سه‌شنبه 28 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیبقای شایسته ترین‌ها با توجه به مفهوم رقابت پذیری

بقای شایسته ترین‌ها با توجه به مفهوم رقابت پذیری

مرکز توسعه رقابت پذیری کسب و کار ایران (BCDC.IR) در راستای ماموریت خود و به منظور کمک به گروه داروسازی، شاخص رقابت‌پذیری در حوزه‌های مختلف را طی 6 سال گذشته اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کرده است.

به گزارش رتبه آنلاین، وضعیت رقابت پذیری سازمان از منظرهای نیروی‌انسانی، تکنولوژی، مواد و منابع مصرفی، تعمیرات و نگهداری، بهره‌وری فرآیندها و مصرف انرژی، هزینه های فروش و مالی، وضعیت نقدینگی و بدهی های بنگاه، وضعیت اقتصادی و همچنین میزان عایدی های بنگاه به ذینفعان اصلی بررسی شده است.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه در حال حاضر صورت های مالی حسابرسی شده قابل استنادترین اطلاعاتی هستند که توسط هر بنگاه منتشر می شود لذا این داده‌‎های مالی مبنای ورودی اطلاعات خام برای بررسی رقابت‌پذیری بنگاه‌ها از منظرهای مختلف قرار گرفته است.

با توجه به شرایط فعلی اقتصادی در کشور و لزوم حفظ توان رقابت پذیری شرکت ها نسبت به سایر شرکت‌های مشابه داخلی و خارجی و لزوم تلاش برای جلوگیری از به خطر افتادن تداوم فعالیت بنگاه ها ضروری است بنگاه‌های اقتصادی شرایط فعالیت خود را نسبت به سایر بنگاه ها در بازه های زمانی بلندمدت در سال های گذشته از منظرهای مختلف مورد پایش قرار دهند. با اتخاذ چنین رویکردی علاوه بر تعیین دقیق فاصله با شرکت های هم گروه در هر حوزه و تعیین میزان کاهش و یا افزایش فاصله در طی سال های گذشته می توان از تجربه های به دست آمده در جهت مدیریت بهتر بنگاه در حال حاضر و در جهت تعالی و تعیین استراتژی‌های آینده از آن بهره برداری کرد.

با این توضیحات این مرکز اعلام آمادگی می نماید نتایج بررسی‌های صورت گرفته را در قالب یک بسته خدماتی رقابت پذیری که شامل گزارش اندازه گیری و تجزیه و تحلیل شاخص های رقابت پذیری از منظر های مختلف در مقایسه با شرکت های هم‌گروه و همچنین ارایه این نتایج در قالب یک کارگاه تحت عنوان بررسی وضعیت رقابت پذیری بنگاه طی 6 سال گذشته می‌باشد را ارایه نماید. لذا خواهشمند است در صورت تمایل به استفاده از بسته خدماتی پیشنهادی مراتب را به صورت مکتوب اعلام فرمایید. همچنین به پیوست توضیحات تکمیلی تقدیم حضور می گردد.

رقابت پذيري معياري كليدي براي ارزيابي درجه موفقيت بنگاه ها در ميدان هاي رقابتي اقتصادي و تجاري به حساب مي آيد. بدين معني كه بنگاهي كه از توان رقابتي بالايي در بازارهاي رقابتي برخوردار باشد، انتظار می رود که در مسیر توسعه پایدار خود قرار داشته باشد. نسبت های مالی، از مهمترین شاخصهایی هستند که عملکرد و وضعیت فعلی سازمان را در یک دوره زمانی خاص نشان می دهند و استفاده از این شاخصها تقریبا در سازمان در محدوده کاربردی آنها به خوبی نهادینه شده است. شاخصهای اقتصادی به منظور تحلیل وضعیت اقتصادی یک کشور در سطح کلان و یک صنعت و سازمان در سطح خرد مورد استفاده قرار می گیرند و در سطح کلان با استفاده از این شاخصها به صورتهای مختلف به منظور تعیین موقعیت فعلی وضعیت اقتصادی یک کشور در بین سایر کشورها استفاده می شود و در سطح خرد از چنین شاخصهایی می توان برای تعیین وضعیت سازمان در حیطه فعالیتی آنها و در بین سایر رقبا بهره گیری نمود. در این گزارش به منظور رتبه بندی بنگاه های اقتصادی مدلی با استفاده از داده ها و اطلاعات مالی، اقتصادی و بهره وری بنگاه ها در سال های 1391 تا 1396 طراحی و تدوین شده است. هدف اصلی این گزارش تعیین میزان رقابت پذیری بنگاه های بررسی شده با استفاده از داده های کمی و واقعی آن ها و در نهایت فهرست رتبه بندی شده بر اساس رقابت پذیری می باشد. با ترکیب رویکردهای مختلف، استفاده از آمار و اطلاعات مالی 6 ساله بنگاه های اقتصادی و جمع بندی نظرات متخصصین صنعت مربوطه در مورد مولفه های مهم در صنعت طراحی مدل صورت پذیرفت. به این ترتیب با استفاده از اطلاعات مالی بنگاه های صنعت و مدل طراحی شده بهترین های صنعت (رقابت پذیرترین ها) شناسایی و سایر بنگاه ها به تناسب فهرست می شوند.

 

تعاریف رقابت پذیری و ضرورت توجه به آن

در اقتصاد متکی بر بازار، بنگاه ها همواره به منظور جذب مشتری بیشتر با یکدیگر رقابت می کنند و از این رو دایماً رفتارهای یکدیگر را در نظر گرفته و استراتژی های متنوعی برای کسب موفقیت اتخاذ می نمایند. در نتیجه رقابت سبب می شود بنگاه ها به حرفه ای ترین نحو عمل نمایند. فضای رقابتی بر اساس نظام تشویق محور بنگاه‌های پیشرو و بهره ور و تنبیه بنگاه های غیرحرفه ای و غیرشفاف، سبب بروز رفتارهای کارآفرینانه و توسعه اقتصادی می گردد.

در مفهومی وسیع تر، رقابت پذیری بر بقای شایسته ترین ها دلالت می کند. امروزه صاحب نظران بین رقابت پذیری ایستا و پویا تفاوت عمده قایل اند. در شکل ایستا تاکید قالب بر رقابت قیمتی بود به طوری که بنگاه های اقتصادی بر مبنای مزیت هایی نظیر کارگر ارزان، منابع طبیعی و … با یکدیگر رقابت می کردند در چنین حالتی است که پایداری در رقابت پذیری وابسته به نگهداری و یا کاهش هزینه های تولید دارد و این اصولی است که بنگاه های اقتصادی در کشورهای در حال توسعه برای رقابت از آن بهره می برند. رقابت پذیری پویا با تغییر ماهیت رقابت همراه است و اهمیت بیشتری برای توانایی بنگاه ها بر اداره کسب و کار به صورت حرفه ای، یادگیری و خلاقیت و نوآوری قایل است. (ایمانی راد، 1379)

رقابت پذيري معياري كليدي براي ارزيابي درجه موفقيت بنگاه ها در ميدان هاي رقابتي اقتصادي و تجاري به حساب مي آيد. بدين معني كه بنگاهي كه از توان رقابتي بالايي در بازارهاي رقابتي برخوردار باشد، انتظار می رود که در مسیر توسعه پایدار خود قرار داشته باشد.

رقابت پذيري، وابسته به ارزش هاي مشتريان و سهامداران، قدرتِ ماليِ تعيين كننده توانايي عمل و عكس العمل در محيط رقابتي و پتانسيل افراد و فناوري در اعمال تغييرات استراتژيك ضروري مي باشد. بنگاه اقتصادی را می توان رقابت پذیر نامید كه در آن توازن مناسبي بين عوامل مذكور وجود داشته باشد. يك سازمان چنانچه قادر به ارایه ارزشي بهتر از رقبا باشد در چشم مشتريان خود رقابت‌پذير خواهد بود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید