پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیتأثیر کامودیتی‌ها بر شرکت‌های ایرانی

تأثیر کامودیتی‌ها بر شرکت‌های ایرانی

 

محمد مهدی زردوغی-مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری جامی|رابطه ای که بین قیمت فلزات و کالاهای اساسی و افزایش نرخ دلار ایجاد می شود، باعث سودآوری شرکت‌ها در بازار سرمایه در سال جاری نسبت به سال جاری خواهد شد.

کالاهای اساسی به دو بخش قابل تقسیم است. دسته اول، شامل فلزات پایه مثل مس، روی، سرب، شمش فولاد خواهند بود و دسته بعدی کالاهایی را شامل می شود که بیشتر بر پایه نفت خام هستند.

در دسته اول، از ابتدای سال 2018 میلادی، نوسانات فلزات پایه در حد 3 درصد بوده که نوسانات قابل توجهی محسوب نمی شود. به طور خاص در معاملات فلز مس می بینیم که از ابتدای سال 2018میلادی موجودی انبارهای مس نزدیک به 50 درصد رشد کرده و این رشد نشان می دهد که تولید کننده های مس از توجیه لازم جهت تولید برخوردار بوده اند. بعد از افزایش نرخ های اخیر، توجیه تولید برای کارخانه ها ایجاد شد و این امر موجب افزایش موجودی انبارهای فلزات اساسی شده است.

اما در دسته دوم که متأثر از قیمت نفت است با توجه به رشد اخیری که قیمت نفت داشته است و توانسته در مواردی به مرز 70 دلار نزدیک شود شانس افزایش قیمت در این دسته از کالاهای مرتبط با نفت در سال بیشتر خواهد بود. مثلا کالاهایی از جمله بوتادیین و پروپیلن ، کالاهایی هستند که نزدیک به 10 درصد از ابتدای سال 2018 میلادی رشد داشتند.

سایر کالاهایی که از قیمت نفت متأثر می شدند مثل پلی اتیلن ها، به طور متوسط بیش از 5 درصد رشد قیمت داشتند که در واقع اثرات افزایش قیمت نفت بوده است. اما افزایش قیمت نفت یکی از مشکلاتی که ایجاد می کند افزایش سطح تولید نفت شیل است که در واقع اخیرا باعث شده که دوباره تولیدات نفت آمریکا به سطح بیش از 10 میلیون بشکه نزدیک شود. این امر نشان دهنده این است که در این بخش مازاد عرضه در بازار وجود خواهد داشت که می تواند بر قیمت نفت و کالاهای پتروشیمی اثرگذار باشد.

کارشناسان معتقدند که افزایش نرخ بهره در آمریکا که عموما بایستی باعث تقویت دلار شود فقط یک بار در تاریخ باعث کاهش ارزش دلار شده است و آن هم در سال 2007-2008 میلادی بوده که به تبع آن بحران جهانی به وجود آمده است.

درصد زیادی ازکارشناسان معتقدند که سال 2018 می تواند تکرار تاریخ افت قیمت کالاهای اساسی مثل سال 200-2008 باشد.

پیش بینی‌های بلند مدت تا پایان سال 2018 میلادی حاکی از این است که قیمت کالاهای اساسی تا انتهای سال، کاهش 10 الی 15 درصدی خواهد داشت.

درست است که پیش بینی ها حاکی از افت قیمت درکالاهای اساسی است. اما عموما فروش شرکت‌های بورسی از دو عامل نرخ های جهانی و نرخ ارز تبعیت می کنند. به این ترتیب،با توجه به این که نوسانات نرخ ارز در یک سال گذشته در سطح 10-15 درصد بوده است، لذا کاهش قیمت کالاهای اساسی و فلزات و نفت از محل افزایش نرخ ارز در سال آتی جبران خواهد شد.

رابطه ای که بین قیمت نرخ فلزات و کالاهای اساسی و افزایش نرخ دلار ایجاد می شود، باعث سودآوری شرکت ها در سال جاری  نسبت به سال جاری خواهد شد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید