جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیبهره‌وری کشاورزی ما پایین است

بهره‌وری کشاورزی ما پایین است


رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران معتقد است که بهره‌وری کشاورزی ما پایین است و برای برطرف کردن دغدغه‌های روزانه این بخش همچون افزایش قیمت سیب‌زمینی، باید اقدامات زیربنایی در این بخش انجام داد.

به گزارش رتبه آنلاین، احمد صادقیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه از اوایل دهه ۴۰ شمسی و هم زمان با اجرا شدن طرح اصلاحات ارضی، کشاورزی ما با مشکلاتی مواجه شد که با وجود گذشت بیش از پنج دهه هنوز راه حلی منطقی و همه جانبه برای آن پیدا نشده است.

وی با بیان اینکه پس از اصلاحات ارضی تعداد قابل توجهی از بزرگ مالکان از کشاورزی ایران کنار رفتند، توضیح داد: امروز در بسیاری از کشورهای توسعه یافته با استفاده از همین شیوه بزرگ‌مالکی برنامه‌ریزی می‌شود زیرا در این چارچوب بسیاری از دغدغه‌های این صنعت پوشش داده شده و مدیریت تولید و توزیع نیز آسان می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: پس از اصلاحات ارضی عملاً تعداد مالکان بزرگ ما به شکل قابل توجهی کاهش یافت تا جایی که امروز فقط ۶۴ قطعه زمین بالای ۲۰۰۰ هکتار در کشور داریم. زمین‌های باقی مانده نیز در دوره‌های بعدی و با انتقال به وارثان کوچک‌تر شدند و عملاً امکان حفظ آنها وجود نداشت.

صادقیان با تاکید بر اینکه در زمین‌های کشاورزی کوچک کشت با محوریت معیشت انجام می‌شود، توضیح داد: برای کشاورز خرد، صرف تأمین نیاز شخصی و برطرف کردن آن بیشترین اهمیت را دارد و پس از تأمین نیازش، محصولات باقی مانده را برای فروش به بازار عرضه می‌کند. این که کشاورز در سال زراعی تصمیم گرفته چه محصولی را بکارد، در عرصه کلان می‌تواند چگونگی رسیدن این کالا به دست مصرف‌کننده نهایی و قیمت تمام شده آن در بازار شهری را مشخص کند.

وی با اشاره به بهره‌وری پایین در زمین‌های کشاورزی ایران گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما این است که در کشاورزی زمین‌های کوچک عملاً امکان صنعتی‌سازی و یا به کار بردن شیوه‌های نوین محدودتر است از این رو می‌بینیم که در زمین‌های ما بهره‌وری پایین‌تر بوده و همین مسئله نیز در عرضه نهایی محصولات تأثیر مستقیم می‌گذارد.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران آنچه بیشترین اهمیت را دارد، چگونگی تسهیل این نگاه تاریخی در کشاورزی ایران است و این عرصه نیاز به مدیری دارد که جرأت تصمیم‌گیری برای به وجود آمدن این تغییر و حرکت به سمت کشت‌های بزرگ و صنعتی را داشته باشد. این مسئله نیاز به یک تصمیم اجرایی دارد و چندان تفاوتی نمی‌کند این تصمیم از سوی وزارت بازرگانی انجام شود، یکی از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی آن را پیگیری کند یا وزارت کشاورزی آن را انجام دهد. تا زمانی که این دغدغه‌های مهم برطرف نشود، اتفاقاتی همچون تلاطم در بازار سیب‌زمینی در سال جاری یا افزایش قیمت در بازار سایر محصولات در سال‌های آینده اتفاقی قابل پیش‌بینی خواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید