جمعه 10 فروردین 1403
خانهنظام‌های رتبه‌بندیتازه‌های رتبه‌بندیبهبود پنج پله‌ای ایران در رتبه‌بندی نیچر ایندکس

بهبود پنج پله‌ای ایران در رتبه‌بندی نیچر ایندکس

براساس گزارش «شپرینگر نیچر» در سال ۲۰۱۷، ایران توانسته است در رتبه‌بندی کشورهای «نیچر ایندکس» با پنج پله صعود جایگاه ۳۳ جهان را به دست آورد.

به گزارش رتبه‌آنلاین، نتایج تازه نیچر ایندکس نشان می‌دهد که ایران سومین کشور آسیای غربی بر پایه شمار کسری وزنی مقاله‌های حوزه علوم طبیعی است و نسبت به ویرایش پیشین این نظام پنج پله صعود کرده است.

هر ساله «نیچر ایندکس» به رتبه‌بندی کشورها در سراسر جهان بر پایه دستاوردهای پژوهشی با کیفیت بالای آنها در سال گذشته می‌پردازد. این رتبه‌بندی بر پایه بخش کوچکی از دستاوردهای پژوهشی کشورها انجام می‌شود و برای درک بهتر جایگاه آنها باید نظام‌های رتبه‌بندی دیگر نیز مرور شوند.

«نیچر ایندکس» با شمارش شمار مقاله‌های پدیدآوران در نشریه‌های نمایه‌شده‌اش، امکان رتبه‌بندی کشورها را بر پایه سه سنجه کلیدی شمار مقاله‌ها (AC)، شمار کسری (FC)، و شمار کسری وزنی (WFC) فراهم می‌آورد. شمار مقاله‌ها به معنی شمار مقاله‌های منتشر‌شده در نشریه‌ها بدون توجه به شمار پدیدآوران است. شمار کسری، سهم مشارکت هر پدیدآور را در نگارش یک مقاله محاسبه می‌کند (کل امتیاز شمار کسری یک مقاله برابر با یک است، یعنی اگر ۱۰ نفر در نگارش یک مقاله شرکت کرده باشند شمار کسری هر پدیدآور برابر با یک دهم است). شمار کسری وزنی نیز به شمار کسری، وزن می‌دهد. شمار کسری وزنی، ویرایش اصلاح ‌شده شمار کسری است. در حوزه‌های ستاره‌شناسی و اخترفیزیک به دلیل آنکه حجم انتشارات نسبت به دیگر حوزه‌ها در نمایه «نیچر» بیشتر است، به انتشارات این حوزه وزن داده می‌شود تا تاثیرشان کمتر شود.

در سال ۲۰۱۷ مقاله‌های منتشر شده کشورها در سال ۲۰۱۶ در نزدیک به ۷۰ نشریه برتر در حوزه‌های شیمی، علوم محیط و زمین‌شناسی، علوم زیستی، و علوم فیزیک شمارش و ارزیابی شده‌اند. در جدول یک شمار مقاله‌ها به همراه رتبه جهانی ایران در این نظام رتبه‌بندی آمده است:

شمار مقاله‌ها و رتبه ایران در نظام رتبه‌بندی کشورهای «نیچر ایندکس»:

نام کشورشمار مقاله‌هاشمار کسری وزنیرتبه جهانی
ایران۲۴۶۹۱.۴۵۳۳

همچنین کشور «آمریکا» جایگاه اول رتبه‌بندی «نیچر ایندکس» را به‌دست آورده است و کشورهای «چین»، «آلمان»، «انگلستان»، و «ژاپن» نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم تا پنجم این فهرست هستند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید