شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیبهره‌وری سرمایه سیمان فیروزکوه در اوج

بهره‌وری سرمایه سیمان فیروزکوه در اوج

شرایط بنگاه‌های اقتصادی از نوع سیمان کمابیش همگی تشابه عجیبی با یکدیگر دارند و شرکت سیمان فیروزکوه نیز از این قضیه مستثنی نبوده و رنگ و لعاب کارنامه بهره‌وری این شرکت تنها مدیون بهره‌وری سرمایه بالا است.

به گزارش رتبه آنلاین، داوران هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری پس از ارزیابی عملکرد کارخانه‌های فعال در حوزه پتروشیمی و محاسبه «بهره‌وری هزینه نیروی کار» و «بهره‌وری سرمایه» آن‌ها و مقایسه این آمار با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان کشور، کارنامه بهره‌وری کارخانه‌های این حوزه را منتشر کردند.

بهره‌وری هزینه نیروی کار

بر پایه این گزارش، داوران مبنای ابتدایی این ارزیابی را سال ۸۷و عدد آن را برابر ۱۰۰ تعیین کردند و مابقی سال‌ها تا سال نهایی این ارزیابی یعنی سال ۹۴، میزان بهره‌وری هزینه نیروی کار موردبررسی قرارگرفته است.

در این گزارش بر عملکرد شرکت «سیمان فیروزکوه» و آمارهای بهره‌وری تمرکز کرده تا نسبت شاخص‌های بهره‌وری این شرکت با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان به دست آید.

بر اساس جدول زیر، بهره‌وری سرمایه در شرکت «سیمان فیروزکوه» سال‌های ابتدایی بهره‌وری سرمایه را نسبت به شاخص سال پایه یعنی (۱۰۰=۸۷) بالاتر از حد پایه آغاز کرد.

نگاه ابتدایی به عملکرد این شرکت گویای آن است که در سال های ابتدایی این جدول، وضعیت بهره‌وری هزینه نیروی کار برابر با 107درصد و در سال 91 با کاهش چشمگیری به 66درصد رسید.

بر اساس این گزارش، در سال 92 به بعد  که شاخص بهره‌وری دستمزد به 83درصد رسید، پس از آن روند نزولی بهره‌وری در کارنامه این شرکت آغاز شد.

با بررسی آمار سیمان فیروزکوه در سال93، بهره‌وری هزینه نیروی کار به شاخص 81درصدی رسید ضمن آنکه در سال بعد یعنی سال 94 نیز این شرکت آمار 50درصدی را از خود برجای گذاشت.

بهره‌وری سرمایه

در بررسی بهره‌وری سرمایه شرکت سیمان فیروزکوه، وضعیت این شاخص همچون اغلب شرکت‌ها با رشدی قابل توجه به نسبت بهره‌وری دستمزد همراه بوده و بار منفی این کارنامه را به تنهایی به دوش کشیده است.

بر اساس این گزارش، در سال ابتدایی بررسی آمار بهره‌وری سرمایه برابر با شاخص 272درصدی را ثبت کرد.

طی سال‌های 91 و 92 این شرکت شاید کمی روند بهره‌وری سرمایه خود را به نسبت آمار سال گذشته با کاهش همراه شد اما این آمار که به ترتیب برابر با شاخص‌های 261درصد و 265درصدی ثبت شد بالاتر از اهداف کلی برنامه پنجم توسعه ملی و میانگین کل صنعت سیمان بود.

همچنین عملکرد سیمان فیروزکوه در سال 93 نیز با رشد عالی و قابل‌قبولی همراه بوده و شاخص به 306درصد که بالاترین عملکرد این شرکت در کارنامه بهره‌وری بود، به ثبت رسید.

در پایان باید اشاره داشت که سیمان فیروزکوه در سال94 و آخرین سال بررسی کارنامه خود آمار 244درصدی را به ثبت رساند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید