پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیتازه‌ترین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران

تازه‌ترین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران

صندوق بین‌المللی پول

بنابر پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، تورم ایران در سال آینده میلادی به ۳۴٫۱ می‌رسد. این نرخ در سال جاری میلادی تا ۲۹٫۶ درصد افزایش می‌یابد در حالی که در سال‌های ۲۰۱۷ و۲۰۱۶ به ترتیب ۹٫۶ و ۹٫۱ درصد بوده‌است.

بر اساس گزارش اکتبر ۲۰۱۸ صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی جهان در پایان سال ۲۰۱۸ به ۳٫۷۳ درصد خواهد رسید و در سال ۲۰۱۹ نیز با شیب کمتری روند افزایشی خود را طی خواهد کرد. رشد حجم تجارت کالا و خدمات نیز روند نزولی خواهد داشت او در سال ۲۰۱۹ به ۴ درصد خواهد رسید. در گزارش مذکور، رشد اقتصادی ایران نیز در پایان سال ۲۰۱۸ حدود ۱٫۵ درصد پیش بینی شده است.

بنابراین گزارش، رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی به ترتیب منفی ۱٫۵ و منفی ۳٫۶ درصد خواهدبود. این در حالی است که نرخ رشد اقتصادی کشورمان در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳٫۷ درصد و در سال ۲۰۱۶ نیز حدود ۱۲٫۵ درصد بوده‌است.

صندوق بین‌المللی پول در این گزارش ارزش تولیدناخالص داخلی ایران را به قیمت جاری برای سال ۲۰۱۹ میلادی بالغ بر ۳۳۴ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده که اختلاف معناداری با ۴۳۰ میلیارد دلار سال ۲۰۱۸ خواهدداشت. ارزش تولید ناخالص داخلی ایران در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ میلادی به ترتیب ۴۳۱ و ۴۰۴ میلیارد دلار بوده‌است.

سرانه تولید ناخالص داخلی کشورمان نیز به قیمت جاری بر اساس قدرت خرید طی چهار سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ به ترتیل ۱۹,۲۷۸ دلار، ۲۰,۱۳۶ دلار، ۲۰,۰۶۹ دلار و ۱۹,۵۴۱ دلار اعلام شده‌است.

روند کل سرمایه‌گذاری ایران یکی دیگر از شاخص‌های پیش‌بینی شده توسط است؛ بنابراین گزارش سرمایه‌گذاریانجام شده در ایران طی سال ۲۰۱۶ میلادی ۴۲۷ هزار میلیارد تومان معادل ۳۳٫۵ درصد از تولید ناخالص داخلی آن سال، طی سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۲۹ هزار میلیارد تومان معادل ۳۵٫۷ درصد از تولید ناخالص داخلی آن سال بوده‌است. این شاخص در سال ۲۰۱۸ میلادی ۷۹۱ هزار میلیارد تومان معادل ۳۹٫۱ درصد از تولید ناخالص داخلی همین سال و در سال آینده میلادی ۱۰۰۱ هزار میلیارد تومان معادل ۳۹٫۲ درصد از تولید ناخالص داخلی آن سال خواهدبود.

روند سرمایه گذاری در ایران

ناخالص پس‌انداز داخلی ایرانی‌ها طی ۴ سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ از روند ثابتی برخوردار نبوده‌است؛ این رقم در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی به ترتیب ۳۷٫۶ و ۳۷٫۹ درصد از تولید ناخالص داخلی بوده و در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی ۴۰٫۵ و ۳۹٫۴ درصد از تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی می‌شود.

مقدار صادرات کالا و خدمات نیز در سال جاری میلادی ۱۷٫۵ درصد و در سال آینده ۱۸٫۳ درصد کاهش خواهد یافت و این در حالی است که واردات هم در این دو سال ۵٫۲ و ۱۸٫۹ درصد کمتر می‌شود.

تغییر واردات و صادرات

بنابر پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، تورم ایران در سال آینده میلادی به ۳۴٫۱ می‌رسد. این نرخ در سال جاری میلادی تا ۲۹٫۶ درصد افزایش می‌یابد در حالی که در سال‌های ۲۰۱۷ و۲۰۱۶ به ترتیب ۹٫۶ و ۹٫۱ درصد بوده‌است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید