شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیبیمه با ساختار دولتی به جایی نمی‌رسد!

بیمه با ساختار دولتی به جایی نمی‌رسد!

صنعت بیمه در کشورمان ناشناخته است

فرهنگ‌سازی، تبلیغات و جذب مشتری به صورت خودآگاهانه، باعث افزایش سرمایه بیمه‌ها می‌شود

 عضو کمیسیون اقتصادی: ضریب نفود بیمه درایران دارای سهم بسیار ناچیزی است

نماینده مردم تهران در مجلس: فرهنگ‌سازی عمومی دیگر گامی است که باید صنعت بیمه بردارد

ایرج ندیمی: بیمه ها درصدد فرهنگ سازی برای فروش پرتفوی خود نیستند

محمد رجایی: بیمه در کشور خلاصه به دو بیمه شخص ثالث و حوادث شده است

جعفرقادری: صنعت بیمه، نیازهای مشتریان داخلی را پاسخگو نیست

عباس صلاحی: صنعت بیمه از ناهنجاری‌های ساختاری رنج می‌برد

صنعت بیمه همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی نام برده می‌شود و این صنعت طی هر دهه دارای یک پوست‌اندازی در ارائه خدمات به مشتریان خود بوده اما عدم فرهنگ‌سازی و معرفی پوشش‌های بیمه‌ای در کشور باعث شده که مردم آگاهی چندانی از مزایای این صنعت و آینده‌نگری آن نداشته باشند. بیمه جزو مهم‌ترین کالاهای اجتماعی است که متاسفانه کشورهای جهان سوم گرایش چندانی به آن ندارند و این جامعه سنتی بیشتر به سمت باورهای خود حرکت می‌کنند تا اینکه بیمه‌ها را در اولویت قرار دهند.

این مشکل در کنار فضای غیررقابتی اقتصاد ایران، باعث شده بسیاری از بخش‌های سرمایه‌ای با چالش کمبود سرمایه‌گذار مواجه شود تا عملا پتانسیل‌های فراوانی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی وجود دارد، شکوفا نشود.

نبود آشنایی کافی با صنعت بیمه به موازات عدم فرهنگ‌سازی مناسب این صنعت، تاثیر بسزایی درشرایط نامساعد اقتصاد و مالی گذاشته چراکه نبود نوآوری و اطلاع رسانی در این صنعت باعث عدم استقبال مردمی از مزایای بیمه شده است.

در بعد کلان‌تر باید تاکید کرد که چالش عدم آشنایی به‌تنها مختص آحاد جامعه نبوده و در بخش‌های گوناگون و با سابقه اقتصادی کشور چون نفت و گاز و پتروشیمی، برق، صادرات و واردات، تسهیلات بانکی و پروژه‌های عمرانی دولتی و خصوصی نیز جاری و ساری است. درهمین خصوص و برای تشریح موضوع  گفت و گوهایی  با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه صنعت بیمه داشته ایم که درادامه می خوانید:

 

اهمیت بیمه در اقتصاد

در ابتدا فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، درخصوص اهمیت بیمه در اقتصاد کشور گفت: بیمه از لحاظ کاهش ریسک‌پذیری مورد توجه فعالان اقتصادی بوده و پیشرفت در این صنعت، با میزان توسعه‌یافتگی اقتصادی و اجتماعی کشور در ارتباطی مستقیم قرار دارد.

وی ادامه داد: صنعت بیمه در جوامع پیشرفته توانسته جایگاه مناسب خود را در امور اقتصادی-اجتماعی بدست آورد چراکه این صنعت  با دریافت حق بیمه در توسعه اقتصادی کشور نقش به سزایی داشته و با اطمینان‌سازی فعالیت‌های تولیدی و … گام در روند سازندگی و پیشرفت می‌گذارد.

وی افزود: مهم‌ترین ماموریت بیمه‌ها کاهش ریسک اقتصادی بوده و یکی از ارکان تعیین رتبه کسب‌وکار نیز پوشش ریسک‌های موجود در تمامی فضاهای یک جامعه است بنابراین زمانی که فضای کسب و کار و به مراتب آن اگر ریسک‌پذیری محیط سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم باشد، نشانگر ثبات اقتصاد و امنیت فضای اقتصادی آن کشور است.

 

مدیران سنتی و تزریق ایده‌های جدید

محمدرضا پور‌ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز درباره درخصوص عملکرد ضعیف صنعت بیمه در جذب مشتری تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت بیمه، حضور مدیران بازنشسته‌ای است که کماکان با ذهنیت منسوخ شده خود در صدر هرم مدیریت قرار گرفته‌اند و جایی برای جوان تحصیل‌کرده و خوش‌فکر نگذاشته‌اند.

وی ادامه داد: استارت‌آپ‌ها و راه‌اندازی ایده‌های جذاب و نوین بیمه‌ای یکی از عناصر مقابله جوانان با مدیرانی است که هیچگاه قصد بازنشستگی ندارند بنابراین باید مدیران فعلی با فراغ‌بال ورود نیروی جوان را به صنعت بیمه بپذیرند.

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه به موضوع عدم استقبال مردمی اشاره و گفت :این مشکل صنعت بیمه حاکی از تفکرات قدیمی و نبود نوآوری در این صنعت است.

او تاکید کرد: صنعت بیمه نیازمند پوست‌انداز مدیریتی بوده زیرا تزریق تفکر جوان و ایده‌های ناب می‌تواند صنعت بیمه را از این رکود نجات دهد.

وی افزود: صنعت بیمه کشور به‌غیر از بیمه‌های اجباری حرف چندانی در جامعه ندارد و میل و اشتیاقی از سمت مردم برای ورود و سرمایه‌گذاری در این صنعت وجود ندارد؛ ایده‌های جدید کاملا می‌تواند وضعیت بیمه‌ها را از رخوت کنونی نجات دهد.

 

صنعت بیمه‌ ایران در اقتصاد غیرنفتی، نقشی ندارد

سیدحسن حسینی شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه صنعت بیمه در کشورمان ناشناخته است، گفت: صنعت بیمه در ایران تاکنون نتوانسته در توسعه صادرات غیرنفتی تاثیر بسزایی بر اقتصاد کشور داشته باشد اما در اقتصاد جهانی بیمه به عنوان یک صنعت وسیع و موثر در رشد اقتصادهای در حال توسعه شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: صنعت بیمه در ایران همانند بسیاری از صنایع در کشور از شاخص رقابت پذیری به دور بوده بنابراین تاثیر این صنعت بر اقتصاد کشور نیز محدود است بنابراین بیمه مرکزی باید درصدد تغییر سیاست‌گذاری ها و برنامه ریزی خود باشد تا با اطمینان سازی و اعتماد بیمه گر و بیمه گذار موجب سرپا ایستادن صنعت بیمه شود.

وی افزود: ضریب نفود بیمه در ایران دارای سهم بسیار ناچیزی است و اگر دولت حمایتی در این راستا نداشته باشد، این صنعت نمی‌تواند در حوزه‌های مختلفی همچون سرمایه‌گذاری، کشاورزی و … نقش خود را بدرستی ایفا کند.

 

دولتی بودن بزرگترین مسئله صنعت بیمه

ایرج ندیمی نماینده سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه اظهار کرد: صنعت بیمه باید در نظام اقتصادی کشور گسترش یابد و سبد بیمه‌ها به گونه‌ای بازتعریف شود که بتواند بخشی از هزینه‌های دیگر بیمه‌ها را هم‌پوشانی کند، در این صورت بیمه می‌تواند از لحاظ کمی و کیفی در کشور توسعه یابد.

وی افزود:متاسفانه فرهنگ بیمه در کشورمان مرسوم نشده و بسیاری از مردم با بیمه‌ها غریب هستند و تا زمانی که اقتصاد کشور متکی به نفت باشد، بیمه جایگاهی را برای خود بدست نمی‌آورد؛ همین عدم شناخت بیمه‌گذاران باعث شده که اگر کسی از بیمه شخص ثالث متضرر می‌شود نتواند آن خسارت را از طریق بیمه‌های دیگر جبران کند.

ندیمی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین ضعف بیمه‌ها، دولتی بودن است، تاکید کرد: نسبت بیشتر بیمه‌های کشور ماهیت دولتی بودن را یدک می‌کشند بنابراین صنعتی که وابسته به دولت باشد چندان هزینه‌ای برای فرهنگ‌سازی نمی‌کند؛ برای مثال سهم بیمه‌های خصوصی با بیمه ایران اصلا قابل قیاس نیست و تا زمانی که این نسبت به طرز قابل توجهی به سمت دولتی سنگینی کند، هیچ بیمه‌ای گام در مسیر فرهنگ سازی نمی گذارد ؛ از سوی دیگر رقابت پذیری بیمه‌ها نیز افت محسوسی داشته است زیرا هیچکدام از آنها درصدد فرهنگ سازی برای فروش پرتفوی خود نیستند.

وی تاکید کرد: دخالت دولت در نرخ گذاری بیمه‌ها زیاد شده و دولت باید این موضوع را قبول کند که نرخ گذاری امری دولتی نیست و باید با ایجاد رقابت و ارائه پرتفوی بهتر و خدمات مناسب، بیمه را در جامعه رواج داد.

 

 

غفلت از فرهنگ سازی بیمه عمر

در ادامه ذوالقدر با اشاره به اینکه صنعت بیمه نیازمند فرهنگ‌سازی است، گفت: امتناع از وجود بیمه در سبد اقتصادی کشور، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اقتصادی خانواده‌ها بوده که نبود آموزش و فرهنگ‌سازی نقش خود را نشان داده است.

وی اضافه کرد: هزینه در فرهنگ‌سازی و رفع محدودیت‌های فنی بیمه‌ها بعلاوه افزایش تنوع در پرتفوی بیمه‌ها می‌تواند باعث تاب‌آوری جامعه‌ در برابر حوادث شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه بیمه می‌تواند به یکی از مهم‌ترین منابع تامین مالی کشور تبدیل شود، تاکید کرد: اصلاح قانون بیمه می‌تواند بیمه‌گذار و بیمه‌گر را از روند بیمه‌ها راضی نگاه دارد و همین افزایش سطح تعامل باعث ورود مردم به صنعت بیمه و اطمینان آنها با نظام بیمه‌ای کشور می‌شود؛ نقش بیمه‌ها در فرهنگ‌‌سازی بسیار تاثیرگذار بوده زیرا اگر موضوع بیمه و به خصوص بیمه عمر در جامعه فرهنگ‌سازی شود، ضریب نفوذ بیمه در کشور افزایش پیدا کرده و نگاه عام مردم به اخذ سود بانکی نیز کاهش پیدا می کند .

 

تبلیغات ضعیف و بدور از فرهنگ سازی

دبیرکمیسیون اقتصادی مجلس بی اعتمادی مردم به بیمه‌ها را نکته‌ای منفی برای این صنعت عنوان کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از درآمدهای ناشی از صنعت بیمه باعث تبلیغات فراوانی به نفع این صنعت شود تا ضعف‌های آن بازگو نشود.

وی افزود: در زمان تحریم‌ها، بیمه مرکزی اعلام کرد که بیمه‌های کشتی نفت‌کش را برعهده می‌گیرد اما وقوع حادث احتمالی می‌تواند صنعت بیمه کشور را ورشکسته کند

حسینی شاهرودی تاکید کرد: فرهنگ‌سازی عمومی دیگر گامی است که باید صنعت بیمه بردارد چراکه این صنعت از اعتماد مشتریان برخوردار نیست اما  ایجاد امنیت خاطر به بیمه گزاران و فرهنگ سازی در همین راستا می توانند به اشاعه فرهنگ بیمه کمک کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:  صنعت بیمه نیازمند سیاستگذاری صحیح بوده تا با اعتمادسازی و فرهنگ سازی از روشهای نوین به پیشرفت برسد.

 

بیمه‌ها سنتی بودن خود را حفظ کردند

محمد رجایی باغ سیایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم اظهار کرد: رویکرد و سیاست‌گذاری کلان بیمه‌ای کشور دولتی بوده و تاکنون ماهیت دولتی و سنتی بودن خود را حفظ کرده و تا زمانی که بیمه‌ها خصوصی و از حالت سنتی خارج نشوند، طبیعتا هزینه‌ای برای فرهنگ سازی در دستور کار خود قرار نمی دهند؛ فرهنگ سازی در صنعت بیمه نیازمند هزینه است تا جامعه بتواند نیازهای خود را از طریق بیمه شناسایی و پوشش دهد .

وی ادامه داد: متاسفانه بیمه در کشور خلاصه به دو بیمه شخص ثالث و حوادث شده و نبود کارگزار حرفه‌ای و عدم فرهنگ سازی و آشنایی مردم باعث شده تا بیمه‌های دیگری همچون بیمه عمر، سرمایه گذاری و … در کشور ناشناخته بماند.

 

بیمه در هر حوزه‌ای سودآور است

جعفرقادری عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه تاکید کرد: صنعت بیمه، نیازهای مشتریان داخلی را پاسخگو نیست چراکه تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته و منابع مالی آنها نیز چندان افزایشی طی سال های گذشته نداشته است؛ صنعت بیمه نیازمند آخرین پیشرفت‌های بین‌المللی است تا تمامی نیازهای جامعه را دربر بگیرد.

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی یکی از اصل‌های مهم جذب مشتری در این صنعت بوده زیرا بیمه با ورود به هر حوزه‌ای توانسته رشد فعالیت‌های اقتصادی را پدید آورد بنابراین فرهنگ‌سازی می‌تواند باعث کاهش ریسک و جبران پوشش هزینه‌های پیش بینی نشده جامعه و مخصوصا بنگاه های اقتصادی شود.

 

بیمه‌های غیراجباری، مورد استقبال نیستند

عباس صلاحی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه صنعت بیمه از ناهنجاری‌های ساختاری رنج می‌برد، اظهارکرد: عدم وجود فرهنگ‌سازی و تبلیغات در این صنعت، باعث شده که عمده جامعه از تنوع پرتفوی این صنعت غافل باشند و چندان ورودی به این صنعت نداشته باشند.

وی ادامه داد: جامعه بیمه‌شونده تاکنون شاهد این قضیه بوده که شرکت‌های بیمه‌گر در زمان دریافت حق‌بیمه‌ها وعده‌های جذابی می‌دهند اما در زمان پرداخت خسارت بهانه‌گیری‌هایی می‌کنند که خسارت را کامل نپردازند؛ این امر باعث بی‌اعتمادی مردم به صنعت بیمه شده و دیگر بیمه‌ها «همانند شخص‌ثالث اجباری نباشد» با استقبال چندانی مواجه نمی‌شوند.

وی ادامه داد: بنابراین دولت به ‌عنوان مهم‌ترین سیاست‌گذار صنعت بیمه راهکار فرهنگ‌سازی را پیش‌پای این صنعت بگذارد و تا زمانی که بیمه‌ها گام در مسیر فرهنگ سازی و آشنایی مردم با صنعت بیمه نکنند، طبیعتا بیمه نیز پیشرفتی را حاصل نمی کندد.

صلاحی ادامه داد: اگر قرار است شرکتی به جای بدهی واگذار شود باید شرکت‌های سودده باشند که این شرکت ها بتوانند حامی شرکت‌های بیمه باشند بنابراین درخصوص واگذاری شرکت‌ها، دولت باید برنامه‌ریزی منسجم و مدیریت قوی را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه بیمه‌ها باید با رقابت‌پذیری سعی در پوشش ریسک‌ها داشته باشند، اظهارکرد: رقابت سالم و افزایش میزان پوشش‌های ریسک در جامعه می‌تواند زمینه ساز رشد ورود مردمی و صنعتی به بحث بیمه‌ای باشد بنابراین فرهنگ‌سازی، تبلیغات و جذب مشتری به صورت خودآگاهانه، باعث افزایش سرمایه بیمه‌ها می‌شود.

 

تبعیت از سیاست‌های سنتی دولتی مهمترین نقد به صنعت بیمه

رجایی در ادامه با اشاره به اینکه باید از دولتی بودن در محیط کسب‌وکار دوری کنیم، تاکید کرد: مهم‌ترین نقد به صنعت بیمه، تبعیت از سیاست‌های سنتی تحت محوریت دولت بوده که هیچگاه نوآوری را در خود لحاظ نمی کند ؛ ورود بیمه‌ها به بازارهای اکتشافی جدید، انتقال سرمایه‌های جدید و ارائه انواع بیمه‌های روز و کارآمد می‌تواند صنعت بیمه‌ای که به صورت انحصاری مدیریت می‌شده را تحت تاثیر قرار دهد. جدید

نماینده مردم در خانه ملت گفت: دولتی ماندن بیمه ها پس از انقلاب تا کنون، یک ضعف بزرگ است زیرا در هر حوزه اقتصادی که انحصار وجود داشته باشد، تقریبا در آن حوزه شاهد نوآوری و فرهنگ سازی نبوده ایم.

 

بی اطلاعی جامعه از انواع بیمه ها

جعفر قادری نیز در همین راستا گفت: صنعت بیمه باید با شناسایی ریسک های موجود در جامعه و سپس معرفی خدمات بیمه‌ای به جامعه در راستای بهبود وضعیت بیمه‌ای گام بردارند.

وی ادامه داد: عملکرد ضعیف بیمه باعث ایجاد جذابیت بین مردم نبوده و نباید بیمه‌گران انتظار داشته باشند که بیمه‌شوندگان با پای خود به این صنعت ورود کنند؛ شرایط جدید جامعه کشور این حس را ایجاد کرده که باید قدرت مانور بیمه‌ها نسبت به گذشته بیشتر شود زیرا ظرفیت اقتصادی کشور افزایش یافته و بیمه‌ها همگام با این ظرفیت حرکت نکرده‌اند و جامعه از چگونگی بیمه‌ها بی اطلاع هستند.

 

نظارت بر فرهنگ سازی

عباس صلاحی رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از عدم نظارت بیمه مرکزی بر فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیمه‌ها برای رشد این صنعت گفت: نظارت بر زیرمجموعه‌ها تنها بر مباحث مالی خلاصه نمی‌شود بلکه باید چتر نظارت بر نحوه فرهنگ‌سازی، آموزش، اطلاع رسانی و … گسترش یابد؛ همگانی‌سازی بیمه جزو اهداف دور از دسترس این صنعت نیست بنابراین با اطلاع رسانی صحیح و آزادسازی تعرفه‌ها و البته ایجاد رقابتی صحیح می توان به این اصل دست یافت.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید