پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالی"بورس" پادزهر سفته‌بازی بازار "دلار"

“بورس” پادزهر سفته‌بازی بازار “دلار”

همواره افزایش قیمت دلار اثر تورمی سنگینی بر کشور وارد کرده و بهترین ابزار در حال حاضر برای جلوگیری از افزایش تورم و سفته بازی در بازار دلار، “بورس” است.
به گزارش رتبه آنلاین، مهدی افضلیان کارشناس بازار سرمایه به بورس نیوز گفت: رشد خوبی در بازار سرمایه اتفاق افتاد و تقریبا از اواسط هفته اخیر، وضعیت بازار تغییر کرده و رو به منفی و صف‌های فروش حرکت کرد.
وی ادامه داد: برخی صنایع مانند پالایشی، گروه خودروسازی، بانکی و فلزات اساسی در وضعیتی بهتر بوده، اما در نهایت بازار روند منفی خود را حفظ کرد.
میزان نقدینگی باید رصد شود
این کارشناس بازار سرمایه در بررسی وضعیت بازار در ریزش یا اصلاح، خاطر نشان کرد: باید میزان نقدینگی ورودی به بازار در روز چهارشنبه و یا شنبه رصد شود چرا که ارزش معاملات سهام و روزانه شرکت‌ها در کل بازار برای تصمیم گیری درست‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
افضلیان به رشد بازار در یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: از سال ۹۸ رشد آغاز شده و به سال ۹۹ رسید. مباحثی، چون ورود نقدینگی، حمایت دولت، مباحث سهام عدالت و صندوق‌های‌ای تی اف همگی حاکی از آن است که دولت به دنبال وارد کردن نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه بوده تا از ورود پول به بازار‌های موازی جلوگیری کند.
وی افزود: همواره افزایش قیمت دلار اثر تورمی سنگینی بر کشور وارد کرده و بهترین ابزار در حال حاضر برای جلوگیری از افزایش تورم و سفته بازی در بازار دلار، “بورس” است.
این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت فعلی بورس، نمی‌توان منفی‌های رخ داده در بازار را یک روند میان مدت در نظر گرفت چرا که در صورت رخداد این اتفاق، عملا برنامه‌های دولت برای عرضه صندوق‌های‌ای تی اف، سهام عدالت و واگذاری به عموم مردم با چالشی سنگین مواجه خواهد شد.
حمایت همه جانبه دولت بازار را رها نمی‌کند
وی به حمایت دولت و ابراز مشارکت عمومی مردم برای ورود به بازار سرمایه اشاره و عنوان کرد: با حمایت همه جانبه از سوی دولت برای اولین بار در سطح کلان نمی‌توان تصور بدی نسبت به بازار سرمایه، کاهش قیمت‌ها و اینکه به حال خود رها می‌شود، داشت.
افضلیان ضمن بیان طبیعی بودن نوسان در بازار سرمایه، اضافه کرد: وقتی در یک روند صعودی طولانی مدت و ادامه دار هستیم هرگونه هیجان کوچک موجب اصلاح خواهد شد، این هیجانات به خاطر ورود تحت تبلیغات عموم افراد جامعه (با دانش کمتر) اتفاق افتاده که دیدن کاهش قیمت ۵ درصدی روزانه در دارایی برای آن‌ها امری غیرعادی بوده و تصور بر ادامه دار بودن آن دارد، باعث می‌شود علاوه بر منفی شدن، فشار فروش نیز ایجاد شود.
سیگنال هیجانی سهامداران نوپا
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: هرچقدر سرمایه گذار نوپا به بورس ورود پیدا کند، باید انتظار هیجان در جهت مثبت و هم درجهت منفی را داشت. میزان هیجانی که بازار در شرایط فعلی تجربه می‌کند نسبت به سال گذشته بیش از چند برابر شده است.
وی ادامه داد: با تمام موارد ذکر شده نباید انتظار ریزش‌های زیاد را در بازار سرمایه داشته باشیم بلکه اصلاحات مقطعی، جزیی از بازار بوده و نمی‌توان آن را نادیده گرفت، لازم است سرمایه گذاران در این شرایط، جو هیجانی را از خود دور کرده تا بتوانند معاملات بهتری در بازار تجربه کنند.
افضلیان در خصوص سهام ارزنده بازار سرمایه گفت: باید بحث تولید، فروش، پی به‌ای و ارزش گذاری را در نظر گرفت.
وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های کوچک، بیشتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند و شاید سی یا ۴۰ درصد درگیر حباب باشد.
توجه بازار به شرکت های انتخابی دولت
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: شرکت‌هایی که توجه دولت به آن‌ها بیشتر بوده و قرار است در قالب صندوق‌های‌ای تی اف یا سهام عدالت (۳۶ شرکت بورسی) عرضه شوند، توجه بازار سرمایه را به خود جلب خواهند کرد چرا که رشد این قیمت‌ها برابر با افزایش ارزش عرضه در قالب‌های مذکور است.
افضلیان در پایان افزود: سهامداران می‌توانند این شرکت‌ها را یافته و در نهایت تصمیمات لازم را در خصوص خرید یا فروش اخذ کنند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید