پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیبهره وری در صنعت رنگ پررنگ شد

بهره وری در صنعت رنگ پررنگ شد

پس از آنکه گروه «رنگ‌، رزین و چسب» در سال 91 توانست به بهترین سال عملکرد از نظر میانگین بهره‌وری رسید با رکودی کوتاه مواجه شد اما از سال‌های 92تا 94 توانست این رکود را جبران کرده و بار دیگر عملکرد بهره‌وری خود را به سال رکورد زنی خود نزدیک کند.

به گزارش رتبه‌آنلاین، «رنگ، رزین و چسب» یکی از قدیمی‌ترین صنایع ایرانی بوده که پیشینه آن به سال 41 می‌رسد که با تولید نخستین محصول رنگ روغنی با استفاده از رزین الکید توسط شرکت پلاسکار به بازار عرضه و فعالیت‌های تولیدی این صنعت رسما آغاز شد.

پس از آن و در سال 1344 صنعت رنگ‌سازی و تولید رنگ‌های روغنی در ایران شکل تازه‌ای به خود گرفته و واحدهای تولیدی بسیاری فعالیت خود را آغاز کردند.

شرکت‌های «تاباشیمی»، «دیروپ ایران»، «رنگین»، «سوپررنگ» و «پارس پامچال» از جمله شرکت‌هایی هستند که در این سال پا به عرصه صنعت رنگ کشور گذاشته و محصولات جدیدی مانند لاک‌های روی چوب، رنگ‌های هوا خشک و کوره‌ای صنعتی و رنگ‌های تعمیری خودرو را به بازار عرضه کردند.

از اواخر دهه 50 تعداد واحدهای تولیدکننده رنگ افزایش یافت و امروز صنعت رنگ کشور با بیـش از 350 واحد صنعتی مجاز با مجموع ظرفیت 900هزارتن در سال تولید انواع رنگ‌های ساختمانی و صنعتی و همچنین صدها واحد غیر مجاز مشغول به فعالیت هستند.

سیدحسن تهرانی، عضو هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان رنگ و محصولات وابسته ایران درخصوص این صنعت گفته که در حال حاضر ایران 46 درصد رنگ کشور ترکمنستان، 69 درصد رنگ تاجیکستان، 94 درصد چسب افغانستان، 32 درصد چسب ترکمنستان و 23 درصد چسب مورد نیاز عراق را تامین می کند.

وی دلایل پایین بودن صادرات این محصولات به رغم برخورداری از مزیت ها و پتانسیل های بالای این صنعت در کشور را ساختارهای سیاسی کشور، روند کند تصمیم سازی و تصمیم گیری، سیستم کاذب اداری، نبود زیرساخت های مناسب، مشکل در صادرات حلال ها و… عنوان می کند.

امروز صنعت رزین کشور با دارا بودن 120 واحد صنعتی و مجموع تولید 750 هراز تن در سال قادر است انواع رزین های پلی وینیل استات و کوپلیمرهای آن، انواع رزین های آلکید و اصلاح شده آن، آمینو رزین ها، انواع پلی استر غیراشباع، رزین های اکریلیک و رزین فنولیک را تولید کند. افراد برای فعالیت در این حوزه باید شیمیست باشند و این حوزه تخصصی و با گردش بالا نیاز به افراد آشنا به حوزه شیمی دارد.

در هشتمین مسابقه ملی بهره‌وری حدود 26 شرکت در این سامانه ملی اندازه‌گیری در گروه «رنگ، رزین و چسب» درخواست ارزیابی کرده که اسامی آنها به شرح زیر است.

بهره‌وری سرمایه گروه رنگ، رزین و چسب

در بررسی نهایی داوران هشتمین دوره جشنواره ملی بهره وری از لیست 26 شرکت نهایت به دو شرکت منتخب رسیده‌ و میانگین «بهره‌وری سرمایه به مقدار ثابت سال 83» در گروه رنگ، رزین و چسب بررسی شده است.

بهره‌وری سرمایه عبارتست از نسبت ارزش‌افزوده، به هزینه استهلاك دارایی ثابت، این شاخص نشان می‌دهد در بنگاه اقتصادی به ازای هر ریال هزینه استهلاک دارایی‌ها چه میزان ارزش‌افزوده ایجاد شده است.

بر اساس این گزارش، تنها دو شرکت «رزین فام» و «صنایع شیمیایی سینا» از مجموع شرکت‌های جدول بالا به بخش بهره‌وری سرمایه راه یافته‌اند.

بر پایه این گزارش، در آخرین سال میانگین گروه «رنگ، رزین و چسب» که سال 94 بوده، این گروه توانسته میانگین عملکرد 30.7درصدی را از خود برجای بگذارد.

با بررسی آمار میزان تولید و صادرات این سال در‌میابیم که میزان صادرات انواع رنگ در 7 ماهه سال 1394 از نظر ارزشي 66.2 ميليون دلار و از نظر وزني معادل 30.5 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 7.7 درصد کاهش ارزشي و از نظر وزنی 0.3 درصد کاهش وزنی داشته است.

همچنین ميزان صادرات انواع رزین در7 ماهه سال 1394 از نظر ارزشي 41.4 ميليون دلار و از نظر وزني معادل 33.3هزار تن رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 40.4 درصد کاهش ارزشي و از نظر وزنی 30.2 درصد کاهش وزنی داشته است.

رزین به‌عنوان ماده اولیه صنعت رنگ مصرف می‌گردد که با توجه به کاهش صادرات رنگ بدون طی زنجیره ارزش‌افزوده تولید رقم قابل توجهی از صادرات این بخش را شامل می‌شود.

صادرات رنگ های ساختمانی به دلیل افت کیفیت و وجود نداشتن استاندارد لازم منجر به از دست رفتن بازارها و اعطای بازارها به کشورهایی نظیر ترکیه و امارات شده اما مهم‌ترین بازارهای این صنعت کشورهای CIS و امارات هستند که بعضاً برخی شرکت‌ها در خصوص کشورهایی نظیر کنیا، ساحل عاج، ویتنام و شیلی نیز تلاش‌هایی شده است.

با توجه به جدول بالا،‌ میانگین بهره‌وری سرمایه در نخستین سال بررسی این آمار «سال89» از عملکرد مطلوبی برخوردار نبوده و تنها توانسته آمار 18.8 درصدی را از خود برجای بگذارد.

بر پایه این گزارش، با رشد میزان ساخت‌وساز در کشور طبیعتا تاثیر مصرف «رنگ، رزین و چسب» نیز در این صنعت بیشتر شد و در آمار سال 91، با رشد 4.7 درصدی روبه‌رو و میانگین بهره‌وری در این سال را به 23.5 درصد برساند؛ با ادامه‌دار بودن رونق صنعت ساختمانی باردیگر رشد میانگین بهره‌وری را در سال 91 شاهد هستیم و میانگین بهره‌وری به 31.9 درصدی رسیده است که بالاترین حد میانگین‌گیری در این صنعت است.

رشد شدت تورم و ورود فضای اقتصادی ایران به زیر چتر رکود، صنایع تولیدی را به حاشیه دچار کرد که صنعت «رنگ، رزین و چسب» نیز از این حاشیه مصون نماند و بهره‌وری این شرکت‌ها در سال 92 با کاهش حدود 5درصدی به 27درصد رسید.

در سال‌های 93 و 94، رشد بهره‌وری صنایع «رنگ، رزین و چسب» توانست یک رشد پله‌ای را تجربه کند و به ترتیب به 27.8 درصد و 30.7 درصد دست پیدا کند.

بهره‌وری سرمایه به نسبت سال 89

در جدول زیر اینبار بهره‌وری بر اساس سال 89 ارزیابی شده تا آماری نزدیک‌تر را در حوزه پلاستیک معرفی کند.

در سال 90 با توجه به افزایشی تولید این صنعت و رشد ساخت‌وساز تاثیرخود را به نسبت سال پایه 89 گذاشته و توانسته با رشد 25درصدی بهره‌وری سرمایه، میانگین این گروه را به 125درصد برساند.

بر پایه این گزارش، هماهنطور که طبق جدول بهره‌وری سرمایه (جدول شماره 2 ) کاملا مشخص بوده که سال 91 میانگین این گروه به 31.9درصد رسیده و درصد تغییرات میانگین بهره‌وری سرمایه به نسبت سال 89 نیز برابر با رشد  69.3درصدی شده است.

طی سال‌های 92 و 93 با آنکه تجربه رشد سال گذشته خود را تکرار نکردند اما با کاهش این درصد، گویا باردیگر بهره‌وری سرمایه یک‌بار دیگر روی پای خود می‌ایستد و رشد بهره‌وری را از سال 92 آغاز می‌کند.

طی سال 92 و 93، میانگین درصد تغییرات بهره‌وری سرمایه در این گروه به ترتیب 143.4 و 147.9 درصد رسیده اما در سال منتهی به آخرین سال بررسی این مسابقه، گروه رنگ، رزین و چسب توانسته باردیگر اوج گرفته و شاخص بهره‌وری را به آمار سال 91 نزدیک کند؛ بر همین اساس در سال 94 میزان میانگین گروه به 163.2درصد رسید که نشانگر رشد بهره‌وری در بین شرکت‌های فعال در این صنعت بوده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید