پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزبورس با پیروزی بایدن دچار شوک ضعیف و موقت می‌شود

بورس با پیروزی بایدن دچار شوک ضعیف و موقت می‌شود

با نزدیک شدن انتخابات آمریکا احتمال پیروزی بایدن در این انتخابات بر اساس نظرسنجی ها پررنگ تر به نظر می رسد و تحلیل های متفاوتی در مورد پیامدهای پیروزی احتمالی وی در بورس تهران ارائه می شود.

به گزارش رتبه آنلاین از کاماپرس، هر چند هنوز تا انتخابات آمریکا زمان زیادی باقی مانده و وقایع مختلف می تواند سرنوشت این انتخابات را عوض کند اما نظرسنجی ها از فاصله جو بایدن با ترامپ و پیروزی احتمالی وی خبر می دهند.

برخی تحلیل گران اقتصادی معتقدند بورس تهران واکنش چندان شدیدی به انتخاب هر یک از دو نامزد نخواهد داشت و برخی دیگر عقیده دارند پیروزی هر یک از این دو نامزد می تواند آثار و تکانه های شدیدی در بورس ایجاد کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در این باره نوشته است: برخی معتقدند اگر جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برنده شود، بازارهای مالی ایران دچار شوک می‌شوند. آنها اما این شوک را موقتی و حتی اگر شوکی واقع شود علت آن را ارائه ارزهای خانگی از ترس ارزان شدنشان به بازار ارز می‌دانند. این دسته از کاربران تحلیل مشخصی درباره بازار سهام ندارند و اکثرشان معتقدند که اتفاق خاصی برای بازار سهام با روی کار آمدن بایدن نمی‌افتد.

پیروزی بایدن برای بورس تهران شوکه کننده تر است

عده‌ای دیگر هم این موضوع را مطرح می‌کنند که چه ترامپ رای بیاورد و چه بایدن، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خیلی روی بازارسهام ایران تاثیر خاصی ندارد و همه چیز برمی‌گردد به انتخابات ریاست جمهوری کشور خودمان در سال آینده و نگاه رئیس‌جمهور و کلیت نظام به سرمایه‌گذاری در بورس.

فرزانه فیروز کارشناس بازار سرمایه در این باره به کاماپرس می گوید: پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا بورس را با شوک بیشتری نسبت به پیروزی ترامپ مواجه می کند اما این شوک گذرا و موقت است.

وی با بیان این که پیروزی بایدن اثر شدیدی بر قیمت ارز خواهد داشت، می افزاید: کاهش  ۳۰ تا ۵۰ درصدی نرخ دلار در صورت پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا با مواضعی که وی درباره برجام اتخاذ کرده ، محتمل است و همان گونه که افزایش قیمت دلار قیمت سهام را دچار تکانه های شدید کرد چنین کاهشی نیز قیمت سهام را با تکانه ها و نوسان های منفی مواجه می کند.

فیروز با بیان این که در هر صورت شوک پیروزی بایدن به بورس موقت است خاطر نشان کرد: ریزش های یک ماه اخیر و نوسان های منفی کنونی بورس موجب شده است که قیمت سهام اکنون با نرخ دلار ۴۰ درصد زیر قیمت بازار هماهنگ باشد و پیروزی بایدن نمی تواند تکانه شدیدی در بازار سهام ایجاد کند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید