شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیبهره‌وری نیروی کار صنایع کاغذ سازی نصف شد

بهره‌وری نیروی کار صنایع کاغذ سازی نصف شد

میانگین بهره‌وری نیروی کار در صنایع کاغذسازی در سال 1394 به پایین‌ترین سطح خود از سال 1389 یعنی 1.3 درصد رسید. 

به گزارش رتبه‌آنلاین، داوران هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری پس از ارزیابی عملکرد ۱۵ شرکت محصولات کاغذی درصدد ارائه میانگین «بهره‌وری هزینه نیروی کار» این شرکت‌ها طی سال‌های ۸۹ تا ۹۴ هستند.

در بررسی آمارها، اوضاع نگران کننده صنعت کشور در سال ۹۴ گویای مشکلات موجود برسر راه تولید بوده به نحوی که اکثر بخش‌ها در این سال، رشد بالای منفی را تجربه کردند.

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی و حتی قبل‌تر از آن در دوران تبلیغات ریاست جمهوری وی، همواره عملکرد صنعتی دولت دهم مورد انتقاد شدید واقع می‌شد و از جمله یکی از نقاط سیاه پرونده اقتصادی دولت قبل را به رشدهای منفی تولیدات صنعتی و معدنی نسبت می‌دادند.

تولید انواع کاغذ و کارتن در سه سال اخیر

برخی در ایران همواره نشان داده‌اند که برسر بعضی از موضوعات کارشناسی نشده و یا کمتر کارشناسی شده بسیار پافشاری می‌کند، ایران در حالی که از لحاظ آب و هوایی در منطقه و شرایط نیمه بیابانی قرار دارد، اما به دلایل مختلف سعی دارد تولید کاغذ داشته باشد و برخی از مدیران کاغذ سازی بر این تولید نیز بسیار بسیار پافشاری می‌کنند!

در سال 1392 تولید کاغذ در ایران 455.5 هزارتن بوده و این تولید در سال 93 به 488.9 رسیده است.

در سال 1394 یعنی سال گذشته این تولید به عدد559.5 رسیده است، در سال گذشته آن «سال93» معدود تولید‌کنندگان داخلی کاغذ فشار گسترده‌ای برای افزایش تعرفه واردات انواع کاغذ به وزارت صنعت وارد کردند که نهایتا تعرفه واردات به 11 درصد افزایش یافت؛ همچنین در سال 92 تولید کارتن درکشور344.6 هزارتن بود و این رقم در سال 1393 به 363.8 هزار تن رسید.
هرچند رقم تولید در سال 94 رشد داشت و به 375.1 هزار تن رسید اما بازار داخلی و نیاز ایران بسیار فراتر از این اعداد است.

امسال با توجه به حضور سرمایه گذاران و فعالیت جهانی بنگاه های اقتصادی و بانک ها باید منتظر رشد صنایع و تولیدات داخلی بود.

لیست نام شرکت‌های متقاضی در بررسی این جشنواره در گزارش گذشته تحت عنوان “صعود و نزول بهره وری سرمایه در صنعت کاغذ” منتشر شده است.

بهره‌وری هزینه نیروی کار

در جدول زیر، میزان بهره‌وری هزینه نیروی کار از مجموع پانزده شرکت متقاضی در بررسی مسابقه ملی بهره‌وری تنها سه شرکت توانستند در ارزیابی نهایی قرار بگیرند، اسامی این شرکت‌ها عبارتند از «صنایع کاغذ پارس»، «کارتن ایران» و «محصولات کاغذی لطیف» است.

بر پایه این گزارش، حرکت سینوسی متوالی میانگین بهره‌وری هزینه نیروی کار به مقدار ثابت سال 1383 در گروه محصولات کاغذی کاملا گویای وضعیت فعالیت‌ شرکت‌های این گروه است.

در نخستین سال میانگین‌گیری جدول زیر، میزان میانگین هزینه نیروی کار شرکت‌های ذکر شده تنها 2.5 درصد بوده که البته شرکت «صنایع کاغذ پارس» تا سال91 آماری ندارد.

بر اساس این گزارش، طی سال 90 و در دومین سال محاسبه میانگین‌ بهره‌وری هزینه نیروی کار، گروه محصولات کاغذی بهترین سال خود را پشت سر گذاشتند و با آمار 3درصدی توانستند عملکرد خود را به ثبت برسانند.

در ادامه حرکت سینوسی میانگین بهره‌وری هزینه نیروی کار، اینبار نوبت به روند کاهشی بهره‌وری رسید و شرکت «شرکت محصولات کاغذی لطیف» که آمار بالایی را از خود برجای می‌گذاشت، اینبار با آمار 6.درصدی نتوانست روند سال گذشته خود را تکرار کرده و به همین موازات نیز میانگین کل با کاهش مواجه شده است.

بررسی آمارهای ارائه شده توسط داوران هشتمین دوره مسابقه ملی بهره‌وری حاکی از آن است که شرکت «صنایع کاغذ پارس» نیز به جمع دیگر شرکت‌ها اضافه شد؛ مجموع میانگین ثبت شده در بخش میانگین‌ بهره‌وری هزینه نیروی کار در گروه محصولات کاغذی به بالاترین حد خود یعنی 3.2درصد در این میان رسیده است.

در سال انتهایی ارزیابی میانگین بهره‌وری، سقوط شاخص میانگین نشان از رکود این حوزه داشته چراکه ثبت آمار بهره‌وری هزینه نیروی کار بر مبنای 1.3درصدی هیچگاه جوابگوی تولید، رشد ، اشتغال و … نیست.

درصد تغییرات بهره‌وری بر مبنای سال 98=100

در این بخش، مبنای ارزیابی داوران هشتمین دوره مسابقه ملی بهره‌وری بر مبنای سال 90 و درصد آن برابر با 100 گرفته شده است.

بر پایه این گزارش، در سال 90 میانگین درصد تغییرات بهره‌وری با رشد 19.9درصدی به مجموع 119.9 درصد به نسبت سال پایه رسید اما طبق جدول پایین کاملا گویای آن است که در سال 91 این درصد با کاهش روبه‌رو شده و میانگین آن به 108.9 درصد رسیده است.

در بهترین سال گروه محصولات کاغذی یعنی سال 92، این میانگین توانست با رشد 30.9درصدی به نسبت سال پایه، به عدد 130.9درصد برسد اما از سال 93 و 94 این روند، یک کاهش محسوسی را به خود گرفت و حتی از سال پایه نیز میانگین کمتری را بدست آورد.

بر همین اساس در سال‌های 93 و 94 گروه محصولات کاغذی توانست به ترتیب میانگین 84.1درصدی و 51.6 درصدی را بدست بیاورد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید