پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هابه برنامه جدید ارزی بانک مرکزی خوشبین هستیم / قیمت دلار ارزان...

به برنامه جدید ارزی بانک مرکزی خوشبین هستیم / قیمت دلار ارزان می‌شود

فعالان بخش خصوصی نسبت به برنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر تعدیل و کاهش نرخ ارز خوشبین هستند و می‌گویند در آینده قیمت دلار ارزان می‌شود.
به گزارش رتبه آنلاین از تجارت‌نیوز، عبدالناصر همتی در واکنش به شائبه ممانعت عمدی این بانک از کاهش قیمت دلار با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «نرخ فعلی به هیچ وجه قیمت ذاتی دلار نیست و برای تعدیل آن برنامه داریم.» این در حالی است که در نیمه نخست سال جاری فعالان اقتصادی نسبت به افزایش قیمت ارز انتقاد و برای اصلاح ساختار و یکسان‌سازی آن پیشنهادهایی را ارایه داده‌اند. اما حالا با اظهار نظر قابل تامل رئیس کل بانک مرکزی به نظر می‌رسد که متولی این نهاد پولی برای کاهش نرخ ارز برنامه تازه‌ای دارد.

در همین حال نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره اظهارات اخیر رئیس بانک مرکزی مبنی بر تعدیل نرخ ارز به تجارت‌نیوز می‌گوید: آینده دلار بستگی به سیاست‌های بانک مرکزی دارد. یکی از دلایلی که طی این سال‌ها ارزش ریال تنزل پیدا کرد، به اتخاذ سیاست‌های غلط بانک مرکزی مربوط می‌شود که باعث شد ارزش ریال در مقابل دیگر ارزهای خارجی کاهش یابد.

علاء میرمحمدصادقی معتقد است که ریال ارزش باطنی زیادی دارد و قیمت واقعی دلار نباید بیش از این تقویت شود.

او می‌گوید: رایج کردن دلار در برابر تجارت خارجی و فراهم‌سازی برخی مسائل سیاسی منجر به آن شده که ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی تنزل یابد. چنانچه بانک مرکزی و دولت تدابیری تازه‌ای را در برابر تقویت ارزش ریال در نظر بگیرند قیمت دلار قطعا کاهش خواهد یافت.

میرمحمدصادقی در پاسخ به این پرسش که در این بازه زمانی قیمت واقعی دلار چقدر است؟ می‌افزاید: در حال حاضر قیمت دلار در بازار بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است. دولت هم نرخ دلار را بر مبنای چهار هزار و ۲۰۰ تومان محاسبه می‌کند درحالی که نرخ واقعی دلار با این دو نرخ متفاوت است.

قیمت منطقی دلار ۸ هزار تومان است
از سوی دیگر یحیی آل‌اسحاق، عضو هیات نمایندگانی اتاق بازرگانی تهران هم در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ دلار ارزان خواهد شد یا خیر؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: نرخ واقعی دلار به میزان عرضه و تقاضا در جامعه باز می‌گردد. ارزش دلار هم همانند دیگر اقلام بر اساس میزان تقاضایی که برای آن وجود دارد تعیین و تکلیف می‌شود.

یحیی آل‌اسحاق می‌افزاید: برخی معتقدند بخشی از تاثیرگذاری‌ها درباره تعیین نرخ ارز به سیاست‌های بانک مرکزی مربوط می‌شود. ابهاماتی درباره تعیین نرخ ارز در جامعه ایجاد شده و برخی می‌گویند که بانک مرکزی براساس سیاست‌هایی که دارد، اجازه نمی‌دهد نرخ دلار کاهش یابد. این درحالی است که رئیس کل بانک مرکزی به طور شفاف نسبت به تعدیل نرخ ارز سخن گفت.

او به نرخ واقعی دلار در این مقطع کنونی اشاره می‌کند و می‌گوید: در این مقطع کنونی آن طور که احساس می‌شود قیمت منطقی دلار حدود هشت هزار تومان است.

قیمت ارز ارزان می‌شود
در عین حال رئیس کنفدراسیون صادرات ایران هم معتقد است که یکی از سیاست‌های اصلی بانک مرکزی ساماندهی بازار ارز است. تعیین نرخ ارز موضوعی نیست که به‌طور دستوری و نظری اعمال شود. قطعا میزان عرضه و تقاضا نرخ ارز را متعادل خواهد کرد.

محمد لاهوتی به تجارت‌نیوز می‌گوید: در این مقطع زمانی نمی‌توان به طور مشخص اعلام کرد که نرخ ارز چقدر است؛ چرا که درباره نرخ ارز نظرات مختلفی از سوی بخش خصوصی و دولت ارائه و اعلام می‌شود.

او به سیاست‌های جدید بانک مرکزی در حوزه نرخ ارز اشاره می‌کند و می‌افزاید: در دوره عبدالناصر همتی اتفاق‌های خوبی در حوزه ارز رخ داد. کنترل نوسانات هیجانی نرخ ارز و ثبات نسبی آن در بازار مهمترین اقدامی بود که انجام شد. اگر چه نرخ فعلی ارز عدد مورد نظر بانک مرکزی و مسئولان نیست اما پیش‌بینی می‌شود که سیاست‌ها حداقل براساس کاهش و تعادل نرخ ارز باشد. اینکه کاهش نرخ ارز چقدر محقق شود این‌ موضوعی است که به میزان عرضه و تقاضای ارز بستگی دارد.

نرخ واقعی ارز کمتر از ۱۰ هزار تومان است
همچنین عضو دیگر اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا نسبت به اظهار نظرهای رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تعدیل نرخ ارز خوشبین هستید یا خیر؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: چنانچه بانک مرکزی در این شرایط به سمت اصلاح و یکسان‌سازی نرخ ارز دولتی گام بردارد، می‌توان نسبت به کاهش نرخ دلار در بازار آزاد امیدوار شد.

حسن فروزان‌فرد درباره پیش‌بینی ارزانی قیمت دلار می‌افزاید: مدتی پیش که قیمت دلار کانال ۱۲ هزار تومان را رد کرد اعلام کردم که در این شرایط قیمت دلار بیش از هفت هزار تومان نیست؛ چرا که معتقدیم آنچه که درباره تقاضای نرخ ارز رخ داده ارتباطی به تقاضای واقع‌بینانه بازار نداشته است بلکه هدف از افزایش تقاضا برای خرید دلار ۱۸ هزار تومانی تنها جنبه سودآوری بوده است.

او تصریح می‌کند: در این شرایط کسی توان مدیریت سه نرخ ارز را در اقتصاد ندارد. بنابراین برای دستیابی و تعادل پایدار به یک نرخ ارز کمتر از ۱۰ هزار تومان باید به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز گام برداشت. امیدواریم با توجه به کاهش بودجه سال آتی گامی جهت واقعی‌تر کردن نرخ ارز برداشته شود.

به نظر می‌رسد فعالان اقتصادی هرچند نسبت به وعده ارزانی قیمت دلار در آینده خوشبین هستند اما در عین حال معتقدند که دولت توان مدیریت سه نرخ ارز دولتی، نیمایی و آزاد را نخواهد داشت. حال در نهایت باید منتظر ماند و دید که آیا دولت و بانک مرکزی می‌توانند برنامه کاهش  و تعدیل نرخ ارز را در دستور کار قرار دهند یا خیر؟

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید