پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیبهره‌وری سرمایه جبران مافات کارنامه سیمان نهاوند

بهره‌وری سرمایه جبران مافات کارنامه سیمان نهاوند

بررسی کارنامه بهره‌وری شرکت سیمان نهاوند حاکی از آن است که بهره‌وری سرمایه این شرکت توانست در کارنامه بهره‌وری خودنمایی کند و وضعیت مطلوب خود را حتی در سال پایانی این کارنامه که اغلب شرکت‌های سیمانی در رکود بودند، خودنمایی کند.

به گزارش رتبه آنلاین، داوران هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری پس از ارزیابی عملکرد کارخانه‌های فعال در حوزه پتروشیمی و محاسبه «بهره‌وری هزینه نیروی کار» و «بهره‌وری سرمایه» آن‌ها و مقایسه این آمار با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان کشور، کارنامه بهره‌وری کارخانه‌های این حوزه را منتشر کردند.

بهره‌وری هزینه نیروی کار

بر پایه این گزارش، داوران مبنای ابتدایی این ارزیابی را سال ۸۷و عدد آن را برابر ۱۰۰ تعیین کردند و مابقی سال‌ها تا سال نهایی این ارزیابی یعنی سال ۹۴، میزان بهره‌وری هزینه نیروی کار موردبررسی قرارگرفته است.

در این گزارش بر عملکرد شرکت «سیمان نهاوند» و آمارهای بهره‌وری تمرکز کرده تا نسبت شاخص‌های بهره‌وری این شرکت با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان به دست آید.

بر اساس جدول زیر، بهره‌وری سرمایه در شرکت «سیمان نهاوند» سال‌های ابتدایی بهره‌وری سرمایه را نسبت به شاخص سال پایه یعنی (100=90) هم‌تراز آغاز کرد.

نگاه ابتدایی به عملکرد این شرکت گویای آن است که در سال های ابتدایی این جدول، وضعیت بهره‌وری هزینه نیروی کار برابر با 99درصد بوده و در سال 92 توانسته آمار 187درصدی را از خود برجای بگذارد که بهترین آمار این شرکت در کارنامه خود بوده است.

بر اساس این گزارش، شروع اوج‌گیری بهره‌وری این شرکت در سال 93 ادامه دار نبود و این شرکت طی این سال شاخص 115درصدی را از خود برجای گذاشت.

با بررسی آمار سیمان نهاوند در سال 94، بهره‌وری هزینه نیروی کار با 64درصد به اتمام رساند.

بهره‌وری سرمایه

در بررسی بهره‌وری سرمایه شرکت سیمان نهاوند، وضعیت همچون بهره‌وری دستمزد نبوده و شاخص‌ها از سطح کیفی مطلوب‌تری برخوردارند و این شاخص‌ها هر ساله به مراتب از وضعیت بهتری برخوردار می‌شوند.

بر اساس این گزارش، در سال ابتدایی بررسی آمار بهره‌وری سرمایه برابر با شاخص 94درصدی کار را خود را آغاز کرد اما در دومین سال بررسی این کارنامه شرکت سیمان نهاوند توانست با ثبت شاخص 158درصدی در سال 92 وضعیت خود را بهبود ببخشد.

برپایه این گزارش، در سال 93 روند بهره وری دستمزد این شرکت توانست آماری بالاتر از سال پایه را به ثبت برساند و این سال را با شاخص 145درصدی به اتمام برساند.

در پایان باید اشاره داشت که سیمان نهاوند در سال94 و آخرین سال بررسی کارنامه خود آمار 155درصدی را به ثبت رساند و این درحالی است که اغلب شرکت های سیمانی در سال 94 دوران رکود را سپری کردند و آمارهای ضعیفی را از خود برجای گذاشتند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید