پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیسیمان هگمتان در اوج بهره‌وری

سیمان هگمتان در اوج بهره‌وری

 سیمان هگمتان با ادامه‌دار بودن بهره‌وری سرمایه خود برای نخستین بار در بین شرکت‌های سیمانی آمار رشد بهره‌وری را تا مرز شاخص 500درصد را به ثبت رساند.

به گزارش رتبه آنلاین، داوران هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری پس از ارزیابی عملکرد کارخانه‌های فعال در حوزه پتروشیمی و محاسبه «بهره‌وری هزینه نیروی کار» و «بهره‌وری سرمایه» آن‌ها و مقایسه این آمار با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان کشور، کارنامه بهره‌وری کارخانه‌های این حوزه را منتشر کردند.

بهره‌وری هزینه نیروی کار

بر پایه این گزارش، داوران مبنای ابتدایی این ارزیابی را سال ۸۷و عدد آن را برابر ۱۰۰ تعیین کردند و مابقی سال‌ها تا سال نهایی این ارزیابی یعنی سال ۹۴، میزان بهره‌وری هزینه نیروی کار موردبررسی قرارگرفته است.

در این گزارش بر عملکرد شرکت «سیمان هگمتان» و آمارهای بهره‌وری تمرکز کرده تا نسبت شاخص‌های بهره‌وری این شرکت با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان به دست آید.

نگاه ابتدایی به عملکرد این شرکت گویای آن است که در سال های ابتدایی این جدول، وضعیت بهره‌وری هزینه نیروی کار برابر با 144درصد و در سال 89 به 156درصد را به ثبت رساند و توانست آغازی مناسب را در کارنامه بهره‌وری از خود برجای گذاشت.

بر اساس این گزارش، شروع اوج‌گیری بهره‌وری این شرکت ازهمان ابتدای بررسی‌ها آغاز شده و میانگین بالاتری را به نسبت میانگین مجموع این صنعت و اهداف برنامه پنجم توسعه در پیش گرفته است؛ در سال 90 این شرکت توانست 140 درصد بوده و توانسته در سال 91 آمار 134درصدی را بدست آورد.

با بررسی آمار سیمان هگمتان در سال92، بهره‌وری هزینه نیروی کار به شاخص 163درصدی رسید و در سال بعد یعنی سال 93 نیز این شرکت آمار با ثبت رکورد 131درصدی به استقبال آخرین سال این کارنامه رفت.

در آخرین سال بررسی این کارنامه که سال 94 در آن مورد بررسی قرار گرفته شاخص به 92درصد تنزل یافته که با توجه به وضعیت کل صنعت سیمان این کاهش دستمزد امری طبیعی بود.

بهره‌وری سرمایه

در بررسی بهره‌وری سرمایه شرکت سیمان هگمتان، وضعیت همچون دیگر شرکت‌های سیمانی نبوده زیرا بهره‌وری دستمزد و بهره‌وری سرمایه همگام با یکدیگر توانستند کارنامه بهره‌وری سیمان هگمتان را سنگین کنند.

بر اساس این گزارش، در سال ابتدایی بررسی آمار بهره‌وری سرمایه برابر با شاخص 128درصدی بوده و بررسی دومین سال، یعنی سال 89 حاکی از آن است که شاخص‌ها به 193درصدی رسیده که نسبت به سال گذشته با رشد قابل قبولی همراه شده است.

همچنین عملکرد سیمان هگمتان در سال 90 نشانگر آماری 189درصدی بوده و نسبت سال گذشته با اندکی کاهش همراه شده بود.

طی سال‌های 91 و 92 نیز این شرکت توانست به ترتیب آمار 217درصدی و 262درصدی را به ثبت برساند که این رشد آمار برای سال‌های آتی نیز ادامه دار بود.

برپایه این گزارش، رشد بهره‌وری سرمایه شرکت سیمان هگمتان در سال 93 نیز در اوج خود به سر برده و با ثبت آمار 306درصدی باردیگر آماری بهتر را از خود برجای گذاشت.

در پایان باید اشاره داشت که سیمان هگمتان در سال94 و آخرین سال بررسی کارنامه خود آمار 499درصدی را به ثبت رساند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید