعیین شده، باید مورد بازبینی قرار گیرند و در مورد آن بررسی کامل و کارشناسی انجام شود. در این عرصه، بخش خصوصی نقشی تعیین کننده دارد و باید نظر فعالان این حوزه اخذ می شد که این اتفاق رخ نداد.

شافعی به عدم آمادگی زیرساخت ها برای توسعه تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: چنانچه به موازات توسعه تعاملات تجاری و اقتصادی، زمینه ها، امکانات و زیرساخت ها نیز فراهم نشود، بخش خصوصی متضرر خواهد شد. فرض کنید که مراودات تجاری و حجم مبادلات اقتصادی ما با کشورهای حوزه اوراسیا، به 5 برابر افزایش پیدا کند اما آیا زیرساخت های حمل و نقل آن فراهم است؟ همچنین از آنجایی که یکی از مزیت های تجاری ما در بخش محصولات کشاورزی است، باید ببینیم که آیا زیرساخت های سردخانه ای آن را نیز در اختیار داریم؟ تاکید ما این است که زمینه ها و بسترهای همکاری باید به تناسب جهش صادراتی فراهم شوند.

وی بار دیگر به پیشنهاد اتاق ایران برای واگذاری تعدادی از گمرکات کشور به بخش خصوصی اشاره کرد و توضیح داد: پارلمان بخش خصوصی آمادگی دارد تا پس از این اقدام، پیشرفته ترین تکنولوژی ها را در این گمرکات مستقر کند.

وی خاطر نشان کرد: در جلسه اخیر با وزیر اقتصاد در مشهد، تفاهمی اولیه به امضا رسید تا زیرساخت های گمرکات پرحجم کشور از جمله سرخس، دوغارون، کرمانشاه و هرمزگان مهیا شود که امیدواریم این موضوع به نتیجه برسد و مزایای خوبی برای بخش تجارت و بازرگانی کشور ایجاد کند.

همه تصمیم‌گیر هستند اما کسی در مقام پاسخگویی قرار نمی گیرد

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود، به دغدغه های فعالان بخش خصوصی و موانع پیش روی آن ها در عرصه فعالیت های اقتصادی پرداخت و بیان کرد: یک مشکل بزرگ در کشور ما آن است که ما همه تصمیم گیر هستند اما  هیچ کس خود را در مقام پاسخگو نمی بیند. ارگان ها و نهادهای متعددی برای عرصه های مختلف اقتصاد کشورمان تصمیم ساری می کنند اما همان ها پاسخگوی تصمیمات خود نیستند.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: در عرصه بازرگانی و تجارت نیز نیازمند یک متولی قدرتمند هستیم تا بتواند با اختیارات کافی پاسخگوی نیازها و الزامات این بخش باشد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید